Compact naar 50/39?
Ik heb de 105 voorbladen 50-34 omgebouwd naar 50-39. De 34 vervangen door TA Specialites Zephyr. Gemonteerd met tekst naar buiten / van frame af en pijltje van pedaal af.
Bij het opschakelen gaat de ketting prima van klein naar groot.
Maar van groot naar klein 2 situaties:
- Als achter ketting op grootste helft ligt van de cassette (bij frame) schakelt het voor prima.
- Als achter ketting op kleinste helft ligt van cassette dan schakelt de ketting voor niet goed van groot naar klein. Hij valst er naast/tussen. Als ik dan achter naar de grotere wielen schakel dan gaat hij voor er automatisch weer op.
Is dit een bekent probleem? Kan ik hier wat aan doen?
Bij het opschakelen gaat de ketting prima van klein naar groot.
Maar van groot naar klein 2 situaties:
- Als achter ketting op grootste helft ligt van de cassette (bij frame) schakelt het voor prima.
- Als achter ketting op kleinste helft ligt van cassette dan schakelt de ketting voor niet goed van groot naar klein. Hij valst er naast/tussen. Als ik dan achter naar de grotere wielen schakel dan gaat hij voor er automatisch weer op.
Is dit een bekent probleem? Kan ik hier wat aan doen?
Herkenbaar probleem. Heeft waarschijnlijk te maken met afstand grote en kleine blad.-jop- schreef:Ik heb de 105 voorbladen 50-34 omgebouwd naar 50-39. De 34 vervangen door TA Specialites Zephyr. Gemonteerd met tekst naar buiten / van frame af en pijltje van pedaal af.
Bij het opschakelen gaat de ketting prima van klein naar groot.
Maar van groot naar klein 2 situaties:
- Als achter ketting op grootste helft ligt van de cassette (bij frame) schakelt het voor prima.
- Als achter ketting op kleinste helft ligt van cassette dan schakelt de ketting voor niet goed van groot naar klein. Hij valst er naast/tussen. Als ik dan achter naar de grotere wielen schakel dan gaat hij voor er automatisch weer op.
Is dit een bekent probleem? Kan ik hier wat aan doen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Buitenblad van het zelfde merk monteren.
Maakt niks uit.havana schreef:Buitenblad van het zelfde merk monteren.
Je moet er gewoon op letten dat je van 50 naar 39 schakelen, achter niet op de kleinste kransjes zit.
Ligt je ketting gewoon te schuin.
Ik weet niet hoe dit bij Di2 is trouwens.
Al ligt de ketting op het middelste kransje dan valt met regelmaat de ketting tussen de bladen met terugschakelen van groot naar klein.guerciotti schreef:Maakt niks uit.havana schreef:Buitenblad van het zelfde merk monteren.
Je moet er gewoon op letten dat je van 50 naar 39 schakelen, achter niet op de kleinste kransjes zit.
Ligt je ketting gewoon te schuin.
Ik weet niet hoe dit bij Di2 is trouwens.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Misschien de combinatie 39/46, daar zit ik zelf ook al aan te denken.
Ik heb overigens nog geen problemen ondervonden met de 39/50 kwa schakelen, moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nou niet zo bijster veel op die 50 rijd
Ik heb overigens nog geen problemen ondervonden met de 39/50 kwa schakelen, moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nou niet zo bijster veel op die 50 rijd
Zijn beide bladen van het zelfde merk?ProTon schreef:Misschien de combinatie 39/46, daar zit ik zelf ook al aan te denken.
Ik heb overigens nog geen problemen ondervonden met de 39/50 kwa schakelen, moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nou niet zo bijster veel op die 50 rijd
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik herken het probleem ook echt niet, en ik rijd toch al bijna 10 jaar met deze configuratie. Op redelijk veel verschillende cranks, onder meer FSA, Campagnolo, Shimano en SRAM. Wel allemaal 10-speed, ik heb het idee dat het bij de 11-speed cranks allemaal wat nauwer luistert. Qua buitenblad heb ik altijd het origineel gebruikt, binnenblad steeds TA of Stronglight.
Kreeg zojuist een email van Stronglight en deze adviseren om kettingbladen van het zelfde merk te hanteren.
Speed 11 luistert idd nauw en volgens mij heeft dit te maken met de dikte van de bladen.
Speed 11 luistert idd nauw en volgens mij heeft dit te maken met de dikte van de bladen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Natuurlijk geven ze dit adviesbody schreef:Kreeg zojuist een email van Stronglight en deze adviseren om kettingbladen van het zelfde merk te hanteren.
Speed 11 luistert idd nauw en volgens mij heeft dit te maken met de dikte van de bladen.