Pagina 2 van 5

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 09 nov 2013 20:24
door CKTBIKE
Voor de ABS op te zetten :lol:

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 09 nov 2013 20:43
door Livio Livius
lawnmower schreef:Wtf ? Bij afdalingen? Hoe dan?
In eerste instantie remblokken strak op velg afstellen met remmen dicht. Daarna remmen open zetten. Zodra je grotendeels door je remblokken heen bent remmen dicht zetten. Vooral handig voor diegene die niet kunnen dalen :lol:

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 09 nov 2013 21:04
door steven250
En mocht je een editie van de RVV of parijs - roubaix rijden waarbij ze vol met slijk zitten dan mag je ze natuurlijk ook open zetten om wat meer ruimte te creëren zodat ze niet aanlopen ;)

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 09 nov 2013 21:17
door BMS99
de zwarten schreef:neen. Campa heeft ze niet.
Bij Campa zit de quick-release van de remmen in de remhendels/shifters. Ergens is dit een elegantere oplossing (je kan nooit de rem openzetten zonder remkracht te verliezen), maar mijn voorkeur is Campa shifters met shimano-achtige remmen (met de hendel om ze dicht te zetten).
Als de blokken slijten, moet je bij Campa en Shimano het schroefde bovenop een beetje bijdraaien.
'Moeten' is natuurlijk een verkeerd woord, gezien iedereen andere voorkeuren heeft (sommigen willen dat remmen zo dicht mogelijk staan, andere willen ergens halfweg, voor meer dosering).
Was in de war met FSA :)

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 10 nov 2013 17:46
door samiran
Als ik mijn SRAM Red remhoeven open heb omdat ik vergeten ben ze dicht te zetten, remmen ze bijna niet en zit mijn shifter klem tegen hetstuur. Dat merk ik bij de eerste beste bocht waar ik voorrang moet geven. Elke keer schrik me rot!

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 10 nov 2013 18:20
door Zorro
samiran schreef:Als ik mijn SRAM Red remhoeven open heb omdat ik vergeten ben ze dicht te zetten, remmen ze bijna niet en zit mijn shifter klem tegen hetstuur. Dat merk ik bij de eerste beste bocht waar ik voorrang moet geven. Elke keer schrik me rot!
Tja, als je je remkabels niet vast zet na onderhoud heb je hetzelfde. Je kijkt toch alles na voordat je de weg op gaat.
Als je dat al diverse keren is overkomen dan zou je er van geleerd moeten hebben :roll:

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 11 nov 2013 14:17
door LievensBikes
de hendeltjes moeten altijd dicht staan mits je je wiel eruit wilt halen. remmen moeten overigens ook echt strak op de velg staan. als je een kleine slag in de wiel hebt dan gaat dit niet. zo'n slag haal je er echt heel gemakkelijk uit met een spakenspanner. zet je rem steeds wat strakker met de kabelsteller, totdat deze aanloopt. draai nu de spaak KTEGENOVERGESTELD aan de slag, iets vaster. zo haal je de slag eruit en zorg je er voor dat je wiel in orde blijft, en je ook behoorlijk kan remmen,.

groet, bas

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 11 nov 2013 14:29
door amclassic-fan
Waarom zouden de remblokken in vredesnaam dicht tegen de velg aan moeten staan? Enige dat je daarmee bereikt is dat je totaal geen modulatie meer hebt en dat je de velgen tegen de remblokken trapt.

Die hendels mogen best wat open staan. Als ik in de regen koers dan draai ik de stelschroef altijd wat strakker en zet ik de remmen een stukje open. Het is in de koers namelijk een stuk makkelijker om het hendeltje verder naar beneden te duwen dan aan de stelschroeven te gaan draaien.

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 11 nov 2013 14:53
door marsman
Ik heb 2 wielsets. Mijn Fulcrum 1 velgen zijn blijkbaar iets breder dan mijn Cosmics. Ik stel mijn remmen af op de Cosmics en gebruik het hendeltje om de remmen iets wijder te zetten als mijn Fulcrum er weer in gaan. Remkracht blijft hetzelfde, in welke stand het hendeltje ook staat (SRAM). Met het hendeltje vind ik het makkelijk afstellen dan met dat draaiknopje.

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 11 nov 2013 15:14
door NicoNB
In de handleidingen van Shimano staat heel duidelijk vermeld bij het betreffende hendeltje dat het een quick release is.
Er staat niet bij dat het een brake adjuster is of iets dergelijks.

In een situatie waarin je plotseling heel hard in de ankers moet is het niet denkbeeldig dat je bij de combinatie hard remmen en het hendeltje iets in de 'open stand' je in één keer een behoorlijk stuk van je hefboomwerking kwijt bent doordat het hendeltje doorschiet naar op.

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 11 nov 2013 15:50
door ophetkantje
liviolivius schreef:
lawnmower schreef:Wtf ? Bij afdalingen? Hoe dan?
In eerste instantie remblokken strak op velg afstellen met remmen dicht. Daarna remmen open zetten. Zodra je grotendeels door je remblokken heen bent remmen dicht zetten. Vooral handig voor diegene die niet kunnen dalen :lol:
Ik hoop niet dat iemand dit serieus neemt. Levensgevaarlijk.

Wat je in het begin van de superlichte carbonframes nog wel zag is dat profs in de beklimming hun rem open zetten, omdat het achterwiel ander bij vol aanzetten nog wel eens de remblokje wilden aantikken. In de afdelinge zetten ze de rem dan echter wel altijd weer dicht. Dit deden ze overigens ook alleen bij het achterwiel. (meest sprekende voorbeeld was de rit in de Tour waarin Jalabert de hele dag vooruit reed en dit bij iedere beklimming en afdeling deed, weet helaas niet meer welke rit dat precies was.

Re: Remmen open/dicht staan

Geplaatst: 11 nov 2013 16:26
door daniel1975
Dat hier uberhaupt discussie over is. Die krengen horen dicht te staan, klaar.