Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorblad vervangen

zohardmogelijk
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 okt 2013 20:43

zohardmogelijk 03 nov 2013 13:28

kees0251 schreef:
zohardmogelijk schreef:
ophetkantje schreef:Ik rijd al jaren met een compact met 52/39 op mijn woon werk fiets bevalt prima. Ik rijd wel graag met een iets groter buitenblad juist, omdat ik alleen op het vlakke fiets en op mijn wedstrijdfiets met 53/39 rijd vind ik het gewoon prettiger. Toevallig ook juist verseten op mijn woon/werkfiets en ik laat de 52 nu vervangen door een 53. Zou zelf overigens nooit voor een compact hebben gekozen, maar zat er nu eenmaal op dus voor mij is het gewoon een crank met een afwijkende steekcirkel, maar met dezelfde bladen als mijn andere fiets.
Ik rij al jaren op mijn woon/werk fiets juist met kleinere bladen dan op mijn racefiets om juist de trapfreq te trainen. 48x42 bevalt me prima.
Het kost me moeite om mensen die op een woon-werkfiets een 52 vervangen door een 53 enigszins serieus te nemen.
Helemaal mee eens Kees :(

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 nov 2013 22:03

papsnoetn01 schreef: (...)
Bedoel je niet 50-11 is zwaarder?, dat is nl. wel het geval.
Euh, ja, dat bedoelde ik dus :shock:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

papa0806
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2013 14:54

papa0806 08 nov 2013 14:41

Ok duidelijk verhaal ga dus gewoon voor 50 39 en de 34 gaat de kast in tot ik de bergen in ga! Nog een vraagje moet ik de ketting ook vervangen als is de tandwielen vervang of is dit alleen met de cassette ??

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 14:51

Ketting vervangen als tie versleten is, anders niet.
Zet een schuifmaat op 119 mm.
Binnenbekken tussen de ketting steken en uitschuiven.
Lees je meer dan 120,5 mm af > versleten.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 nov 2013 22:08

kees0251 schreef: Het kost me moeite om mensen die op een woon-werkfiets een 52 vervangen door een 53 enigszins serieus te nemen.
Ik krijg zo zoetjes aan het idee dat het jou sowieso moeite kost om mensen die niet met hun zadel twee meter hoog en hun neus op hun voorwiel gemiddeldes van + 30 km/uur rijden serieus te nemen. ;)
Veni. Vidi. Fietsie.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 22:24

Het gaat hier om een concreet geval...
Ervaring geeft inzicht in wat je serieus kan nemen.
In mijn goede jaren reed ik ook wel met een 53 (in die tijd was een 12 achter nog geen gemeengoed, dat moest ergens in Fr. besteld worden) maar van een significant verschil met een 52 is natuurlijk geen sprake, en op een woon-werkfiets is het simpelweg niet vermeldenswaard.
Cheap light strong, choose two

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 09 nov 2013 00:31

papa0806 schreef:Mijn buitenste voorblad begint te verslijten en ik ben aan het kijken voor een nieuwe.
Ik heb een veloce compact (50/34)10s. Crackstel FSA Vero
Het is het eerste jaar dat ik fiets maar het binnenblad heb ik maar sporadisch gebruikt, de verf zit nog op de tanden.
Omdat ik toch veel op het vlakke fiets wil ik er voor 52/39 opleggen. Mocht ik ooit de bergen in gaan kan ik altijd de 34 terugleggen. Nu is mijn vraag is dit mogelijk? of moet een compact altijd 50/34 zijn?
Je fietst net een seizoen en je buitenblad is al versleten?
Weet niet wat je er dan mee doet . . .

Verder als je voornamelijk op het vlakke fietst is het vrij logisch dat je dat kleine 34 binnenblad niet aanspreekt. Een 39 of 42 zal je veel meer gebruiken.
Ga voor 50/39 of 50/42

papa0806
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2013 14:54

papa0806 13 nov 2013 20:45

4000 km mee gefietst, sommige tanden zijn gewoon spits aan het worden. Als ik het vergelijk met de nieuwe is hij toch echt versleten, ik heb in het begin wel veel in de zwaardere versnellingen gereden mogelijk dat de oorzaak en de eerste 2500 km was ik niet zo van de poets.. Hoeveel moet een buitenblad dan normaal meegaan?

JJVector
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 okt 2012 20:29
Locatie: Klaaswaal

JJVector 20 nov 2013 19:57

Ik heb mijn blad vervangen bij 18.000 km. betreft een Ultegra blad.

Plaats reactie