Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wielrennen in het donker

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 12 nov 2013 06:46

Het hele jaar door fiets ik in het donker. Meestal op een randonneuse (er is meer keuze dan alleen stadsfiets en racefiets). Ik fiets 's avonds en 's nachts zowel op bekende als onbekende wegen. Met goede verlichting is dit geen enkel punt. Als richtwaarde is 40 lux (bijvoorbeeld de BUMM Ixon) goed voor vlakke wegen. Ga je 's nachts de Ardense bossen in dan moet je al richting 60-70 lux gaan zoeken. Ik gebruik een Son Edelux koplamp met SON dynamonaaf voor als primaire verlichting en een BUMM Ixon als reservesysteem. Achter 2 LED lampen. Om gezien te worden is een reflecterende windbreker erg handig. Die zijn vooral in Frankrijk erg populair (een reflecterend hesje is daar namelijk verplicht in het donker).

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 12 nov 2013 10:37

Fietsen in het donker doe ik alleen op plekken die ik goed ken, want al monteer ik een bouwlamp op mijn fiets, ik zie nou eenmaal niks in het donker. Een afgewaaide tak of een scheur in de weg en ik lig over het asfalt. Dan blijft het dus ook bij fietsen (als in; verplaatsing van A naar B op een fiets), dus geen trainen en laat staan wielrennen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 12 nov 2013 10:48

Deze winter ben ik nog niet op pad geweest in het donker. Vorig jaar wel, toen zijn we met een groepje van een man of 5, 6 verschillende avonden geweest. Hoogtepunt: aanrijding met een trio reeën. Zonder erg, zoals onze zuiderburen dat zo treffend weten uit te drukken. Een kapotte spaak, 6 geschrokken fietsers en 3 geschrokken hertjes is tenslotte niet zo'n ramp.
Dieptepunt: een deuk in de velg van het sjieke Mavic voorwiel van een van de maatjes. En dat gebeurde zelfs in de bebouwde (en verlichte) kom over zo'n rottige fietspad met aan weerskanten trottoirbanden. Al met al vind ik het geen succes, met name omdat ik het allemaal niet zo goed zie in het donker (ondanks naafdynamo en halogeenverlichting). Rondjes op een industrieterrein is wellicht veiliger, maar dat lijkt me bijna net zo saai als de Tacx.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 12 nov 2013 11:16

Eerste ritten in het donker rondom Utrecht zijn alweer gemaakt (Lezyne Super Drive XL). De MTB-er die ik laatst op het fietspad tegenkwam in het bos bij Austerlitz was NIET blij, want ik kreeg een "compliment" voor de hoeveelheid licht :-).
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 12 nov 2013 12:46

O ja, en buiten dat voel ik er weinig voor als dame alleen s'avonds in het donker rondjes te gaan rijden op een verlaten industriegebied, omdat die zelden helemaal verlaten zijn. Juist dan bevolkt kunnen zijn met lieden die je niet tegen wilt komen. Zeker in de omgeving van Rotterdam.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 12 nov 2013 13:56

Ik leg mijn woon-werk kilometers tijdens de donkere perioden af op een racefiets. Ik merk met name dat ik zelf last kan hebben van de verlichting van tegemoet komende brommers en auto's die parallel aan het fietspad rijden waar ik me op begeef. Voor mij is het fietsen van bekende wegen daarom wel een vereiste op het voor mij prima aan te houden gemiddelde te kunnen blijven fietsen. Een deviatie van mijn standaard beschikbare routes zorgt in ieder geval voor meer voorzichtigheid én daardoor lagere gemiddelden. Nu maakt dat voor mij niet uit, ik kom toch wel thuis of op het werk. Maar ik kan me voorstellen dat je om te trainen een andere insteek hebt.

