Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact naar 50/39?

meuk
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 06 jan 2014 12:45

Ik heb het nog nooit eerder gedaan, dus 5 minuten zal niet lukken. Ik zal eerst eens Youtube gaan afspeuren voor een tutorial...

-jop-
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mar 2013 13:41

-jop- 27 feb 2015 13:17

Ik heb de 105 voorbladen 50-34 omgebouwd naar 50-39. De 34 vervangen door TA Specialites Zephyr. Gemonteerd met tekst naar buiten / van frame af en pijltje van pedaal af.
Bij het opschakelen gaat de ketting prima van klein naar groot.
Maar van groot naar klein 2 situaties:
- Als achter ketting op grootste helft ligt van de cassette (bij frame) schakelt het voor prima.
- Als achter ketting op kleinste helft ligt van cassette dan schakelt de ketting voor niet goed van groot naar klein. Hij valst er naast/tussen. Als ik dan achter naar de grotere wielen schakel dan gaat hij voor er automatisch weer op.

Is dit een bekent probleem? Kan ik hier wat aan doen?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 mar 2016 00:10

-jop- schreef:Ik heb de 105 voorbladen 50-34 omgebouwd naar 50-39. De 34 vervangen door TA Specialites Zephyr. Gemonteerd met tekst naar buiten / van frame af en pijltje van pedaal af.
Bij het opschakelen gaat de ketting prima van klein naar groot.
Maar van groot naar klein 2 situaties:
- Als achter ketting op grootste helft ligt van de cassette (bij frame) schakelt het voor prima.
- Als achter ketting op kleinste helft ligt van cassette dan schakelt de ketting voor niet goed van groot naar klein. Hij valst er naast/tussen. Als ik dan achter naar de grotere wielen schakel dan gaat hij voor er automatisch weer op.

Is dit een bekent probleem? Kan ik hier wat aan doen?
Herkenbaar probleem. Heeft waarschijnlijk te maken met afstand grote en kleine blad.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mar 2016 06:57

Buitenblad van het zelfde merk monteren.

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 22 mar 2016 08:48

havana schreef:Buitenblad van het zelfde merk monteren.
Maakt niks uit.
Je moet er gewoon op letten dat je van 50 naar 39 schakelen, achter niet op de kleinste kransjes zit.
Ligt je ketting gewoon te schuin.

Ik weet niet hoe dit bij Di2 is trouwens.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 mar 2016 09:10

guerciotti schreef:
havana schreef:Buitenblad van het zelfde merk monteren.
Maakt niks uit.
Je moet er gewoon op letten dat je van 50 naar 39 schakelen, achter niet op de kleinste kransjes zit.
Ligt je ketting gewoon te schuin.

Ik weet niet hoe dit bij Di2 is trouwens.
Al ligt de ketting op het middelste kransje dan valt met regelmaat de ketting tussen de bladen met terugschakelen van groot naar klein.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 22 mar 2016 10:11

Zijn beide kettingbladen van TA?
Ik heb het ook ooit geprobeerd met een 38 TA kettingblad op een 6700 crankstel. Ketting viel telkens tussen de bladen. Ik heb het dan maar opgegeven en de 34 Shimano terug gemonteerd.

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 22 mar 2016 10:31

Misschien de combinatie 39/46, daar zit ik zelf ook al aan te denken.
Ik heb overigens nog geen problemen ondervonden met de 39/50 kwa schakelen, moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nou niet zo bijster veel op die 50 rijd ;-)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 mar 2016 10:32

ProTon schreef:Misschien de combinatie 39/46, daar zit ik zelf ook al aan te denken.
Ik heb overigens nog geen problemen ondervonden met de 39/50 kwa schakelen, moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nou niet zo bijster veel op die 50 rijd ;-)
Zijn beide bladen van het zelfde merk?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mar 2016 10:37

Ik herken het probleem ook echt niet, en ik rijd toch al bijna 10 jaar met deze configuratie. Op redelijk veel verschillende cranks, onder meer FSA, Campagnolo, Shimano en SRAM. Wel allemaal 10-speed, ik heb het idee dat het bij de 11-speed cranks allemaal wat nauwer luistert. Qua buitenblad heb ik altijd het origineel gebruikt, binnenblad steeds TA of Stronglight.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 mar 2016 10:49

Kreeg zojuist een email van Stronglight en deze adviseren om kettingbladen van het zelfde merk te hanteren.

Speed 11 luistert idd nauw en volgens mij heeft dit te maken met de dikte van de bladen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 22 mar 2016 10:51

body schreef:Kreeg zojuist een email van Stronglight en deze adviseren om kettingbladen van het zelfde merk te hanteren.

Speed 11 luistert idd nauw en volgens mij heeft dit te maken met de dikte van de bladen.
Natuurlijk geven ze dit advies ;)

Plaats reactie