2 x 65 km/dag woonwerk ...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Ik vind het een gaaf plan #99Legion! Als je de tijd hebt of neemt kun je natuurlijk prima 65km enkele reis fietsen. Gezien de wegen zou ik niet voor een MTB gaan maar zeker voor een racefiets met Continental 4seasons. en evt spatborden (deze?: KLIK ) Starten met een rugzak en als dat niet comfortabel genoeg is een klein bagagedragertje.
Dolan maakt overigens de ideale fiets: KLIK voor een zeer mooie (frame)prijs.
Dolan maakt overigens de ideale fiets: KLIK voor een zeer mooie (frame)prijs.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
klimmer schreef:Voor spatborden, bagagedrager, standaard en batterijverlichting moet je ongeveer 1400 gram tellen. Ik adviseer bredere banden. 35mm is minimum. Denk aan een hybride, geen vering e.d. Een fiets voor woon-werk van 10-11 kg is heel veel sneller dan een mtb. Monteer bar-ends.
op de 35mm na ben ik het met klimmer eens. ik gebruik ook een hybride voor woonwerk (overigens jouw oude afstand en geen 65 km) maar ben de fiets enorm gaan waarderen. Op de fiets heb ik een ligstuur en dat is op de lange afstand echt heerlijk. tas aan het bagagedragertje hangen is ook zo veel fijner dan op de rug. En de spatbordjes houden me wel niet helemaal droog, maar het scheelt enorm.
Dat mijn hybride een stuk zwaarder is dan de racer merk je wellicht bij het aanzetten maar als je eenmaal op koers bent merk ik dat niet.
ook mijn gemiddelde snelheid ligt niet veel lager dan bij de racer. Ik denk dat je voor dagelijks een dergelijke afstand toch wat comfort in moet bouwen. en op zoek moet naar het juiste compromis, volgens mij heb je met dit soort afstanden toch wel behoefte aan maatwerk.
[img=http://www.santosbikes.com/images/stori ... PG_453.jpg]
(mooi hoe de bagagedrager in het frame is geïntegreerd
[img=http://www.janjanssen.nl/img/S/GLB10.jpg]
edit: BianchiSL3 postte zijn bericht toen ik het mijne aan het maken was. en daarmee is dit dus wellicht meer van hetzelfde.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Als we toch bezig zijn, een Rohloff naaf!
What makes the boat go faster?
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Livio Livius schreef:Als we toch bezig zijn, een Rohloff naaf!
Dat is natuurlijk helemaal super.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
klimmer schreef:Ik adviseer bredere banden. 35mm is minimum.
Hoi klimmer,
Bedankt om een antwoord op m'n vragen te willen formuleren. Kan je deze stelling wat verduidelijken ?
klimmer schreef:Monteer bar-ends.
Was ik zeker van plan.
Ik zou een titanium crosser nemen: ongevoelig voor corrosie, brede banden en spatborden mogelijk.
[img=http://www.vannicholas.com//Gallery/amarol_1_m.jpg]
Dit model heeft Rohloff, spatborden. Lampjes erop en klaar!
[img=http://www.vannicholas.com//Gallery/amarol_1_m.jpg]
Dit model heeft Rohloff, spatborden. Lampjes erop en klaar!
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
wel een ambiteus plan > 25.000 km per jaar. Das wel serieus fietsen zeg maar.
Ik rijd zelf ww 22 (44p/d) en wissel race en MTB (met ligstuur voor de lange stukken in de wind) af. Maar als ik voor een robuuste hele jaar rond optie moest gaan dan koos ik voor een mountainbike achtige met spatborden, banden a la schwalbe marathon en een ligstuur(tje). Aangevuld met een kleine bagagedrager ipv van de rugzak.
De snelheidverschillen zijn minimaal. Op 50 ritten racefiets ben ik 2 km/h gemiddeld sneller dan op de laatste 50 ritten MTB WW. Zeg maar 27 vs 29 kmh. Scheelt een paar minuten op 22 km enekele reis.
En toch ga ik twijfelen door modellen als de Idworx Marathon en de randonneur achtige modellen hierboven. Met 28mm banden, bagagedrager, naafdynamo en eventueel een Roglofnaaf heb je ook een onderhoudsvrijd allround woon-werk fiets.
Tsja keuzes...lastig
Ik rijd zelf ww 22 (44p/d) en wissel race en MTB (met ligstuur voor de lange stukken in de wind) af. Maar als ik voor een robuuste hele jaar rond optie moest gaan dan koos ik voor een mountainbike achtige met spatborden, banden a la schwalbe marathon en een ligstuur(tje). Aangevuld met een kleine bagagedrager ipv van de rugzak.
