Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsen na je 60ste

elefantino
Forum-lid

elefantino 29 jan 2014 11:35

TumTumTum schreef:
kees0251 schreef:Als je een 2 uurtjes met gemiddeld 30 kan rijden kom je iedere berg op.
Niet uitstellen, gewoon doen.....
Als dat is wat je moet kunnen dan weet ik genoeg. Dat kan ik dus niet.
Sorrie voor het off topic, maar ik heb gisterenavond weer tegen iemand moeten lullen als brugman dat de Mont Ventoux voor mij nog een paar stappen te heftig is, ik krijg daar een beetje genoeg van. Als wat Kees zegt waar is dan heb ik dus ook gewoon gelijk.

On topic kan ik mijn vader nomineren. Hij is 74 en heeft astma en kan daarom niet lang fietsen maar hij probeert het zo af en toe nog eens op zijn oude stalen ros. Soms gaat mijn moeder (73) mee op de mountainbike. En erg hoge snelheid heeft het geheel niet maar ik kan alleen maar hopen dat ik op die leeftijd nog op een fiets kan zitten.
Ik rij echt niet zo maar solo 2 uurtjes met 30 gemiddeld, maar ben afgelopen zomer toch binnen 2 uur de Stelvio opgereden. Laten we die bergen ook niet zwaarder maken dan ze zijn. Pijn doet het bij iedereen, maar de meeste mensen kunnen meer dan ze denken.

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 jan 2014 15:38

TumTumTum schreef:
kees0251 schreef:Als je een 2 uurtjes met gemiddeld 30 kan rijden kom je iedere berg op.
Sorrie voor het off topic, maar ik heb gisterenavond weer tegen iemand moeten lullen als brugman dat de Mont Ventoux voor mij nog een paar stappen te heftig is, ik krijg daar een beetje genoeg van. Als wat Kees zegt waar is dan heb ik dus ook gewoon gelijk.
Je moet het per persoon bekijken.
Ik had het tegen een ouwe lul (heer dus) van 63....als die 30 gemiddeld rijdt over 2 uur heeft ie simpelweg een prima conditie die volstaat om een hoge berg zonder problemen te bedwingen.
Hetzelfde geldt voor een dame die over wat minder vermogen op het vlakke beschikt en 2 uur met 26/27 of zoiets gemiddeld kan rijden.
Ik ga er dan vanuit dat deze dame veel minder gewicht in de schaal werpt dan bovengenoemde heer, dat maakt dat oudere dames vaak verrassend makkelijk klimmen.
Ik kan zelf wel wat sneller dan 30 over 2 uur , maar ik moet 82 kg meeslepen....
Iedereen die een twee uur een strak tempo kan rijden komt de Ventoux op, mits de goede versnellingen aanwezig zijn.

Uitvluchten zijn helemaal niet nodig, je moet er alleen nog in gaan geloven......zie ook elefantino hierboven.
Cheap light strong, choose two

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 29 jan 2014 17:00

kees0251 schreef:............ Ik had het tegen een ouwe lul (heer dus) van 63....als die 30 gemiddeld rijdt over 2 uur heeft ie simpelweg een prima conditie die volstaat om een hoge berg zonder problemen te bedwingen.
........etc.
Bedankt hoor :) maar klimmen is toch een aparte sport. Zie al die Nederlanders in de TdF maar eens, kunnen een straf tempo rijden, maar klimmen ho maar! Merk het zelf ook als ik een klimmetje op moet, de meeste rijden mij voorbij. Heb gewoon moeite de juiste versnelling te kiezen, souplesse of op kracht, het maakt niet uit. :? Zodra de mogelijkheid zich voordoet zal ik het gaan proberen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 jan 2014 17:10

TumTumTum schreef:
Daar zou ik als ik jou was niet zonder meer van uitgaan. Ik rijd dat soort gemiddelden ook al (lang) niet meer hoor en als je mijn verslagjes gelezen hebt (en dat heb je ;) ), weet je wat ik 'op mijn leeftijd' nog allemaal aan klimwerk voor elkaar boks. Hiermee wil ik niet zeggen dat je per sé nu al de Mont Ventoux of de een of andere knoepert van een berg moet gaan proberen te bedwingen, maar je hoeft ook niet te wachten tot je twee uur achter elkaar 30 km/u gemiddeld kunt rijden...
60 x Ventoux