Ik zorg dat ik zelf goed zichtbaar ben. Ik heb weleens gehoord dat ik wel een vliegtuig lijk. Ik draag een felgekleurd jack, heb verlichting op zowel achter als voorzijde. Het uiteinde van mijn stuurpijpen zijn voorzien van verlichting van Tacx die makkelijk te monteren is in de buis. Hier zit een voor (wit) en achterzijde (rood) aan en zorgen ervoor dat ik met name van de zijkant ook door deze verlichting opval. Mijn gebruikte koplamp is nl. binnen de bocht gepositioneerd waardoor deze voor verkeer vanaf de zijkant niet altijd goed te zien hoeft te zijn.

Mijn voorkeur is uiteraard ook om met daglicht te fietsen. Ik herken echter ook wel dat het minder druk is op de fietspaden en dat is soms ook wel eens lekker. Ik ben echter nog nooit in problemen geweest omdat het donker is. Kwestie van zeker in de begindagen extra opletten. Ook automobilisten moeten wennen aan de aangepaste omstandigheden...
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 12 nov 2013 15:02

TumTumTum schreef:O ja, en buiten dat voel ik er weinig voor als dame alleen s'avonds in het donker rondjes te gaan rijden op een verlaten industriegebied, omdat die zelden helemaal verlaten zijn. Juist dan bevolkt kunnen zijn met lieden die je niet tegen wilt komen. Zeker in de omgeving van Rotterdam.
+1! Ook al woon ik niet in de omgeving van Rotterdam, in de regio Arnhem/Nijmegen voel ik daar ook weinig voor. In de winter hou ik het gewoon bij spinning doordeweeks en buiten fietsen in het weekend (mtb of race).

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 12 nov 2013 17:50

Ik heb geen ervaring met lange duurtrainingen in het donker. Wel mijn woon-werk ritten (16 km) en dat lukt prima met een goede lamp (=zicht op de weg vóór je). Ik vind dat zelfs wel aangenaam zo in het donker met alleen de weg voor je....
Als je de route kent, dan lijkt me dat een langere training van enkele uren in het donker ook wel mogelijk is. Het is al gezegd, maar je zichtbaarheid voor andere weggebruikers is wél minder, dus ik zou voorkeur geven aan vrijliggende fietspaden!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 12 nov 2013 18:08

Als je in een redelijke grote stad woont kan je meestal over de ring ook wel een redelijk stukje fietsen in het donker over goed verlichte fiets paden.
Ik fiets geregeld anderhalf tot twee uur over de ring in Apeldoorn zonder grote schijnwerper op de fiets, enige nadeel, de vele stoplichten.
Wel goed om flink aan te zetten als het licht op groen gaat, verder ga ik de bochten in zonder al te veel bij te trappen, gewoon rollen, want je weet maar nooit.
Het heeft bij mij in ieder geval de voorkeur boven de tacx, die is overigens ook bezet want de fiets van mijn vrouw staat er op.
Baas boven baas !!
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 12 nov 2013 20:01

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Is het misschien ook een goed idee om spaakreflectoren te plaatsen? Zie b.v.: http://www.youtube.com/watch?v=NOxhVRqw2bI

Of is dat een beetje overdreven?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 12 nov 2013 20:59

TumTumTum schreef:Fietsen in het donker doe ik alleen op plekken die ik goed ken, want al monteer ik een bouwlamp op mijn fiets, ik zie nou eenmaal niks in het donker. Een afgewaaide tak of een scheur in de weg en ik lig over het asfalt. Dan blijft het dus ook bij fietsen (als in; verplaatsing van A naar B op een fiets), dus geen trainen en laat staan wielrennen.
Mijn ervaring na 20 jaar nachtritten is dat je op den duur net zoveel ziet in het donker dan met licht. Je ziet het alleen anders. En dat moet je leren, je krijgt andere signalen die je in het begin niet kunt interpreteren. Ik rij gewoonlijk zo'n 5 complete nachten door per jaar en heel wat ritten die tot middernacht (of later) duren. Veel is een kwestie van training, dus langzaam opbouwen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 12 nov 2013 22:29

Je zou bijvoorbeeld uw achterlicht (rood licht) kunnen kiezen met een mogelijkheid om het op een flikkerstand (nieuw woord)in te schakelen.. Een flikkerend achterlicht wordt nu eenmaal veel beter opgemerkt in het donker.

Plaats reactie