De snelheidverschillen zijn minimaal. Op 50 ritten racefiets ben ik 2 km/h gemiddeld sneller dan op de laatste 50 ritten MTB WW. Zeg maar 27 vs 29 kmh. Scheelt een paar minuten op 22 km enekele reis.
En toch ga ik twijfelen door modellen als de Idworx Marathon en de randonneur achtige modellen hierboven. Met 28mm banden, bagagedrager, naafdynamo en eventueel een Roglofnaaf heb je ook een onderhoudsvrijd allround woon-werk fiets.
Tsja keuzes...lastig
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!
Ik heb al veel positiefs gehoord over de Specialized Sirius, en de Trek FX serie. Doe zelf een schamele 2*16 km woon-werk verkeer met de Trek 7.5FX. Heb hem uitgerust met spatborden en bagagedrager.
Wat betreft die banden: geen idee waarom je perse voor 35 mm zou moeten gaan. Het zijn zoals je zelf zegt allemaal verharde wegen, en daar rijden we allemaal 1000-den km's per jaar op met 23 mm bandjes. Ikzelf rij met een 25 mm vooraan en een 28 mm achteraan, maar overweeg die achteraan terug te vervangen door een 25 mm.
Heb ook een tijdje woon-werk verkeer gedaan met de koersfiets met spatbordjes. Maar daar word je toch wat natter/viezer bij dan met echte spatborden. En 130 km/dag met een rugzak zou ik ook niet echt zien zitten.
Wat betreft die banden: geen idee waarom je perse voor 35 mm zou moeten gaan. Het zijn zoals je zelf zegt allemaal verharde wegen, en daar rijden we allemaal 1000-den km's per jaar op met 23 mm bandjes. Ikzelf rij met een 25 mm vooraan en een 28 mm achteraan, maar overweeg die achteraan terug te vervangen door een 25 mm.
Heb ook een tijdje woon-werk verkeer gedaan met de koersfiets met spatbordjes. Maar daar word je toch wat natter/viezer bij dan met echte spatborden. En 130 km/dag met een rugzak zou ik ook niet echt zien zitten.
Hoi poldertoerist,de poldertoerist schreef: op de 35mm na ben ik het met klimmer eens.
Bedankt voor je reply. Kan je even jouw standpunt geven wat bandenmaat betreft ?
de poldertoerist schreef:
Dat mijn hybride een stuk zwaarder is dan de racer merk je wellicht bij het aanzetten maar als je eenmaal op koers bent merk ik dat niet. ook mijn gemiddelde snelheid ligt niet veel lager dan bij de racer.
Interessant gegeven.
de poldertoerist schreef:
Ik denk dat je voor dagelijks een dergelijke afstand toch wat comfort in moet bouwen. en op zoek moet naar het juiste compromis, volgens mij heb je met dit soort afstanden toch wel behoefte aan maatwerk.
[img=http://www.santosbikes.com/images/stori ... PG_453.jpg]
(mooi hoe de bagagedrager in het frame is geïntegreerd
Wat een fiets zeg :-p
De Trekking Lite zou een antwoord bieden op heel wat issues, zeker de afwerking met een Rohloff + riem is uitermate interessant ! Bedankt voor deze tip.
BianchiSL3 schreef:Ik vind het een gaaf plan #99Legion! Als je de tijd hebt of neemt kun je natuurlijk prima 65km enkele reis fietsen. Gezien de wegen zou ik niet voor een MTB gaan maar zeker voor een racefiets met Continental 4seasons. en evt spatborden (deze?: KLIK ) Starten met een rugzak en als dat niet comfortabel genoeg is een klein bagagedragertje.
Dolan maakt overigens de ideale fiets: KLIK voor een zeer mooie (frame)prijs.
Hoi BianchiSL3,
Thx, Dolan is een mooie tip binnen de racefietsdenkpiste. Was een onbekende voor me.
Diogenes schreef:Ik zou een titanium crosser nemen: ongevoelig voor corrosie, brede banden en spatborden mogelijk.
[img=http://www.vannicholas.com//Gallery/amarol_1_m.jpg]
Dit model heeft Rohloff, spatborden. Lampjes erop en klaar!
Hoi Diogenes,
Bedankt voor je reply. Kijk, dit vind ik zo leuk aan en de kracht van een forum: iemand brengt vanuit zijn perspectief een nieuw element aan waar je zelf nog niet bij stilstond. OK, soms doet het een mens nog meer twijfelen maar het helpt in de besluitvorming. Daar waar ik tot gisteren nog niet echt heb stilgestaan bij het onderhouds- en duurzaamheidsaspect doe ik dat sinds vandaag na het lezen van dergelijke tips wel. Misschien het accent wat teveel op snelheid gelegd en daardoor andere, misschien wel belangrijkere, thema's achteruit geschoven.