Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29 sep 2010 23:42
door johnwx
inkoop prijs is voor iedereen gelijk

alleen word het verrekend met een bonus achteraf of via een marketing bijdrage (advertentie kosten etc.etc.)

heeft te maken met transpantie en kunnen ze zeggen we behandelen iedereen gelijk, alleen gaat het om de bonus achteraf of de bijdrage in de reclame gelden en wat de winkel ermee doet of in het artikel stoppen om de prijs te drukken of een reclama campagne of sponsering van een club etc.etc.etc.

Geplaatst: 30 sep 2010 00:11
door swoosh
Inkoopprijs is alleen gelijk voor wie aan een gelijke verdeler vastzit.
Die inkoopsprijzen houd de verdeler kunstmatig hoog met strikte regels om zelf een hoger winstpercentage te vangen over de ruggen van de Nederlandse FM's, die zo moeilijker kunnen concureren met webshops en andere aanbieders die hun spullen in het grijze circuit kopen. Prijzen in Nederland schijnen toch een stuk hoger te liggen dan in meeste omringende landen. Het systeem van de verdeler heeft voordelen voor een FM maar dus ook een belangrijk nadeel. Echte concurentie met prijzen voor onderdelen is haast niet mogelijk.

Geplaatst: 30 sep 2010 00:31
door fiets381
jeroennl schreef:
Redalert schreef:Als je nagaat dat de winstmarge van een complete fiets tegen de 2.0 zit dan mag je ervan uitgaan dat een korting zonder inruil van 10% geen probleem mag zijn. Ik wil zelfs stellen dat een fietsenmaker die dat niet accepteert geen goed zakenman is omdat de klanten dan weglopen.


De brutomarge is 2.0, maar daar moeten ze wel hun pand, personeel, etc... van betalen. De winstmarge op een fiets is zeker geen 50%.


Ja zeker wanneer je inkoopprijs tegen verkoopprijs incl. BTW gaat vergelijken.
Een FM maakt echt geen 50% marge op een fiets.
aners wil ik ook wel enkele dogma's of zo verkopen, lekker 2K pakken op zo'n frame.

Geplaatst: 30 sep 2010 00:35
door jeroennl
fiets381 schreef:Ja zeker wanneer je inkoopprijs tegen verkoopprijs incl. BTW gaat vergelijken.


Idd die klaplopertax moet je ook nog betalen.

Geplaatst: 30 sep 2010 00:40
door johnwx
Swoosh schreef:Inkoopprijs is alleen gelijk voor wie aan een gelijke verdeler vastzit.
Die inkoopsprijzen houd de verdeler kunstmatig hoog met strikte regels om zelf een hoger winstpercentage te vangen over de ruggen van de Nederlandse FM's, die zo moeilijker kunnen concureren met webshops en andere aanbieders die hun spullen in het grijze circuit kopen. Prijzen in Nederland schijnen toch een stuk hoger te liggen dan in meeste omringende landen. Het systeem van de verdeler heeft voordelen voor een FM maar dus ook een belangrijk nadeel. Echte concurentie met prijzen voor onderdelen is haast niet mogelijk.


is volgens mij niet helemaal waar wat je zegt

als de FM niet zou verkopen heeft een importeur of een distributiecentrum ook geen afzet en een groot probleem

Geplaatst: 30 sep 2010 02:38
door foosho
John Wx schreef:inkoop prijs is voor iedereen gelijk
Nee hoor, iha: hoe meer je afneemt, hoe meer korting.



Een kleine / middelgrote FM kan niet concurreren met internet qua prijzen, die heeft ook nog een gebouw etc te betalen en heeft ook vaak veel minder omzet dan de populaire internetshops.

Geplaatst: 30 sep 2010 02:41
door mbl
De marges zijn sterk afhankelijk van de verschillende merken. Ook voor hoeveel je koopt, heeft invloed op de korting die je kan krijgen. Maar 10 tot 15 procent is reƫel. Bij mijn lokale FM krijgen de leden van de toerclub standaard 10% korting op bijna alle onderdelen. Die ruimte is er dus makkelijk. Het helpt ook als je vaste klant bent en alles daar koopt. Dan doen ze ook niet moeilijk over een kleine reparatie of het gratis monteren vh onderdeel.
Klant-leverancier relatie is een relatie. Dit betekent dat het van beide kanten moet komen.

onduidelijke situatie

Geplaatst: 30 sep 2010 16:40
door zullo
Van meerder Fm's gehoord dat er binnen Europa verschillende prijzen worden gehanteerd. Zelfs Shimano Europa en Shimano Benelux hanteren verschillende inkoopprijzen voor de fm's. Via de web shops in Duitsland kan je soms onderdelen kopen die onder de inkoopprijs liggen van een fm in Nederland.

Zo onstaat er een onduidelijke situatie waar iedereen naar elkaar wijst en nog belangrijker het is niet meer uit te leggen. Geen liefhebber van fietsen schiet ermee op als hierdoor er fm's zouden verdwijnen.

Let op Ik pleit hier niet dat een fM alleen maar adviesprijzen moet hanteren. Er zou een situatie moeten zijn dat wat je via een webshop koopt over het algemeen wat goedkoper moet zijn dan bij een FM maar je krijgt ook wat minder service. Dan kunnen wij als klanten zelf een afweging maken. Nu is er een situatie dat alle kanten op schiet en dat lijkt mij voor niemand goed.

Geplaatst: 30 sep 2010 17:26
door dickygiovanni
Ik krijg bij mijn fm 15% korting op nieuwe fietsen en 20% op kleding, onderdelen enz. Dacht dat dit vrij normaal is, maar als ik dit allemaal zo lees heb ik toch wel een prima fm! Deze korting is voor toerclub leden trouwens..