FIETS september
Vol verwachting opende ik de reportage over de "test" van oa de Scalpel ("Bank beroven").
Het bleek echter een beschrijving van de uitrusting van de fiets. Ik kon nauwlijks iets terugveinden over het rijgedrag van de fiets behalve een waardering in punten. Zwaar teleurstellend. Ik was zeer benieuwd naar de scalpel omdat ik een 2011 model besteld heb. Helaas geen "team"....
Het bleek echter een beschrijving van de uitrusting van de fiets. Ik kon nauwlijks iets terugveinden over het rijgedrag van de fiets behalve een waardering in punten. Zwaar teleurstellend. Ik was zeer benieuwd naar de scalpel omdat ik een 2011 model besteld heb. Helaas geen "team"....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40200
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dan kun je beter een echt ATB blad kopen. Dan zul je betere testverslagen tegenkomen.
Ik zal je even een korte samenvatting geven: superlicht, bloedsnel en nerveus sturend
Ik zal je even een korte samenvatting geven: superlicht, bloedsnel en nerveus sturend
Less is bore
[quote="Daniel1975"]Dan kun je beter een echt ATB blad kopen. Dan zul je betere testverslagen tegenkomen.
Ik zal je even een korte samenvatting geven: superlicht, bloedsnel en nerveus sturend [/quote]
Haha, ja dat weet ik wel. Ik heb natuurlijk wel proefgereden.
Fiets blad of niet, kondig het artikel dan niet als test aan. Ik overweeg inderdaad sereus om me te abboneren op "mountainbike plus" en FIETS op te zeggen.
Ik zal je even een korte samenvatting geven: superlicht, bloedsnel en nerveus sturend [/quote]
Haha, ja dat weet ik wel. Ik heb natuurlijk wel proefgereden.
Fiets blad of niet, kondig het artikel dan niet als test aan. Ik overweeg inderdaad sereus om me te abboneren op "mountainbike plus" en FIETS op te zeggen.
verleden week met een groep van 20 fietsers in zeeland gaan fietsen: niet te doen, en zeker niet als je het parcours niet kent. De ene keer moet je op het fietspad, dan wat verder is het twijfelachtig of het wel een fietspad of een weg betreft en de andere keer moet je de weg op. De volgauto had ook meer dan problemen om ons te begeleiden en niet kwijt te raken.
Dus : voor mij laat racefietsers in groep (bvb zoals in belgie vanaf 15 personen) onder begeleiding van een wagen op de weg fietsen, veel veiliger.
Dus : voor mij laat racefietsers in groep (bvb zoals in belgie vanaf 15 personen) onder begeleiding van een wagen op de weg fietsen, veel veiliger.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Ik heb nog even de site van de Fietsersbond erop nageslagen, omdat ik toch dacht dat de bond niet voor een verplichting was om wielrenners van de fietspaden te weren. En dat klopt. Een van hun voorstellen is om -groepen- wielrenners de keuze te geven (fietspad of weg, al naar gelang de mogelijkheden). Daarnaast willen ze bredere fietspaden, juist ook om veiliger inhalen mogelijk te maken. En als derde een gedragscode voor wielrenners. Die is er eigenlijk al. We weten immers dat we niet met 200 tegelijk door rood moeten rijden, alleen maar omdat we anders de aansluiting missen; dat we gewoon moeten lossen op de dijken ipv een brede waaier te trekken en dat je niet met 40 plus zonder bel een bejaard echtpaar moet inhalen. Met bel ook niet trouwens. Zo'n gedragscode is wel een lastige. Je kunt zomaar 100 miljoen spenderen aan 10 jaar lang reclamespotjes, zonder dat er iets verandert. Dan heb ik liever dat ze daarvoor de fietspaden wat prettiger maken.
Dit komt allemaal trouwens van de landelijke Fietsersbond. Het kan goed zijn dat lokale bonden met andere oplossingen komen.
EDIT: het stukje van de hoofdredacteur leek deze info niet te hebben, echter een paar bladzijden later staat dit verhaal gewoon in het stukje. Beetje overbodige post dus.
Dit komt allemaal trouwens van de landelijke Fietsersbond. Het kan goed zijn dat lokale bonden met andere oplossingen komen.
