Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

eten of trainen?

pimpampom
Forum-lid

pimpampom 16 mei 2011 11:00

Om even op de trainingsopbouw te reageren. Ik ben vanaf januari begonnen met ritjes van rond de 80km en langzaamaan opgebouwd tot vorige week. Daar heb ik m'n eerste 150km gereden. Daar heb ik er nu 4 van gereden.
Heb ik dit goed gedaan om naar de 150km te gaan? Of moet ik nog langer doorbouwen op 100km?
Pim

foosho
Forum-lid

foosho 16 mei 2011 11:14

@pimpadom: Een trainingsschema bevat ook een indeling qua intensiteit, niet enkel de afstand/duur.
gaisdergerman schreef:
Foosho schreef:Je 's ochtends volproppen met enkel brinta is denk ik niet optimaal, gevarieerder is imo beter.
Voor lange tochten neem ik meestal een flinke bak muesli, daar zit van alles in (ik neem quaker energy mix) + brood / stokbrood met wat zoetigheid. Om maar een idee te geven, zijn vele wegen naar rome natuurlijk.

-1

Je kan veel beter brinta nemen. Dit is gezonder dan al die muesli of cruesli zooi. Zelf voeg ik altijd brinta toe aan mijn shake. De reden dat ik het verder niet eet is omdat ik het niet lekker vind :-).

Ongezond? Ik ken niet alle muesli's natuurlijk.. maar de Quaker Energy Mix is zelfs speciaal voor langdurige energie gemaakt (mix van granen).
Ik persoonlijk krijg na een paar uur honger als ik enkel brinta eet.

cmc24
Forum-lid

cmc24 16 mei 2011 14:22

pimpampom schreef:Om even op de trainingsopbouw te reageren. Ik ben vanaf januari begonnen met ritjes van rond de 80km en langzaamaan opgebouwd tot vorige week. Daar heb ik m'n eerste 150km gereden. Daar heb ik er nu 4 van gereden.
Heb ik dit goed gedaan om naar de 150km te gaan? Of moet ik nog langer doorbouwen op 100km?

Begrijp ik dat goed? Vanaf vorige week 4x de 150 km.?
Langer doorbouwen op de 100km. is mijn advies. En nog veel belangrijker..., enkele rustdagen inlassen! Dus NIET fietsen. Ga dan bijv. fitnessen ofzo.

Als u zo door gaat 'zegt' het lichaam over een aantal jaar hele negatieve dingen tegen u.
Maar het is uw gezondheid natuurlijk. U beslist nog altijd zelf. ;-)

Suc6 met de voorbereidingen. :-)
BeOne Rosso

pimpampom
Forum-lid

pimpampom 16 mei 2011 14:30

haha, nee niet 4x150 in 1 week, was een misrekening van mijn kant. Ik heb nu in 2 weken 4 150ers gereden.
Pim

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 16 mei 2011 14:36

En niet te groot verzet rijden.
Ook een 'fout' van de wat minder ervaren fietsers.

dnns
Forum-lid

dnns 16 mei 2011 21:52

pimpampom schreef:2 dingen: ik drink denk ik idd te weinig en ja, ik ben te enthousiast onderweg. Ik vind het leuk mezelf te testen en neig berg op en vaak op het vlakke ook, te hard van stapel te lopen. Hartslagzones doe ik niet aan. Ik weet dat het verstandig zou zijn, maar ik wil graag op gevoel fietsen.
Ik denk dat ik 's ochtends wat gevarieerder ga eten, tijdens de rit meer ga drinken en iets minder eten, isostar repen halen en dan maar zo'n smerig gelletje naar binnenwerken voor de laatste 30-60km.
Ben benieuwd hoe de volgende tocht zal gaan :)
In ieder geval bedankt voor de info tot zover!

Op gevoel fietsen is een mooi streven, maar kansloos als je geen referentiepunt hebt. Pas als je voldoende ervaring hebt opgedaan met hoe het voelt om in D1 te fietsen op basis van een hartslagmeter, kun je misschien zonder zo'n meter op gevoel bepalen of je niet te hard gaat. Je zit nu op een route naar overbelasting en traint waarschijnlijk niet effectief. Meten = weten. Met een hartslagmeter kun je jezelf ook testen. Als je je goed houdt aan een verantwoorde training op basis van hartslagzones, dan zul je zien dat je op den duur sneller kunt gaan fietsen met eenzelfde hartslag.
Veel drinken is ook belangrijk. Ik mik zelf altijd op 1 bidon per uur fietsen.

Plaats reactie