Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is een "goede" ergonomie?

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 18:51

Laat ik het anders beschrijven. Ik rijd nu in een Fiat Panda. Leuke kleur en mooie lichtmetalen velgen. Nu komt de tijd van vervangen daar. Wat kies ik nu en waar moet ik op letten? Een Renault zit super en zelfs het uiterlijk is niet te versmaden. Na een proefritje lijkt dit dé auto. Maar na 4 maanden krijg ik toch last van mijn rug omdat de stoelen de soft zijn en sta ik om de haverklap bij de dealer omdat er steeds wat stuk is.

Achteraf had ik dit kunnen weten als ik op zoek was gegaan naar de pechstatistieken en productinformatie. Maar ja, die kon ik niet vinden, vandaar...

...Op dit moment begrijp ik dat ergonomie belangrijk is, maar wat is het en hoe meet ik het? Hoe voorkom ik het dat ik straks een "verkeerde" fiets koop?

Met het antwoord van sloeren (hiervoor dank) begrijp ik dat het allemaal wel los zal lopen mits je de zadelpen en stuurpen maar niet te groot maakt.

Toch????
Laatst gewijzigd door Wolfhound32 op 08 dec 2013 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 08 dec 2013 18:52

Allereerst zou ik niet een fiets bij Vos kopen als je niet precies weet wat je nodig hebt. Je kunt jezelf opmeten met behulp van bovengenoemde tooltjes. Echter werkt dit alleen als je goed meet. Bijvoorbeeld je binnenbeenlengte opmeten is nooit helemaal nauwkeurig aangezien je vaak niet hoog genoeg doordrukt in je kruis. Mijn advies is om bij een goede fm, die werkt met metingen (niet alleen binnenbeenlengte maar ook romp, armen enz), een nieuwe fiets aan te schaffen. Hij meet je dan in en past de fiets, waar nodig, aan op jou. Je kunt ook een onafhankelijke meting laten doen en aan de hand daarvan een fiets aanschaffen. Houd dan wel rekening met het soort fiets qua geometrie.

Succes
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 18:56

Dank voor je antwoord, maar juist die laatste zin vind ik zo lastig.
JPAR schreef:Houd dan wel rekening met het soort fiets qua geometrie.
Wáár moet ik dan precies op letten? Weet je, dit is voor mij met mijn huidige fietskennis nog een beetje zwemmen zonder bandjes én ook nog in het diepe. 8-)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4984
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 dec 2013 19:08

Wolfhound32 goede vraag van je!
Net als jij ben ik niet zo heel kieskeurig qwa ergonomie, ts bij mij gauw goed zeker als de ritten onder de 100 km blijven.
Maar de vraag hoort eigenlijk te zijn, wat is de ideale houding / ergonomie, met welke ergonomie haal je de beste rendement.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 dec 2013 19:08

Heel eenvoudig: je kiest je frame maat op de lengte van je bovenbuis.,
De geometrie is b.v. "racy" of "comfort".
Een comfort frame heeft een langere balhoofdbuis dan een racy frame, meestal ca. 2 cm (je zit dan minder diep).
Hierbij ga ik ervan uit dat de hoeken normaal zijn, d.w.z de zithoek is 73 graden en de balhoofdhoek is 73 a 73,5 graden.
De lengte van je zitbuis in eigenlijk oninteressant, want die kun je met je zadelpen compenseren.
Wanneer je korte benen hebt, dan kan juist wel weer een racy geometrie prettig zijn.
Je hebt korte benen als de verhouding binnenbeenlengte/totale lengte < 0,47
Je hebt lange benen als dit > 0,49.
0,48 is normaal.
Om je binnenbeenlengte goed op te meten is het zaak een boek tussen je benen te plaatsen en goed aan te drukken.
Succes!
Afbeelding

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 dec 2013 19:10

Wolfhound32 schreef:
kees0251 schreef:De heer Wolfhound weet het beter en vindt dat niet relevant.
Help me eens even Ik kan jou opmerking niet zo goed plaatsen. Wat vind ik niet relevant, behalve de maten van mijn huidige fiets? Ik meld namelijk dat ik die zonder ook maar enige know-how heb gekocht. alleen het feit dat hij er leuk uitzag heeft me over de streep getrokken.
Is het dan gek dat ik de maten van deze fiets minder relevant vind??
Zie ik dat verkeerd, dan sta ik met alle liefde, graag open voor commentaar hoor.

