Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

creatine

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 okt 2010 00:23

Creatine monohydraat is overal te koop en het belangrijkste effect bij duursport is sneller herstel na zware inspanning. Einde aan de spierkater die vier dagen duurt. Het is tenslotte een lichaamseigen stof. Een theelepel per dag is genoeg.

swoosh
Forum-lid

swoosh 13 okt 2010 00:59

Mensen kunnen heel verschillend reageren op creatine. De één reageert bijvoorbeeld wel op de ene variant maar niet op een andere. Soms reageren mensen zelfs op geen van de varianten.

Ofschoon creatine een lichaamseigenstof is is de creatine in potten niet altijd schoon te noemen. Er is een onderscheid tussen Chinese en Duitse creatine. de Chinese is vaak vervuild en van slechte kwaliteit. De Duitse heeft de voorkeur.

Monohydraat houdt in de regel veel meer vocht vast en is minder geschikt voor duursporters. Toch blijft het uitproberen welk middel het beste aanslaat en of je je daar dan wel prettig bij voelt.

Grootste fout bij supplementen is dat mensen geloven in supplementen en daar de nadruk op leggen. Zorg eerst dat je je voeding optimaliseerd en kijk pas daarna naar supplementen. Wil je optimaal gebruik maken van supplementen/vitamine preparaten ed kun je beter eerst een bloedonderzoek laten doen zodat je gericht kunt supplementeren.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 okt 2010 19:05

Ik rijd altijd wel lekker op creatine, wel de mondrathe. De ethyl niet (die houd bijna geen vocht vast).

tiest
Forum-lid HC

tiest 14 okt 2010 20:48

[quote="wasbeer2006"]Ik rijd altijd wel lekker op creatine, wel de mondrathe.
[/quote]

Ik op melk, gepasteuriseerd en half vol.

ilcavalinno
Forum-lid
Contact

ilcavalinno 15 okt 2010 00:03

Volgens mij (als ik goed opgelet heb in de les inspanningsfysiologie:p)
De prof zei namelijk dat de krampen bij creatine komen door de groei van de spiervezels. je vlies rond je spieren is in het nog niet aangepast.
De prof zei ook dat je met creatine(en trouwens met alle voedingssuplementen) heel goed moet opletten, omdat er vaak "aangelengd" wordt... Je weet dus niet wat er in zit en bij competitiesporters is dit wel belangrijk ivm met dopingcontroles! opletten dus!
Veel wielrenners gebruiken creatine, maar mijns inziens is het voor de gewone wielrenner niet nodig(behalve mss als topsprinter). Creatine zit ook in vlees... dus als je je voeding goed uitbalanceert...:)
I don\'t dream my life, I live my dreams!
http://www.freewebs.com/ward_theuns" onclick="window.open(this.href);return false;

soffatti
Forum-lid

soffatti 31 jan 2012 19:19

Ik ben wat aan het lezen over supplementen en creatine,etc,etc. Buitengewone interessante materie.
Maar goed, nu heb ik diverse artikelen gelezen over Beta-Alanine waaronder deze artikelen: http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=385 en http://www.eigenkracht.nl/supplementen/ ... ta-alanine" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.ergogenics.org/decaspeed.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Laatste artikel is erg informatief met meer links naar andere artikelen

Waarom zou ik dit willen proberen?
Een matige inname van beta-alanine of carnosine kan wel geadviseerd worden voor (wedstrijd)sporters, ouderen en vegetariërs. Denk dan aan een dosering van zo’n 1000mg per dag. Wedstrijdsporters kunnen uitproberen of het effect heeft. Vegetariërs kunnen er baat bij hebben omdat ze er weinig van opnemen uit de voeding.
Bron: Zie eerst genoemde artikel hierboven

Voor een deel nieuwsgierigheid maar ook omdat ik wedstrijdsporter en vegetariër ben. Daarnaast ervaar ik zelf nogal snel verzuring.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 03 feb 2012 11:19

Weet niet of ik het zo mag aanbieden maar heb nog een kilo creatine staan hier mag je hebben voor 10 euro.

louise
Forum-lid
Contact

louise 28 feb 2012 17:24

Ik heb een tijdje geleden Maarten Tjallingii geïnterviews voor Leven, het blad van de Vegetariërsbond - hij is vegetariër immers. Ik heb hem toen expliciet gevraagd naar creatine, en dit zei hij:
Ik heb een tijdje creatine geslikt als voedingssupplement, maar daardoor hielden mijn spieren meer vocht vast en werd ik dus een paar kilo zwaarder. Dat is niet de bedoeling, dus daar ben ik weer mee gestopt.
Louise (ook vegetariër, geen creatine-gebruiker)
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 06 mar 2012 22:10

Als je een (1) theelepel per dag (2 gram) creatine gebruikt als vegetariër/wielrenner draagt dat beslist bij aan je herstelvermogen, -duur/voorkomen spierkater. Waterbinding en gewichtstoename gebeurt pas bij inname van meer dan 20gram samen met krachttraining. Eigen jarenlange ervaring als vegetariër/wielrenner.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2012 09:36

Ik vind een biefstukje op z'n tijd een veel lekkerdere oplossing ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

em
Forum-lid

em 07 mar 2012 11:05

Creatine heeft alleen nut als je 100% geeft. Je kan je maximale krachtsinspanning dan net ietsjes langer volhouden. Echt iets voor wedstrijdrijders dus en dan met name zinvol tijdens een demarage of een sprint.

In de tijd dat ik nog op nivo voetbalde en daarnaast ook af en toe naar de sportschool ging heb ik ook een paar keer creatine gebruikt. Op trainingen kon ik dan net wat langer doorsprinten dan normaal. Je moet het alleen niet te vaak gebruiken want je lichaam gaat eraan wennen.

duursport.nl
Forum-lid

duursport.nl 08 mar 2012 09:32

...
Laatst gewijzigd door duursport.nl op 08 mar 2012 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiets Sneller, Presteer Beter!

Plaats reactie