EDIT: het stukje van de hoofdredacteur leek deze info niet te hebben, echter een paar bladzijden later staat dit verhaal gewoon in het stukje. Beetje overbodige post dus.
Dit zal altijd een lastige discussie blijven lijkt mij...
Uit het oogpunt van de mensen op de racefiets is het natuurlijk veel makkelijker/lekkerder/veiliger om op de weg te rijden i.p.v. op die smalle, soms slecht onderhouden, fietspaden waar je geregeld langzame recreanten, voetgangers, hondenuitlaters etc. tegen komt. Zelf pak ik ook de weg mee waar dat kan, maar reëel gezien zijn er genoeg/teveel wielrenners die het te gevaarlijk maken voor zichzelf.
Waarom ik dit zeg? Heb ervaring met ongelukken tussen fietsers en auto's
Uit het oogpunt van de mensen die al op de weg rijden (Ook wel automobilisten genoemd) is het behoorlijk irritant, een fietspad is misschien te smal voor een wielrenner om in te halen maar hetzelfde wordt gecreëerd op de weg als de wielrenner daar weer ingehaald moet gaan worden door auto's... Heb zelf 2x gehad als automobilist dat die irritante rijders twee breed bleven rijden op de weg en tijdens het inhalen schrokken dat ik zo dicht langszij kwam dat ze me aantikten en hard ten val kwamen. 1 kreeg het voor elkaar de fiets onder mijn achterband door te laten gaan, het zou zijn voet of been maar geweest zijn...
Ook dat door rood rijden is irritant voor de automobilist, aansluiting bij de groep houden kan ik begrijpen, dat zie je als automobilist ook wel aangezien er eerst een grote groep voorbij komt voor het licht op groen springt. Helaas zijn er ook genoeg groepjes die uit zichzelf door rood rijden "om geen snelheid te verliezen" bijvoorbeeld. In Rhenen vanaf de Grebbeberg kwam eens zo'n groepje aan rijden terwijl ik vanuit een zijweg groen licht kreeg om te gaan rijden, resultaat waren 4 wielrenners vol in de zijkant en 1 (Die voorop reed) geschampt met de voorbumper. Alle 5 lagen ze op het wegdek, 4 naar het ziekenhuis en 1 (De voorste) had flinke schaafplekken. Die laatste vertelde mij ook dat ze ingeschat hadden voor mij langs te kunnen vanwege de "lekkere snelheid die ze hadden vanaf de Grebbeberg", ik trok alleen harder op dan verwacht met de klapper tot gevolg. 2 en een halve week later een soortgelijk incident 1 stoplicht verder! Waren 3 wielrenners tegen een VW Caddy van een of ander bedrijf. Bij ons in de buurt springt het ene stoplicht op groen op het moment dat de andere van oranje naar rood springt waardoor deze klappers mogelijk zijn als je dus "net" door rood rijd. Ben zelf ook twee keer over een auto heen gegaan met de MTB destijds omdat ik wel dacht even snel door te kunnen rijden.
Mijn mening blijft dat je je als fietser, ongeacht op welke fiets je rijd, je kwetsbaar moet blijven opstellen. Een klapper met betrekking tot een ander fietser komt toch wat minder hard aan dan één tegen/onder een auto/vrachtwagen op de weg. Met de mentaliteit van de mensen hier in Nederland zal het altijd aan beide kanten vol blijven zitten met irritaties, de één is eigenwijs en let niet op op de fiets of de ander is eigenwijs en blijft stoïcijns rijden in de auto. Bij allebei de opties blijft het wachten op ongelukken. Kies voor jezelf en doe het eventueel dan iets rustiger aan!
Uit het oogpunt van de mensen op de racefiets is het natuurlijk veel makkelijker/lekkerder/veiliger om op de weg te rijden i.p.v. op die smalle, soms slecht onderhouden, fietspaden waar je geregeld langzame recreanten, voetgangers, hondenuitlaters etc. tegen komt. Zelf pak ik ook de weg mee waar dat kan, maar reëel gezien zijn er genoeg/teveel wielrenners die het te gevaarlijk maken voor zichzelf.
