Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vitamine B12 tekort.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 29 nov 2013 09:58

Over een half uurtje weet ik meer. :(

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 29 nov 2013 10:10

En dit is dus je reinste doping he theov ;) :mrgreen:

Het is trouwens een intramusculaire injectie ipv intermusculair JPAR maar dat terzijde.

Is er eigenlijk een oorzaak vastgesteld theov hetgeen wel zo belangrijk is als de symptomen behandelen?

Sorry domme vraag aangezien je zelf al wat had aangegeven en wat ik gisteren als gelezen had:
theov schreef:Ik slik al jaren maagzuurremmers op recept, waarschijnlijk is dat de oorzaak.
Maar ik laat over een tijdje nog opnieuw een maag/darm onderzoek doen om te kijken of het echt alleen daar aan ligt want ik heb de laatste tijd meer last van mijn ingewanden dan normaal.
Succes theov. Wellicht valt het mee.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 29 nov 2013 11:06

De eerste zit erin.
En zoals altijd viel het reuze mee.
Niets anders dan een vaccinatie, alleen op een andere plek.
Nu hopen dat het helpt.
In die zin is het eigenlijk wel doping. ;)

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 29 nov 2013 11:12

zorroi schreef:Is er eigenlijk een oorzaak vastgesteld theov hetgeen wel zo belangrijk is als de symptomen behandelen?
Natuurlijk vind ik dat belangrijk, maar op dit moment vind ik dat de symptoombestrijding op de eerste plaats staat.
Ik ben laatst een week van het werk weggebleven omdat ik me echt niet tof voelde.
Dat is zeer tegen mijn principes dus moest er wat gebeuren.
Maar ik wil wel dat er naar de echte oorzaak gezocht moet worden zodat ik daar maatregelen tegen kan nemen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 nov 2013 11:29

Uit algemene interesse: hoeveel B12 krijg je per injectie?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 29 nov 2013 12:12

Ik krijg er 10.
1 per week.
Daarna wordt er weer bloed geprikt om te kijken wat de 'stand' is.

Oeps, verkeerd gelezen.
Ik heb het vanochtend wel gezien maar ben het eigenlijk vergeten.
Ik dacht dat het een ampul van 2 ml was maar weet het niet zeker.
Hoeveel mg daadwerkelijke B12 erin zit weet ik niet.
Volgende week zal ik er op letten.
Laatst gewijzigd door Theo V op 29 nov 2013 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

epotheker
Forum-lid

epotheker 29 nov 2013 12:46

Nou vooruit,

Cyanocobamine en hydroxocobalamine behoren tot de B12 vitaminen en zijn belangrijke cofactoren in de omzetting van bepaalde enzymen die een rol spelen in de koolhydraat en vetzuurmetabolisme. Daarnaast speelt het een rol in de DNA en RNA synthese. Vitamine B-12 uit voedingsmiddelen is van microbiële oorsprong en wordt geproduceerd in de darmflora van dieren. Veganisten en vegetariërs kampen daardoor vaker met een tekort aan vitamine B12.
Een tekort is vooral merkbaar in weefsels met snelle celdeling resulterend in anemie en afwijkingen van de zenuwverwerking via een aantasting van zenuwomhulsel (plastisch gezegd) wat weer kan resulteren in verminderd cognitief functioneren. (minder zien tot gevoelloze vingers, slechtere motoriek etc.)
Een tekort ontstaat meestal door een gebrekkige opname. De opname staat onder invloed van het lichaamseigen Intrinsic Factor die op haar beurt weer onder invloed staat van de zoutzuur secretie in de maag. En hier knelt zich mijn sinziens de schoen bij @theov: door langdurig gebruik van maagzuurremmers staat de secretie van maagzuur en IF op een lager pitje....

De standaard bij een vitamine B12 tekort is de injectie van Hydroxocobalamine 1000 mcg met intervallen van 3 dagen (10x) daarna eventueel een onderhoudsbehandeling van 1 injectie/ 2 mnd.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 29 nov 2013 12:52

Altijd handig, een epotheker in huis. ;)

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 29 nov 2013 13:33

epotheker schreef:Nou vooruit,

Cyanocobamine en hydroxocobalamine behoren tot de B12 vitaminen en zijn belangrijke cofactoren in de omzetting van bepaalde enzymen die een rol spelen in de koolhydraat en vetzuurmetabolisme. Daarnaast speelt het een rol in de DNA en RNA synthese. Vitamine B-12 uit voedingsmiddelen is van microbiële oorsprong en wordt geproduceerd in de darmflora van dieren. Veganisten en vegetariërs kampen daardoor vaker met een tekort aan vitamine B12.
Een tekort is vooral merkbaar in weefsels met snelle celdeling resulterend in anemie en afwijkingen van de zenuwverwerking via een aantasting van zenuwomhulsel (plastisch gezegd) wat weer kan resulteren in verminderd cognitief functioneren. (minder zien tot gevoelloze vingers, slechtere motoriek etc.)
Een tekort ontstaat meestal door een gebrekkige opname. De opname staat onder invloed van het lichaamseigen Intrinsic Factor die op haar beurt weer onder invloed staat van de zoutzuur secretie in de maag. En hier knelt zich mijn sinziens de schoen bij @theov: door langdurig gebruik van maagzuurremmers staat de secretie van maagzuur en IF op een lager pitje....

De standaard bij een vitamine B12 tekort is de injectie van Hydroxocobalamine 1000 mcg met intervallen van 3 dagen (10x) daarna eventueel een onderhoudsbehandeling van 1 injectie/ 2 mnd.

+1 :? :)

dielange
Forum-lid

dielange 29 nov 2013 15:15

Toevallig vorig jaar een klant gesproken die hier ook last van heeft gehad en nu zelf een bedrijf er in is begonnen:
https://vitamineb12nu.nl/

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 30 nov 2013 22:59

@frank: waarom injecties als p.o. ook mogelijk is?
Werkt dat nog langzamer dan i.m.?
Afbeelding

epotheker
Forum-lid

epotheker 01 dec 2013 13:17

loos schreef:@frank: waarom injecties als p.o. ook mogelijk is?
Werkt dat nog langzamer dan i.m.?
Biologische beschikbaarheid bij gezonde mensen van orale preparaten is niet slecht, ong 50 procent bij doses van 1 mg. Probleem bij mensen met een deficientie is juist hun malabsorptie, hun opname is daardoor veel slechter en/of minder voorspelbaar. Vandaar de voorkeur voor IM.

Plaats reactie