Wat is een "goede" ergonomie?
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Laat ik het anders beschrijven. Ik rijd nu in een Fiat Panda. Leuke kleur en mooie lichtmetalen velgen. Nu komt de tijd van vervangen daar. Wat kies ik nu en waar moet ik op letten? Een Renault zit super en zelfs het uiterlijk is niet te versmaden. Na een proefritje lijkt dit dé auto. Maar na 4 maanden krijg ik toch last van mijn rug omdat de stoelen de soft zijn en sta ik om de haverklap bij de dealer omdat er steeds wat stuk is.
Achteraf had ik dit kunnen weten als ik op zoek was gegaan naar de pechstatistieken en productinformatie. Maar ja, die kon ik niet vinden, vandaar...
...Op dit moment begrijp ik dat ergonomie belangrijk is, maar wat is het en hoe meet ik het? Hoe voorkom ik het dat ik straks een "verkeerde" fiets koop?
Met het antwoord van sloeren (hiervoor dank) begrijp ik dat het allemaal wel los zal lopen mits je de zadelpen en stuurpen maar niet te groot maakt.
Toch????
Achteraf had ik dit kunnen weten als ik op zoek was gegaan naar de pechstatistieken en productinformatie. Maar ja, die kon ik niet vinden, vandaar...
...Op dit moment begrijp ik dat ergonomie belangrijk is, maar wat is het en hoe meet ik het? Hoe voorkom ik het dat ik straks een "verkeerde" fiets koop?
Met het antwoord van sloeren (hiervoor dank) begrijp ik dat het allemaal wel los zal lopen mits je de zadelpen en stuurpen maar niet te groot maakt.
Toch????
Laatst gewijzigd door Wolfhound32 op 08 dec 2013 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Allereerst zou ik niet een fiets bij Vos kopen als je niet precies weet wat je nodig hebt. Je kunt jezelf opmeten met behulp van bovengenoemde tooltjes. Echter werkt dit alleen als je goed meet. Bijvoorbeeld je binnenbeenlengte opmeten is nooit helemaal nauwkeurig aangezien je vaak niet hoog genoeg doordrukt in je kruis. Mijn advies is om bij een goede fm, die werkt met metingen (niet alleen binnenbeenlengte maar ook romp, armen enz), een nieuwe fiets aan te schaffen. Hij meet je dan in en past de fiets, waar nodig, aan op jou. Je kunt ook een onafhankelijke meting laten doen en aan de hand daarvan een fiets aanschaffen. Houd dan wel rekening met het soort fiets qua geometrie.
Succes
Succes
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Dank voor je antwoord, maar juist die laatste zin vind ik zo lastig.
Wáár moet ik dan precies op letten? Weet je, dit is voor mij met mijn huidige fietskennis nog een beetje zwemmen zonder bandjes én ook nog in het diepe.JPAR schreef:Houd dan wel rekening met het soort fiets qua geometrie.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Wolfhound32 goede vraag van je!
Net als jij ben ik niet zo heel kieskeurig qwa ergonomie, ts bij mij gauw goed zeker als de ritten onder de 100 km blijven.
Maar de vraag hoort eigenlijk te zijn, wat is de ideale houding / ergonomie, met welke ergonomie haal je de beste rendement.
Net als jij ben ik niet zo heel kieskeurig qwa ergonomie, ts bij mij gauw goed zeker als de ritten onder de 100 km blijven.
Maar de vraag hoort eigenlijk te zijn, wat is de ideale houding / ergonomie, met welke ergonomie haal je de beste rendement.
Heel eenvoudig: je kiest je frame maat op de lengte van je bovenbuis.,
De geometrie is b.v. "racy" of "comfort".
Een comfort frame heeft een langere balhoofdbuis dan een racy frame, meestal ca. 2 cm (je zit dan minder diep).
Hierbij ga ik ervan uit dat de hoeken normaal zijn, d.w.z de zithoek is 73 graden en de balhoofdhoek is 73 a 73,5 graden.
De lengte van je zitbuis in eigenlijk oninteressant, want die kun je met je zadelpen compenseren.
Wanneer je korte benen hebt, dan kan juist wel weer een racy geometrie prettig zijn.
Je hebt korte benen als de verhouding binnenbeenlengte/totale lengte < 0,47
Je hebt lange benen als dit > 0,49.
0,48 is normaal.
Om je binnenbeenlengte goed op te meten is het zaak een boek tussen je benen te plaatsen en goed aan te drukken.
Succes!
De geometrie is b.v. "racy" of "comfort".
Een comfort frame heeft een langere balhoofdbuis dan een racy frame, meestal ca. 2 cm (je zit dan minder diep).
Hierbij ga ik ervan uit dat de hoeken normaal zijn, d.w.z de zithoek is 73 graden en de balhoofdhoek is 73 a 73,5 graden.
De lengte van je zitbuis in eigenlijk oninteressant, want die kun je met je zadelpen compenseren.
Wanneer je korte benen hebt, dan kan juist wel weer een racy geometrie prettig zijn.
