Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe Ultegra triple maakt 'ratelend' geluid op middenblad

ernest69
Forum-lid

ernest69 15 mei 2011 19:00

Zal volgende week KMC ketting halen en kijken of het over is!!
Zou echt fijn zijn als dat geratel weg is!!
If you are not confused, you are not well informed (Lord Falkland)

josdecoach
Forum-lid

josdecoach 16 mei 2011 01:21

Dus als ik het goed begrijp is het probleem op te lossen met een KMC ketting?

jsparie
Forum-lid

jsparie 16 mei 2011 01:49

Bij mijn schoonvader hielp dat in ieder geval wel. Vreemd genoeg had hij op de vorige ultegra groep hetzelfde euvel. Vraag me af of het nu wel door die holle bladen komt. Maar waardoor het wel komt blijft onduidelijk. KMC ketting is zeker het proberen waard.

josdecoach
Forum-lid

josdecoach 16 mei 2011 01:54

Ok. Tja, ik heb nog geen fiets met een Ultegra triple maar was wel van plan deze te gaan kopen. Naar aanleiding van deze informatie twijfel ik of ik niet beter een 105 triple kan nemen..

Erg vreemd, duur spul dat niet goed werkt..

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 16 mei 2011 02:20

Ik had het ook met de mijn fiets die ik in juni vorig jaar gekocht had. Het kwam inderdaad door de 6700 ketting die er op lag. Die is door de FM vervangen door de 6600 ketting. Dat gecombineerd met het inslijten van de stijghulpjes heeft gemaakt dat ik er nu geen last meer van heb. Soms wel eens een beetje als de kettinglijn wat te schuin is, maar dan kun je de trimfunctie van de voorderailleur gebruiken.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 16 mei 2011 09:22

ever schreef:Dat gecombineerd met het inslijten van de stijghulpjes heeft gemaakt dat ik er nu geen last meer van heb. Soms wel eens een beetje als de kettinglijn wat te schuin is, maar dan kun je de trimfunctie van de voorderailleur gebruiken.
Als de trimfunctie van de voorderrie de oplossing is, zou het probleem dus ook niet met de stijghulpjes te maken hebben...

Aan een ieder met 'ratelproblemen' adviseer ik om of naar een FM met verstand en dremel te gaan om de stijghulpjes te bewerken of om van bv TA een ander middenblad te bestellen. Kost je een paar tientjes, maar je bent in 1 keer van je problemen en frustratie af. Shimano gaat het iig niet voor je oplossen.

ernest69
Forum-lid

ernest69 16 mei 2011 22:45

Ben een echte leek op fiets-gebied en als ik naar de soecs van mijn Kimera team edition zoek, kom ik niet verder dan: "ketting: ultegra"
Ik las ergens een mooie omschrijving: hij ratelt als een makro-fiets..
Dat doet de mijne dus ook. Heb veel tips gelezen, maar wat is beste oplossing? Ik laat niemand slijpen aan mijn mooie fiets, dus andere ketting of ander middenblad?
Het liefste kies ik voor de oplossing waarmee de kans het grootste is dat mijn probleem is opgelost. Ook wil ik niet graag een ketting waarmee ik steeds bang moet zijn of die niet plots zal breken..

hanskuijs
Forum-lid

hanskuijs 18 mei 2011 00:04

Zie ook de andere topics: laat er een KMC X10SL opleggen, probleem is over.
Hier inmiddels ruime ervaring mee: de Shimano rammelt vanaf dag 1, de KMC is na 3000 km nog goed, ook met watr schuinere kettinglijn.
Koga Full Carbon Team Edition Ultegra
Trek 6700 SLX

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 18 mei 2011 10:54

Zou je er dan wel een dure, dunne en opengewerkte SL ketting opleggen? Ik bedoel: hij zal best wel heel stil zijn, maar deze ketting is nog kwetsbaarder dan de 6700 serie. Ik lees overal toch ook dat kettingbreuk nog wel eens voorkomt bij dit soort lichte kettingen, van welk merk dan ook. Ik had zelf de gewone in gedachte. Of is die SL ketting gewoon zo goed dat hij er tegen kan?

hanskuijs
Forum-lid

hanskuijs 18 mei 2011 23:32

ponsteen schreef:Zou je er dan wel een dure, dunne en opengewerkte SL ketting opleggen? Ik bedoel: hij zal best wel heel stil zijn, maar deze ketting is nog kwetsbaarder dan de 6700 serie. Ik lees overal toch ook dat kettingbreuk nog wel eens voorkomt bij dit soort lichte kettingen, van welk merk dan ook. Ik had zelf de gewone in gedachte. Of is die SL ketting gewoon zo goed dat hij er tegen kan?

Ketting blijft heel, geen enkel probleem. Ook het berichte 'breken' door pekel (?) heb ik geen last van gehad, ketting ligt er nu ruim 3.000km op, incl. Ventoux en andere klimmen.
Koga Full Carbon Team Edition Ultegra
Trek 6700 SLX

ernest69
Forum-lid

ernest69 12 jun 2011 09:42

Gisteren bij FM langsgeweest en die legt er liever een Ultegra 6600 ketting op ipv van een KMC..
Hij zei dat de problemen dan opgelost waren en dat de Ultegra-ketting veel mooier liep dan de KMC.
Thuis aangekomen eens goed naar mijn ketting gekeken en blijkt dat er al een 6600 sinds aanschaf op ligt.

Mijn vraag is dan ook: klopt het dat het rateldende geluid niet op te lossen is met een 6600 ketting en is de KMC 10sl ketting sterk genoeg?
(die heeft hij liggen, de L niet) .. Ben bang dat die ketting misschien breekt, met alle gevolgen van dien..

reverb
Forum-lid

reverb 12 jun 2011 11:03

Het is niet alleen de ultegra 6700 groep die daar last van heeft, maar ook de 6600 serie. Heb op het middenblad ook een lichte ratel icm een cn-6600 ketting. Op het kleine blad en grote blad geen raar geluid.

Denk dat dus ook binnenkort ff een kmc ketting ga proberen. Dat 'ie snel zal breken lijkt mij een beetje vreemd, anders zouden ze hem ook niet mogen verkopen en hij wordt ook nig wel redelijk verkocht dacht ik.

Plaats reactie