Waarom ik dit zeg? Heb ervaring met ongelukken tussen fietsers en auto's
Uit het oogpunt van de mensen die al op de weg rijden (Ook wel automobilisten genoemd) is het behoorlijk irritant, een fietspad is misschien te smal voor een wielrenner om in te halen maar hetzelfde wordt gecreëerd op de weg als de wielrenner daar weer ingehaald moet gaan worden door auto's... Heb zelf 2x gehad als automobilist dat die irritante rijders twee breed bleven rijden op de weg en tijdens het inhalen schrokken dat ik zo dicht langszij kwam dat ze me aantikten en hard ten val kwamen. 1 kreeg het voor elkaar de fiets onder mijn achterband door te laten gaan, het zou zijn voet of been maar geweest zijn...
Ook dat door rood rijden is irritant voor de automobilist, aansluiting bij de groep houden kan ik begrijpen, dat zie je als automobilist ook wel aangezien er eerst een grote groep voorbij komt voor het licht op groen springt. Helaas zijn er ook genoeg groepjes die uit zichzelf door rood rijden "om geen snelheid te verliezen" bijvoorbeeld. In Rhenen vanaf de Grebbeberg kwam eens zo'n groepje aan rijden terwijl ik vanuit een zijweg groen licht kreeg om te gaan rijden, resultaat waren 4 wielrenners vol in de zijkant en 1 (Die voorop reed) geschampt met de voorbumper. Alle 5 lagen ze op het wegdek, 4 naar het ziekenhuis en 1 (De voorste) had flinke schaafplekken. Die laatste vertelde mij ook dat ze ingeschat hadden voor mij langs te kunnen vanwege de "lekkere snelheid die ze hadden vanaf de Grebbeberg", ik trok alleen harder op dan verwacht met de klapper tot gevolg. 2 en een halve week later een soortgelijk incident 1 stoplicht verder! Waren 3 wielrenners tegen een VW Caddy van een of ander bedrijf. Bij ons in de buurt springt het ene stoplicht op groen op het moment dat de andere van oranje naar rood springt waardoor deze klappers mogelijk zijn als je dus "net" door rood rijd. Ben zelf ook twee keer over een auto heen gegaan met de MTB destijds omdat ik wel dacht even snel door te kunnen rijden.
Mijn mening blijft dat je je als fietser, ongeacht op welke fiets je rijd, je kwetsbaar moet blijven opstellen. Een klapper met betrekking tot een ander fietser komt toch wat minder hard aan dan één tegen/onder een auto/vrachtwagen op de weg. Met de mentaliteit van de mensen hier in Nederland zal het altijd aan beide kanten vol blijven zitten met irritaties, de één is eigenwijs en let niet op op de fiets of de ander is eigenwijs en blijft stoïcijns rijden in de auto. Bij allebei de opties blijft het wachten op ongelukken. Kies voor jezelf en doe het eventueel dan iets rustiger aan!
[quote="DenZet"]Mijn mening blijft dat je je als fietser, ongeacht op welke fiets je rijd, je kwetsbaar moet blijven opstellen. Een klapper met betrekking tot een ander fietser komt toch wat minder hard aan dan één tegen/onder een auto/vrachtwagen op de weg. Met de mentaliteit van de mensen hier in Nederland zal het altijd aan beide kanten vol blijven zitten met irritaties, de één is eigenwijs en let niet op op de fiets of de ander is eigenwijs en blijft stoïcijns rijden in de auto. Bij allebei de opties blijft het wachten op ongelukken. Kies voor jezelf en doe het eventueel dan iets rustiger aan![/quote]
Grotendeels eens... voorkomen is beter dan genezen! Het betreft hier voor de fietser ook de eigen genezing, want je bent echt de zwakkere verkeersdeelnemer...
Dus 'net door rood' toch maar niet doen. En in gevallen zoals in die mooie Fries/Groningse reclame, waar je hart en je lef op z'n Gronings roepen 't ken net (het kan NET) moet je hoofd op zijn Fries denken 't ken net': het kan NIET!