Je hebt korte benen als de verhouding binnenbeenlengte/totale lengte < 0,47
Je hebt lange benen als dit > 0,49.
0,48 is normaal.
Om je binnenbeenlengte goed op te meten is het zaak een boek tussen je benen te plaatsen en goed aan te drukken.
Succes!
Als alles prima zit hoef je verder nergens op te letten, ga gewoon door met optisch kiezen.Wolfhound32 schreef:Help me eens even Ik kan jou opmerking niet zo goed plaatsen. Wat vind ik niet relevant, behalve de maten van mijn huidige fiets? Ik meld namelijk dat ik die zonder ook maar enige know-how heb gekocht. alleen het feit dat hij er leuk uitzag heeft me over de streep getrokken.kees0251 schreef:De heer Wolfhound weet het beter en vindt dat niet relevant.
Is het dan gek dat ik de maten van deze fiets minder relevant vind??
Zie ik dat verkeerd, dan sta ik met alle liefde, graag open voor commentaar hoor.
Al de nieuwe fietsen zitten óók prima. Ik weet echt niet waar ik nu op moet letten.
Er is tussen het alleroudste stalen barrel van 30 jaar oud en de nieuwste carbon Superdesuper zo weinig verschil in de te bereiken prestaties dat alleen de kleur en prijs nog van belang zijn voor jou.
En die mag je van mij zelf kiezen, tenzij lichtgroen of -paars is.
Cheap light strong, choose two
Er bestaat geen ideale houding/ergonomie.mao schreef: Maar de vraag hoort eigenlijk te zijn, wat is de ideale houding / ergonomie, met welke ergonomie haal je de beste rendement.
Hangt helemaal af van het doel.
Rustig een 120 km peddelen met 25 km/u heeft andere prioriteiten dan wedstrijdgebruik.
Bij het eerste maakt het allemaal vrij weinig uit, ben je na 5 uur moe maar heb je verder geen klachten dan is het goed.
Bij het 2e is een optimale geometrie prioriteit 1 en dat optimaal verschilt per persoon.
Niet verschilt:
1- zo diep zitten als je kan spaart enorm veel energie bij het overwinnen van luchtweerstand.
2-De rest hangt af van aanleg en lichaamsbouw.
Cheap light strong, choose two
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Dit snap ik, denk ik wel. Ik ga hier eens mee aan het puzzelen. Dank!loos schreef:Heel eenvoudig: je kiest je frame maat op de lengte van je bovenbuis.,
De geometrie is b.v. "racy" of "comfort".
Een comfort frame heeft een langere balhoofdbuis dan een racy frame, meestal ca. 2 cm (je zit dan minder diep).
Hierbij ga ik ervan uit dat de hoeken normaal zijn, d.w.z de zithoek is 73 graden en de balhoofdhoek is 73 a 73,5 graden.
De lengte van je zitbuis in eigenlijk oninteressant, want die kun je met je zadelpen compenseren.
Wanneer je korte benen hebt, dan kan juist wel weer een racy geometrie prettig zijn.
Je hebt korte benen als de verhouding binnenbeenlengte/totale lengte < 0,47
Je hebt lange benen als dit > 0,49.
0,48 is normaal.
Om je binnenbeenlengte goed op te meten is het zaak een boek tussen je benen te plaatsen en goed aan te drukken.
Succes!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Vergeet niet dat fietsen/wielrennen ook ervaringssport is, waarbij men stukje bij beetje de ideale positie kan gaan benaderen.
Als je denkt dat dat allemaal niks uitmaakt, be my guest en laat je een poot uitdraaien door fietsgoeroes.
Als je denkt dat dat allemaal niks uitmaakt, be my guest en laat je een poot uitdraaien door fietsgoeroes.
Cheap light strong, choose two
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Oké, hier kan ik wel wat mee. Ik snap dat die 25 km/u wel wat gechargeerd is, maar ik ben inderdaad toch niet van plan wedstrijden te rijden. 3.000km per jaar en vooral mezelf steeds verder verbeteren is wat ik als doel heb.kees0251 schreef:Er bestaat geen ideale houding/ergonomie.mao schreef: Maar de vraag hoort eigenlijk te zijn, wat is de ideale houding / ergonomie, met welke ergonomie haal je de beste rendement.
Hangt helemaal af van het doel.
Rustig een 120 km peddelen met 25 km/u heeft andere prioriteiten dan wedstrijdgebruik.
Bij het eerste maakt het allemaal vrij weinig uit, ben je na 5 uur moe maar heb je verder geen klachten dan is het goed.
Bij het 2e is een optimale geometrie prioriteit 1 en dat optimaal verschilt per persoon.
Niet verschilt:
1- zo diep zitten als je kan spaart enorm veel energie bij het overwinnen van luchtweerstand.
2-De rest hangt af van aanleg en lichaamsbouw.
En over je vorige post... Ik vind die Bianchi's in Celeste wel errug mooi hoor.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.