Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

's Winters fietsen?

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 07 sep 2010 17:42

Winter....... lekker cyclocrossen en fietsen op de baan in Alkmaar........... Af en toe een veldtoertochtje en als het weer het toelaat een uurtje of 2 op de weg.....

freakish
Forum-lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 01 mei 2010 23:50

freakish 07 sep 2010 18:03

Door de week 2x op de Tacx en er zijn spinlessen bij mij op het werk. Ideaal om na het werk even af te schakelen.
In het weekend probeer ik zoveel mogelijk op de weg te rijden. Als het echt koud begint te worden fiets ik max 2 uur buiten en aansluitend 2 uur op de Tacx. Dan kun je ook de duurtrainingen doorzetten, al is het niet te vergelijken met 4u buiten.




Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 07 sep 2010 18:06

In de winter vermaak ik m'n clubgenotes door ze een avondje in de week spinningles te geven. Verder ga ik zo'n 2-3x in de week een rondje hardlopen (dat kan gewoon 's avonds in het donker) en stap in het weekend 1 of 2x op de ATB. Als het erg koud is (onder nul) dan houd ik het na zo'n 1,5 uur wel voor gezien, maar is de warme douche na afloop wel weer errug lekker! Kortom, ik kom de winter wel door...

deharrie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:55

deharrie 07 sep 2010 22:39

Dat zijn positievere geluiden dan dat ik gedacht had. Zie al een stuk minder tegen de winter op. Oppassen met pekel en gladheid, duidelijk. Iemand reageerde met "vaker je fiets schoonmaken" Maar hoe doe je dat als het vriest? In "Start met fietsen" las ik dat je je fiets kan beschermen met autowas. Heeft iemand daar ervaring mee? Of hebben jullie nog tips hoe ik mijn karretje kan beschermen tegen pekel en vuil? Ik weet dat ik veel vragen stel, maar dit wordt mijn eerste fietswinter, en ik wil mijn fiets ( uit trots en enthiousiasme ) optimaal onderhouden.
Thanks again.
Cube is good for you!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 08 sep 2010 00:49

[quote="De Harrie"]Dat zijn positievere geluiden dan dat ik gedacht had. Zie al een stuk minder tegen de winter op. Oppassen met pekel en gladheid, duidelijk. Iemand reageerde met "vaker je fiets schoonmaken" Maar hoe doe je dat als het vriest? In "Start met fietsen" las ik dat je je fiets kan beschermen met autowas. Heeft iemand daar ervaring mee? Of hebben jullie nog tips hoe ik mijn karretje kan beschermen tegen pekel en vuil? Ik weet dat ik veel vragen stel, maar dit wordt mijn eerste fietswinter, en ik wil mijn fiets ( uit trots en enthiousiasme ) optimaal onderhouden.
Thanks again. [/quote]

Als het vriest wordt schoonmaken wel lastig, dan doe ik dat ook niet. Zolang je fiets droog is, doet vuil/pekel ook niet zo veel volgens mij.
Als je fiets echt vuil is geworden door smelwater/pekel etc. dan spuit ik mijn fiets af met regenwater. In de schuur (vorstvrij) laat ik de fiets dan drogen. Vaak neem ik de ketting dan nog apart af met een doek en smeer deze weer om roestvorming te voorkomen.
Maar zoals gezegd, als het vriest is het gebruik van water erg tricky. Mijn derailleur heeft wel eens vast gezeten door bevroren water.....:/
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 sep 2010 11:16

Ach ik laat mijn fiets lekker vies worden hoor. Aan het eind van de winter doe ik wel ene keer een grote poetsbeurt en knal ik er een nieuwe ketting op. Klaar is kees.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 08 sep 2010 11:27

www.velodrome.nl baan in amsterdam
kan je iedere dag van de winter heerlijk warm en droog fietsen.
Geen last van kou, pekel, gladheid... nee een 'schone' fiets, warmte en geen gladde wegen.
Ik kom de winter altijd prima door....

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 08 sep 2010 12:08

[quote="Stokie"]www.velodrome.nl baan in amsterdam
kan je iedere dag van de winter heerlijk warm en droog fietsen.
Geen last van kou, pekel, gladheid... nee een 'schone' fiets, warmte en geen gladde wegen.
Ik kom de winter altijd prima door....[/quote]

Er gaat niets boven een frisse neus.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 sep 2010 12:25

[quote="Stokie"]www.velodrome.nl baan in amsterdam[/quote]

Als ik in A'dam, Alkmaar of Apeldoorn woonde wist ik het wel idd!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 08 sep 2010 12:28

Ik woon ook niet in amsterdam, maar heb de 30-40 minuten reistijd er wel voor over.. dinsdag- en donderdagavond is vaak ook nog erg gezellig!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 sep 2010 23:53

Autowax = prima!

omdat ik ook woonwerk (dagelijks weer en wind) op de fiets ziet mijn fiets er al snel niet meer uit. vlak bij huis, maar toevallig ook tegen over mijn werk zit zo'n autowasbox. daar spuit ik de fiets af met het voorwasprogramma/water+zeep en sproei 'm na met de hotwax. voor 2 euro ben je klaar. als het echt heel grondig moet pak ik evt. de borstel er nog bij.

Wat ik merk is dat je de fiets vanwege de waxlaag (die ik er ook handmatig voor de winter wel opzet met het doekje en eigenlijk onderhoud met de wax uit de wasbox) makkelijk schoon te maken is.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

deharrie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:55

deharrie 10 sep 2010 01:14

Bedankt voor de tip Poldertourist. Nog een vraagje; Als je wax aan laat brengen bij een autowasbedrijf, worden dan je velgen niet spekglad? Lijkt mij gevaarlijk met remmen. Of heb ik het mis?
Cube is good for you!

Plaats reactie