Maar tegelijkertijd mag je ook van de automobilist wat gezond verstand verwachten. Dus misschien toch even achter die fietsers blijven, ook al rijden ze stug met zijn tweeen naast elkaar. En misschien bij het vlot optrekken toch even checken of die fietsers die van links komen knallen wel echt stoppen, en voldoende marge inbouwen om te kunnen stoppen wanneer die fietsers zo stom zijn om toch door te gaan. Je kunt wel rechten (of voorrang) hebben, maar nergens staat dat je verplicht bent die voorrang te nemen ook als dat leidt tot een ongeluk.
Voor beide kanten dus een verhoging van de 'frustratietolerantiedrempel'. Ik moet toegeven dat het mezelf zowel op de racefiets als in de auto lang niet altijd meevalt - en ik maak ook meermalen de verkeerde keus. Gelukkig nog zonder gevolgen... en dat wil ik graag zo houden, ook door anderen de ruimte te geven om fouten te maken. Met een verwensing van mijn kant moeten ze dan wel kunnen leven, maar da's beter dan een deuk in ledematen, fiets en auto!
Grotendeels eens... voorkomen is beter dan genezen! Het betreft hier voor de fietser ook de eigen genezing, want je bent echt de zwakkere verkeersdeelnemer...
Dus 'net door rood' toch maar niet doen. En in gevallen zoals in die mooie Fries/Groningse reclame, waar je hart en je lef op z'n Gronings roepen 't ken net (het kan NET) moet je hoofd op zijn Fries denken 't ken net': het kan NIET!
Maar tegelijkertijd mag je ook van de automobilist wat gezond verstand verwachten. Dus misschien toch even achter die fietsers blijven, ook al rijden ze stug met zijn tweeen naast elkaar. En misschien bij het vlot optrekken toch even checken of die fietsers die van links komen knallen wel echt stoppen, en voldoende marge inbouwen om te kunnen stoppen wanneer die fietsers zo stom zijn om toch door te gaan. Je kunt wel rechten (of voorrang) hebben, maar nergens staat dat je verplicht bent die voorrang te nemen ook als dat leidt tot een ongeluk.
Voor beide kanten dus een verhoging van de 'frustratietolerantiedrempel'. Ik moet toegeven dat het mezelf zowel op de racefiets als in de auto lang niet altijd meevalt - en ik maak ook meermalen de verkeerde keus. Gelukkig nog zonder gevolgen... en dat wil ik graag zo houden, ook door anderen de ruimte te geven om fouten te maken. Met een verwensing van mijn kant moeten ze dan wel kunnen leven, maar da's beter dan een deuk in ledematen, fiets en auto!
Mee eens, roodhoofd. Er hangt nu een sfeer op de weg van het claimen van het eigen gelijk/recht. Dat moet stoppen. Daarnaast moeten racefietsers stoppen met het idee dat de verkeersregels voor iedereen gelden, behalve voor ons. Dat fenomeen zie je overigens niet alleen bij racefietsers, maar ook bij geroutineerde automobilisten, die denken dat ze niet hoeven richtinggeven, niet hoeven rechtshouden en lekker kunnen bellen omdat ze meer dan 40.000 kilometer rijden en een lease-Audi bezitten.
[quote="Rodrick"]Mee eens, roodhoofd. Er hangt nu een sfeer op de weg van het claimen van het eigen gelijk/recht. Dat moet stoppen. Daarnaast moeten racefietsers stoppen met het idee dat de verkeersregels voor iedereen gelden, behalve voor ons. Dat fenomeen zie je overigens niet alleen bij racefietsers, maar ook bij geroutineerde automobilisten, die denken dat ze niet hoeven richtinggeven, niet hoeven rechtshouden en lekker kunnen bellen omdat ze meer dan 40.000 kilometer rijden en een lease-Audi bezitten.[/quote]
Rodrick ik ben het met je eens maar waarom nou in vredesnaam een Audi???
Rodrick ik ben het met je eens maar waarom nou in vredesnaam een Audi???
Geen zee te diep, geen berg te hoog.
[quote="DenZet"]Dit zal altijd een lastige discussie blijven lijkt mij...