Al de nieuwe fietsen zitten óók prima. Ik weet echt niet waar ik nu op moet letten.
Als alles prima zit hoef je verder nergens op te letten, ga gewoon door met optisch kiezen.
Er is tussen het alleroudste stalen barrel van 30 jaar oud en de nieuwste carbon Superdesuper zo weinig verschil in de te bereiken prestaties dat alleen de kleur en prijs nog van belang zijn voor jou.
En die mag je van mij zelf kiezen, tenzij lichtgroen of -paars is.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 dec 2013 19:19

mao schreef: Maar de vraag hoort eigenlijk te zijn, wat is de ideale houding / ergonomie, met welke ergonomie haal je de beste rendement.
Er bestaat geen ideale houding/ergonomie.
Hangt helemaal af van het doel.
Rustig een 120 km peddelen met 25 km/u heeft andere prioriteiten dan wedstrijdgebruik.
Bij het eerste maakt het allemaal vrij weinig uit, ben je na 5 uur moe maar heb je verder geen klachten dan is het goed.
Bij het 2e is een optimale geometrie prioriteit 1 en dat optimaal verschilt per persoon.
Niet verschilt:
1- zo diep zitten als je kan spaart enorm veel energie bij het overwinnen van luchtweerstand.
2-De rest hangt af van aanleg en lichaamsbouw.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 19:20

loos schreef:Heel eenvoudig: je kiest je frame maat op de lengte van je bovenbuis.,
De geometrie is b.v. "racy" of "comfort".
Een comfort frame heeft een langere balhoofdbuis dan een racy frame, meestal ca. 2 cm (je zit dan minder diep).
Hierbij ga ik ervan uit dat de hoeken normaal zijn, d.w.z de zithoek is 73 graden en de balhoofdhoek is 73 a 73,5 graden.
De lengte van je zitbuis in eigenlijk oninteressant, want die kun je met je zadelpen compenseren.
Wanneer je korte benen hebt, dan kan juist wel weer een racy geometrie prettig zijn.
Je hebt korte benen als de verhouding binnenbeenlengte/totale lengte < 0,47
Je hebt lange benen als dit > 0,49.
0,48 is normaal.
Om je binnenbeenlengte goed op te meten is het zaak een boek tussen je benen te plaatsen en goed aan te drukken.
Succes!
Dit snap ik, denk ik wel. Ik ga hier eens mee aan het puzzelen. Dank!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 dec 2013 19:24

Vergeet niet dat fietsen/wielrennen ook ervaringssport is, waarbij men stukje bij beetje de ideale positie kan gaan benaderen.
Als je denkt dat dat allemaal niks uitmaakt, be my guest en laat je een poot uitdraaien door fietsgoeroes.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 08 dec 2013 19:27

kees0251 schreef:
mao schreef: Maar de vraag hoort eigenlijk te zijn, wat is de ideale houding / ergonomie, met welke ergonomie haal je de beste rendement.
Er bestaat geen ideale houding/ergonomie.
Hangt helemaal af van het doel.
Rustig een 120 km peddelen met 25 km/u heeft andere prioriteiten dan wedstrijdgebruik.
Bij het eerste maakt het allemaal vrij weinig uit, ben je na 5 uur moe maar heb je verder geen klachten dan is het goed.
Bij het 2e is een optimale geometrie prioriteit 1 en dat optimaal verschilt per persoon.
Niet verschilt:
1- zo diep zitten als je kan spaart enorm veel energie bij het overwinnen van luchtweerstand.
2-De rest hangt af van aanleg en lichaamsbouw.
Oké, hier kan ik wel wat mee. Ik snap dat die 25 km/u wel wat gechargeerd is, maar ik ben inderdaad toch niet van plan wedstrijden te rijden. 3.000km per jaar en vooral mezelf steeds verder verbeteren is wat ik als doel heb.
En over je vorige post... Ik vind die Bianchi's in Celeste wel errug mooi hoor. :mrgreen:
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
De Jager
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:28

Gebruikersavatar De Jager 08 dec 2013 19:44

@Kees,
Je hebt je punt wel gemaakt inmiddels.
Ik denk dat TS niet op jouw commentaar zitte wachten.
Ga even je vrouw lastig vallen ofzo.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 dec 2013 20:09

Ojee, de vorumpolietsie grijpt in.

Mag ie dat zelf uitmaken?
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie