Ook ik ben een beetje aan het kijken naar een MTB, wellicht pas voor volgend seizoen. Nu weet ik dat je bij racegroepen wat betreft Shimano minimaal wel een 105 moet hebben voor goede kwaliteit. Maar hoe verhoud zich dit bij MTB's?
Zou ik dan uitkomen op een Deore of X-5?
Wat ik begreep (doordat je meer schakelt op een MTB) pak je bij de achterderailleur altijd een groepje hoger?
Of wat raden jullie aan voor een beginner.
Sram MTB groep tov Shimano MTB groep.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 aug 2013 11:37
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39984
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Full deore is prima, hoef je echt geen xt achterderrie bij aan te schaffen. Dat is vooral een verkooptruuk van de fietsenbakkers om te "pronken" met een hogere afmontage. Om vervolgens de ketting en cassette zo basic mogelijk te doen (want zien de meesten toch niet).
X5 zou ik niet doen, x7 is prima. Echter qua schijfremmen zijn de deore en xt setjes onverslaanbaar qua prijs/prestatie/gebruiksgemak.
X5 zou ik niet doen, x7 is prima. Echter qua schijfremmen zijn de deore en xt setjes onverslaanbaar qua prijs/prestatie/gebruiksgemak.
Less is bore
Volledig mee eens.daniel1975 schreef:Full deore is prima, hoef je echt geen xt achterderrie bij aan te schaffen. Dat is vooral een verkooptruuk van de fietsenbakkers om te "pronken" met een hogere afmontage. Om vervolgens de ketting en cassette zo basic mogelijk te doen (want zien de meesten toch niet).
X5 zou ik niet doen, x7 is prima. Echter qua schijfremmen zijn de deore en xt setjes onverslaanbaar qua prijs/prestatie/gebruiksgemak.
Ben ik het niet helemaal mee eens...daniel1975 schreef:Full deore is prima, hoef je echt geen xt achterderrie bij aan te schaffen. Dat is vooral een verkooptruuk van de fietsenbakkers om te "pronken" met een hogere afmontage. Om vervolgens de ketting en cassette zo basic mogelijk te doen (want zien de meesten toch niet).
X5 zou ik niet doen, x7 is prima. Echter qua schijfremmen zijn de deore en xt setjes onverslaanbaar qua prijs/prestatie/gebruiksgemak.
Ik zou minimaal SLX aanhouden. Dat loopt een stuk soepeler en is ook meer duurzaam dan Deore. X7 is inderdaad prima als je voor SRAM gaat.
I am Specialized
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39984
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Enige ECHT wezenlijke verschil zijn de shifters. Die zijn bij XT véél beter dan bij de andere groepen.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Daar ben ik het niet mee eens (no offence = mijn mening). Ik vind de XTR shifters duidelijk beter schakelen dan de XT shifters. Heb beide gehad (2 verschillende mtb's met dezelfde type kabels en bij allebei XT shadow achterderrie).
Heb nu X0 en kies deze weer boven de XTR, ik houd wel van de duidelijke klak, echt een stuk trefzekerder schakelen dan Shimano, en minder afstelgevoelig.
Heb nu X0 en kies deze weer boven de XTR, ik houd wel van de duidelijke klak, echt een stuk trefzekerder schakelen dan Shimano, en minder afstelgevoelig.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De huidige xtr schakelt met een duidelijkere klak dan bv de XX.R1Phrankey schreef:Daar ben ik het niet mee eens (no offence = mijn mening). Ik vind de XTR shifters duidelijk beter schakelen dan de XT shifters. Heb beide gehad (2 verschillende mtb's met dezelfde type kabels en bij allebei XT shadow achterderrie).
Heb nu X0 en kies deze weer boven de XTR, ik houd wel van de duidelijke klak, echt een stuk trefzekerder schakelen dan Shimano, en minder afstelgevoelig.
XTR shifters schakelen inderdaad heel erg goed, waarschijnlijk de beste van het moment, op korte afstand gevolgt door de xx en x0 echter of het de meerprijs waard is tov van een xt of slx hangt sterk van je portemonee af. Nodig is hetbiig niet
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39984
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Precies. Een deore of slx groep werkt gewoon goed en met xt shifters nog beter. Je merkt het verschil tussen de shifters wel, terwijl je een xt achterderrie bijv eigenlijk niet merkt.
Less is bore