Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen en zijwind

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 01 sep 2010 00:08

Ik merk het verschil erg goed rij nu met fulcrum 3 voorheen shimano rs 10 merk het verschil echt heeel goed de fulcrums hebben namelijk van die platte spaken.

Maarja weeg dan ook maar 62 kg

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 01 sep 2010 05:10

Hoi,
Jeroenr schreef:Ik heb ook eens gelezen dat de vorm van de velgen uit maakt. Dat bijvoorbeeld Zipp velgen minder last hebben van de wind dan andere hoge velgen...of dit klopt, geen idee.

Voor alsnog houd ik het met mijn 67kg op Zipp 808 voor en achter prima uit in de polders van Noord Holland. Ik heb de stelregel dat als het windkracht 7 of harder waait dat ik dan lage velgen steek, alles daaronder is te doen. Met windkracht 5-6 moet je wel een beetje oppassen als je achter bomen vandaan komt, maar niets wat onveilig voelt.


Precies. Hoogte, vorm van de velg en de spaken enz.

Het wordt pas echt eng als je weinig ruimte om te maneuvreren hebt: nauw wegkantje met voorbijzoevende vrachtwagens, bergen waar de wind alle kant opdraait enz.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 01 sep 2010 10:19

fdegrove schreef:Hoi,
Jeroenr schreef:Ik heb ook eens gelezen dat de vorm van de velgen uit maakt. Dat bijvoorbeeld Zipp velgen minder last hebben van de wind dan andere hoge velgen...of dit klopt, geen idee.

Voor alsnog houd ik het met mijn 67kg op Zipp 808 voor en achter prima uit in de polders van Noord Holland. Ik heb de stelregel dat als het windkracht 7 of harder waait dat ik dan lage velgen steek, alles daaronder is te doen. Met windkracht 5-6 moet je wel een beetje oppassen als je achter bomen vandaan komt, maar niets wat onveilig voelt.


Precies. Hoogte, vorm van de velg en de spaken enz.

Het wordt pas echt eng als je weinig ruimte om te maneuvreren hebt: nauw wegkantje met voorbijzoevende vrachtwagens, bergen waar de wind alle kant opdraait enz.

Ciao, ;)


.............. of met windkracht 6 (zijwind) op de Brouwersdam proberen in een waaier te rijden. Boven windkracht 4 gaan er bij mij de Cosmics uit en de Racing Zero's erin!!
Twitter: @rbruijns

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 01 sep 2010 12:03

Jeroenr schreef:Ik heb ook eens gelezen dat de vorm van de velgen uit maakt. Dat bijvoorbeeld Zipp velgen minder last hebben van de wind dan andere hoge velgen...of dit klopt, geen idee.



Net als fdegrove kan ik dat alleen maar bijtreden. Zipp 404 en Lightweights hebben ongeveer dezelfde velghoogte, maar de vlakke velg van de LWs pakt toch een pak meer wind en geleidt de wind bij bochtige afdalingen anders.

Daarnaast moet je ook gewoon kijken wat je wil gaan doen in winderige omstandigheden. In een open landschap op een dijk gaan rijden geeft je constante wind, dus je kan je erop voorzien en je fiets beter besturen (tenzij het rukwinden zijn die onregelmatig zijn). Ga je op een winderige dag in de Vogezen klimmen en bochtige afdalingen doen op een kale berg, dan wordt het al moeilijker met dezelfde velghoogte in het voorwiel. Spreekt eigenlijk voor zich.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 01 sep 2010 12:09

fdegrove schreef:Het wordt pas echt eng als je weinig ruimte om te maneuvreren hebt: nauw wegkantje met voorbijzoevende vrachtwagens, bergen waar de wind alle kant opdraait enz.


Heb een paar kantje boord ervaringen met smalle wegen, ingereden bermen, zijwind en voorbijzoevende vrachtauto's. Een ieder die vaak met deze omstandigheden te maken heeft raad ik aan lage velgen te kiezen.

Plaats reactie