Uit het oogpunt van de mensen op de racefiets is het natuurlijk veel makkelijker/lekkerder/veiliger om op de weg te rijden i.p.v. op die smalle, soms slecht onderhouden, fietspaden waar je geregeld langzame recreanten, voetgangers, hondenuitlaters etc. tegen komt. Zelf pak ik ook de weg mee waar dat kan, maar reëel gezien zijn er genoeg/teveel wielrenners die het te gevaarlijk maken voor zichzelf.
Waarom ik dit zeg? Heb ervaring met ongelukken tussen fietsers en auto's
Uit het oogpunt van de mensen die al op de weg rijden (Ook wel automobilisten genoemd) is het behoorlijk irritant, een fietspad is misschien te smal voor een wielrenner om in te halen maar hetzelfde wordt gecreëerd op de weg als de wielrenner daar weer ingehaald moet gaan worden door auto's... Heb zelf 2x gehad als automobilist dat die irritante rijders twee breed bleven rijden op de weg en tijdens het inhalen schrokken dat ik zo dicht langszij kwam dat ze me aantikten en hard ten val kwamen. 1 kreeg het voor elkaar de fiets onder mijn achterband door te laten gaan, het zou zijn voet of been maar geweest zijn...
Ook dat door rood rijden is irritant voor de automobilist, aansluiting bij de groep houden kan ik begrijpen, dat zie je als automobilist ook wel aangezien er eerst een grote groep voorbij komt voor het licht op groen springt. Helaas zijn er ook genoeg groepjes die uit zichzelf door rood rijden "om geen snelheid te verliezen" bijvoorbeeld. In Rhenen vanaf de Grebbeberg kwam eens zo'n groepje aan rijden terwijl ik vanuit een zijweg groen licht kreeg om te gaan rijden, resultaat waren 4 wielrenners vol in de zijkant en 1 (Die voorop reed) geschampt met de voorbumper. Alle 5 lagen ze op het wegdek, 4 naar het ziekenhuis en 1 (De voorste) had flinke schaafplekken. Die laatste vertelde mij ook dat ze ingeschat hadden voor mij langs te kunnen vanwege de "lekkere snelheid die ze hadden vanaf de Grebbeberg", ik trok alleen harder op dan verwacht met de klapper tot gevolg. 2 en een halve week later een soortgelijk incident 1 stoplicht verder! Waren 3 wielrenners tegen een VW Caddy van een of ander bedrijf. Bij ons in de buurt springt het ene stoplicht op groen op het moment dat de andere van oranje naar rood springt waardoor deze klappers mogelijk zijn als je dus "net" door rood rijd. Ben zelf ook twee keer over een auto heen gegaan met de MTB destijds omdat ik wel dacht even snel door te kunnen rijden.
Mijn mening blijft dat je je als fietser, ongeacht op welke fiets je rijd, je kwetsbaar moet blijven opstellen. Een klapper met betrekking tot een ander fietser komt toch wat minder hard aan dan één tegen/onder een auto/vrachtwagen op de weg. Met de mentaliteit van de mensen hier in Nederland zal het altijd aan beide kanten vol blijven zitten met irritaties, de één is eigenwijs en let niet op op de fiets of de ander is eigenwijs en blijft stoïcijns rijden in de auto. Bij allebei de opties blijft het wachten op ongelukken. Kies voor jezelf en doe het eventueel dan iets rustiger aan![/quote]
Sorry, maar als ik dit lees kan ik alleen besluiten dat je een gevaar bent op de weg, voor je zelf en voor anderen. Nog nooit van stoppen en afstand houden gehoord?
Uit het oogpunt van de mensen op de racefiets is het natuurlijk veel makkelijker/lekkerder/veiliger om op de weg te rijden i.p.v. op die smalle, soms slecht onderhouden, fietspaden waar je geregeld langzame recreanten, voetgangers, hondenuitlaters etc. tegen komt. Zelf pak ik ook de weg mee waar dat kan, maar reëel gezien zijn er genoeg/teveel wielrenners die het te gevaarlijk maken voor zichzelf.