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 jan 2014 17:20

Wat maakt het uit of je de Ventoux in 1.30 uur of 1.50 uur oprijdt? Het blijft klimmen....
De "coupe de pedale" is anders dan op vlak terrein , dat vraagt wat gewenning.
Op weg naar het zuiden maak ik altijd een tussenstop in de Ardennen of de Vogezen, Morvan, maakt niet uit en dan trek ik er een dagje voor uit om het ritme weer een beetje te pakken te krijgen voor er een echte kluif op het programma komt.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 29 jan 2014 21:35

legrimpeur schreef:Daar zou ik als ik jou was niet zonder meer van uitgaan. Ik rijd dat soort gemiddelden ook al (lang) niet meer hoor en als je mijn verslagjes gelezen hebt (en dat heb je ;) ), weet je wat ik 'op mijn leeftijd' nog allemaal aan klimwerk voor elkaar boks.
Ja ik weet het.:) Ik was een trouwe "abonnee" en heb je verslagjes met plezier gelezen.
kees0251 schreef:Uitvluchten zijn helemaal niet nodig, je moet er alleen nog in gaan geloven......zie ook elefantino hierboven.
Helaas ben ik een atheïst.;)
Veni. Vidi. Fietsie.

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 jan 2014 22:03

Ik ben ook behoorlijk ongelovig, noem het dan maar vertrouwen in eigen kunnen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 01 feb 2014 10:57

Robert Marchand, de oudste wielrenner met zijn 102 jaar, heeft gisteren het werelduurrecord voor wielrenners boven de 100 jaar verbeterd. Op de piste van Saint-Quentin-en-Yvelines heeft hij een afstand gehaald van 26,925 kilometer tegen 24,251 kilometer in Aigle op 17 februari 2012.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/o ... /1.1856171

Fenomenaal. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 01 feb 2014 13:17

Zo zie je maar weer: Nooit te oud om te verbeteren!!!

kees0251
Forum-lid

kees0251 01 feb 2014 20:15

Als hij de volgende keer in de beugels gaat haalt ie de 30 km nog wel.....

http://www.youtube.com/watch?v=40lBo4_tb2U

rico8
Forum-lid

Gebruikersavatar rico8 24 feb 2014 20:34

M'n schoonvader had voor z'n 60e nog nooit meer beklommen dan de redoute, maar als begeleider van ons AD6 team in 2010 kreeg 'ie de smaak te pakken.
Inmiddels is de beste kerel 66 en is 'ie niet te houden: Izoard, Bonette, Alpe d'Huez, Agnel, Croix de Fer etc. ....
Voor mij (39) een enorme motivatie (bijna 40, twee kleine kindjes, drukke baan: rij ik minder explosief dan 15 jaar geleden) en door hem het inzicht verkregen dat "de reis het doel op zich is" en dat een knettersnelle tijd minder boeiend is dan het genieten van de klim.
Echt m'n frustratie weten om te zetten in "nieuwe lol in het fietsen".

Dit jaar gaat onze nestor met "7 jongetjes" :lol: in de leeftijd van 29 tot 39 mee voor een weekje alpen. Ik weet zeker dat hij tegen het einde van de week minder kapot zit dan de meesten van ons (want de haantjes gaan elkaar slopen :twisted: ).
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 17 feb 2015 23:03

Ik ben nu 53 en krijg volgende week mijn echte eerste racefiets en hoop dat ik nog heel lang kan fietsen. Heb ergens gelezen dat fietsen jong houd. Ik doe ook alles op dr fiets voor de boodschappen en woon- werkverkeer fiets ik op de Gazelle Ultimate extra is een sport hybride fiets. Mijn auto gebruik ik amper. Dus ook oudere kunnen nog heel lang van het fietsen genieten
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie