ZIPP 2001 tijdritfiets
Laat maar weten welke bout je bedoeld dan maak ik een foto ervan voor je.Rey953 schreef:
@fred12: Mooi fiets en bedankt voor de tip! Zou je me ook nog kunnen helpen met de montage van de 'beam'. Ik mis daar volgens mij een bout, maar omdat ik geen idee heb hoe het eruit zou moeten zien, weet ik ook niet hoe ik het moet oplossen.
Prachtig stukje aerodynamisch frameontwerp! En nee, niet voor rondjes rond de kerk!
Heeft wel wat weg van de Allsop Softride, hoewel de gedachte achter dat ontwerp weer anders is.
Heeft wel wat weg van de Allsop Softride, hoewel de gedachte achter dat ontwerp weer anders is.
-1xytras schreef:+1havana schreef:Ik vind 't een gedrocht en dan druk ik me zachtjes uit.... (sorry).
De Zipp 2001 was zo'n beetje de natte fietsdroom van mijn tienerjaren, Heel wat naar zitten staren op Eurosport begin jaren negentig tijdens uitzendingen over de Iron Man op Hawaii. Herinner mij een blauwe met gele decals en grip shift schakeling op het stuur. Ik kwijl er weer van als ik eraan denk.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Iedereen heeft een andere smaak en dit is ook niet mijn smaak.
Had de UCI indertijd niet ingegrepen in de omschrijving wat wel / niet was toegestaan als framevorm (verplicht stellen ruitvorm met zadelbuis etc) dan hadden fietsen er nu volledig anders uitgezien.
De huidige vorm is voor carbon gewoon een non oplossing en er wordt absoluut niet optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het materiaal. De zipp zocht de grenzen op en is wat dat betreft heel wat interessanter dan de thans verkochte frames (wat niet wil zeggen dat de zipp optimaal is, verre van dat zelfs maar is wel meer te waarderen voor het zoeken van een grens i.p.v. het continueren van een vorm die goed was voor staal).
Had de UCI indertijd niet ingegrepen in de omschrijving wat wel / niet was toegestaan als framevorm (verplicht stellen ruitvorm met zadelbuis etc) dan hadden fietsen er nu volledig anders uitgezien.
De huidige vorm is voor carbon gewoon een non oplossing en er wordt absoluut niet optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het materiaal. De zipp zocht de grenzen op en is wat dat betreft heel wat interessanter dan de thans verkochte frames (wat niet wil zeggen dat de zipp optimaal is, verre van dat zelfs maar is wel meer te waarderen voor het zoeken van een grens i.p.v. het continueren van een vorm die goed was voor staal).
Ik heb in mijn fanatiekere trialonjaren deze apparaten ook regelematig zien rijden. Ik heb me toen al verbaasd dat ik dat zadel door de beam dan op en neer zag veren. Blijkbaar is men later idd tot de conclusie gekomen dat het frame fiets-energie absorbeert en dus niet helemaal efficient was. Maar gaaf waren ze toen wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik heb nog te weinig tijd gehad om serieus aan de gang te gaan met het frame, maar inmiddels heb ik wel een paar foto's geschoten met verschillende achterwielen die ik nog had liggen. Persoonlijk vind ik het frame met een disc-wiel er in het mooist.