Waarom ik dit zeg? Heb ervaring met ongelukken tussen fietsers en auto's
Uit het oogpunt van de mensen die al op de weg rijden (Ook wel automobilisten genoemd) is het behoorlijk irritant, een fietspad is misschien te smal voor een wielrenner om in te halen maar hetzelfde wordt gecreëerd op de weg als de wielrenner daar weer ingehaald moet gaan worden door auto's... Heb zelf 2x gehad als automobilist dat die irritante rijders twee breed bleven rijden op de weg en tijdens het inhalen schrokken dat ik zo dicht langszij kwam dat ze me aantikten en hard ten val kwamen. 1 kreeg het voor elkaar de fiets onder mijn achterband door te laten gaan, het zou zijn voet of been maar geweest zijn...
Ook dat door rood rijden is irritant voor de automobilist, aansluiting bij de groep houden kan ik begrijpen, dat zie je als automobilist ook wel aangezien er eerst een grote groep voorbij komt voor het licht op groen springt. Helaas zijn er ook genoeg groepjes die uit zichzelf door rood rijden "om geen snelheid te verliezen" bijvoorbeeld. In Rhenen vanaf de Grebbeberg kwam eens zo'n groepje aan rijden terwijl ik vanuit een zijweg groen licht kreeg om te gaan rijden, resultaat waren 4 wielrenners vol in de zijkant en 1 (Die voorop reed) geschampt met de voorbumper. Alle 5 lagen ze op het wegdek, 4 naar het ziekenhuis en 1 (De voorste) had flinke schaafplekken. Die laatste vertelde mij ook dat ze ingeschat hadden voor mij langs te kunnen vanwege de "lekkere snelheid die ze hadden vanaf de Grebbeberg", ik trok alleen harder op dan verwacht met de klapper tot gevolg. 2 en een halve week later een soortgelijk incident 1 stoplicht verder! Waren 3 wielrenners tegen een VW Caddy van een of ander bedrijf. Bij ons in de buurt springt het ene stoplicht op groen op het moment dat de andere van oranje naar rood springt waardoor deze klappers mogelijk zijn als je dus "net" door rood rijd. Ben zelf ook twee keer over een auto heen gegaan met de MTB destijds omdat ik wel dacht even snel door te kunnen rijden.
Mijn mening blijft dat je je als fietser, ongeacht op welke fiets je rijd, je kwetsbaar moet blijven opstellen. Een klapper met betrekking tot een ander fietser komt toch wat minder hard aan dan één tegen/onder een auto/vrachtwagen op de weg. Met de mentaliteit van de mensen hier in Nederland zal het altijd aan beide kanten vol blijven zitten met irritaties, de één is eigenwijs en let niet op op de fiets of de ander is eigenwijs en blijft stoïcijns rijden in de auto. Bij allebei de opties blijft het wachten op ongelukken. Kies voor jezelf en doe het eventueel dan iets rustiger aan![/quote]
Sorry, maar als ik dit lees kan ik alleen besluiten dat je een gevaar bent op de weg, voor je zelf en voor anderen. Nog nooit van stoppen en afstand houden gehoord?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
[quote="janjmagic"][quote="Rodrick"]Dat fenomeen zie je overigens niet alleen bij racefietsers, maar ook bij geroutineerde automobilisten, die denken dat ze niet hoeven richtinggeven, niet hoeven rechtshouden en lekker kunnen bellen omdat ze meer dan 40.000 kilometer rijden en een lease-Audi bezitten.[/quote]
Rodrick ik ben het met je eens maar waarom nou in vredesnaam een Audi???[/quote]
Bij de aflevering van een Audi, BMW of Mercedes wordt jou verteld dat de linkerbaan van jou is. Je hoeft voor niemand te stoppen, dat doen ze voor je. Als het een lease auto betreft, krijg je een apart pasje waarop de vervolg instructies staan: die houden in dat je mag bellen tijdens het boterham eten op de linkerbaan met het stuur tussen je knieen.
Rodrick ik ben het met je eens maar waarom nou in vredesnaam een Audi???[/quote]
Bij de aflevering van een Audi, BMW of Mercedes wordt jou verteld dat de linkerbaan van jou is. Je hoeft voor niemand te stoppen, dat doen ze voor je. Als het een lease auto betreft, krijg je een apart pasje waarop de vervolg instructies staan: die houden in dat je mag bellen tijdens het boterham eten op de linkerbaan met het stuur tussen je knieen.
Twitter: @rbruijns