welke momentsleutel voor carbon fiets
-
- Forum-lid
Ok, dus 20% eronder is dan misschien wel een goed idee.
Ben zelf 98kg en me bijv oa zorgen over vastzetten zadelpen, zadel met carbon rail vastzetten en barends in carbon stuur. Deze moeten natuurlijk allemaal wel echt goed vast zitten maar je wilt ook weer niks slopen.
Bij zadelpen zal de carbon montagepasta hopelijk al wonderen verrichten en wellicht kan ik dat ook gebruiken voor de barends in het carbon stuur (?) en dan ook nog een alu endplug erin zetten.
Heb overigens zelf al een Kraftwerk K3235 momentsleutel van 40-200Nm. Deze gebruik ik om mijn winter/zomer wielwissels te doen.
Wellicht dat ik deze ook nog kan gebruiken voor het crackstel die max 54Nm geeft.
Ben zelf 98kg en me bijv oa zorgen over vastzetten zadelpen, zadel met carbon rail vastzetten en barends in carbon stuur. Deze moeten natuurlijk allemaal wel echt goed vast zitten maar je wilt ook weer niks slopen.
Bij zadelpen zal de carbon montagepasta hopelijk al wonderen verrichten en wellicht kan ik dat ook gebruiken voor de barends in het carbon stuur (?) en dan ook nog een alu endplug erin zetten.
Heb overigens zelf al een Kraftwerk K3235 momentsleutel van 40-200Nm. Deze gebruik ik om mijn winter/zomer wielwissels te doen.
Wellicht dat ik deze ook nog kan gebruiken voor het crackstel die max 54Nm geeft.
-
- Forum-lid
Ik ga de dingen niet wederom schrijven die ik al geschreven heb.
Dus hier alleen een aanvulling.
Een momentsleutel is een precisie stuk gereedschap. Maakt het onzin goedkope meuk te kopen want dat kun je niet 100% vertrouwen. Een momentsleutel moet 100% betrouwbaar zijn. Een momentsleutel zou je ook eens in dezoveel tijd moeten laten herijken.
Aanschaf momentsleutel
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... entsleutel
Investeren in gereedschap, welk merk?
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... el#p867813
Gedore Torcofix K4549-02 2-25Nm 121 euro + 11 euro verzend kosten
http://www.ihttimme.de/artikel.php?artn ... _DE+online&
KSTools is geen merk dat zelf gereedschap maakt maar laat maken en er een naam op laat zetten. Het komt dus overal en nergens vandaan.
Zoiets als Kraftwerk is in ieder geval meuk. Net als Mighty en Lidl gereedschap kun je het beste links laten liggen. Is allemaal goedkoop geproduceerde rotzooi uit China.
Overigens, een momentsleutel is het meest precies in het midden van z'n aangegeven bereik. Aan de twee uitersten van z'n bereik toe dus minder precies.
Producten van verschillende naam maar die sterk op elkaar lijken. Of producten die in een bepaalde merkfabriek worden gemaakt (manufactured by . .(A-brand)) zegt helemaal niets. Producten die in een bepaalde fabriek worden gemaakt worden meestal volgens bepaalde specificaties gemaakt. Twee gelijkogende producten kunnen zo best verschillen in kwaliteit.
er zijn verschillende zaken waar je nog extra op kunt letten, bijv:
-Certificaat
-Hoe ze in te stellen zijn / en vergrendelen
-Hoe ze afleesbaar zijn en de afleesbaarheid
-Hoe ze in de hand liggen (sommigen hebben nare scherpe randen
-Omkeerbaarheid
-Of de fabrikant/verkoper een ijkingsservice heeft en wat dat dan kost
Dus hier alleen een aanvulling.
Een momentsleutel is een precisie stuk gereedschap. Maakt het onzin goedkope meuk te kopen want dat kun je niet 100% vertrouwen. Een momentsleutel moet 100% betrouwbaar zijn. Een momentsleutel zou je ook eens in dezoveel tijd moeten laten herijken.
Aanschaf momentsleutel
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... entsleutel
Investeren in gereedschap, welk merk?
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... el#p867813
Gedore Torcofix K4549-02 2-25Nm 121 euro + 11 euro verzend kosten
http://www.ihttimme.de/artikel.php?artn ... _DE+online&
KSTools is geen merk dat zelf gereedschap maakt maar laat maken en er een naam op laat zetten. Het komt dus overal en nergens vandaan.
Zoiets als Kraftwerk is in ieder geval meuk. Net als Mighty en Lidl gereedschap kun je het beste links laten liggen. Is allemaal goedkoop geproduceerde rotzooi uit China.
Overigens, een momentsleutel is het meest precies in het midden van z'n aangegeven bereik. Aan de twee uitersten van z'n bereik toe dus minder precies.
Producten van verschillende naam maar die sterk op elkaar lijken. Of producten die in een bepaalde merkfabriek worden gemaakt (manufactured by . .(A-brand)) zegt helemaal niets. Producten die in een bepaalde fabriek worden gemaakt worden meestal volgens bepaalde specificaties gemaakt. Twee gelijkogende producten kunnen zo best verschillen in kwaliteit.
er zijn verschillende zaken waar je nog extra op kunt letten, bijv:
-Certificaat
-Hoe ze in te stellen zijn / en vergrendelen
-Hoe ze afleesbaar zijn en de afleesbaarheid
-Hoe ze in de hand liggen (sommigen hebben nare scherpe randen
-Omkeerbaarheid
-Of de fabrikant/verkoper een ijkingsservice heeft en wat dat dan kost
Laatst gewijzigd door GoldenRatio op 26 jan 2014 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Pffff....bespaar je de moeite. Wat is de waarde van het tot op een paar procent uitoefenen van het juiste moment op de boutkop, terwijl de aangebrachte spanning in de bout met tientallen procenten afwijkt en van andere zaken afhankelijk is...? Zoals Kees ook al eerder aangaf.
-
- Forum-lid
Bedankt GoldenRatio voor je mooie overzicht!
Ik zal nog even eea laten bezinken. Er leven duidelijk verschillende meningen ...
Allerbelangrijkste cq randvoorwaarde vind ik om om te beginnen dat mijn carbonmateriaal heel blijft.
Hoe zit dat nu precies met de spanning die bij gebruik van bijv carbonpasta en ander materiaal/schroefdraad etc hoger kan zijn. Dat is dan toch alleen belastend voor de bout zelf die dan zou kunnen knappen bij het aandraaien. Of kan dit dan later bij gebruik dan alsnog gebeuren of werkt dit toch ook zelfs nog door op het carbonmateriaal waarin deze is aangebracht?
Met andere woorden kan bijv een carbon stuur breken als ik de boutjes precies volgens specificatie maar wel op maximum moment aandraai echter door gebruik van carbonpasta ed toch tot een hogere belasting kom, of betreft dit dan alleen de bout?
Sorry, ben zelf niet erg natuurkundig aangelegd
Ik zal nog even eea laten bezinken. Er leven duidelijk verschillende meningen ...
Allerbelangrijkste cq randvoorwaarde vind ik om om te beginnen dat mijn carbonmateriaal heel blijft.
Hoe zit dat nu precies met de spanning die bij gebruik van bijv carbonpasta en ander materiaal/schroefdraad etc hoger kan zijn. Dat is dan toch alleen belastend voor de bout zelf die dan zou kunnen knappen bij het aandraaien. Of kan dit dan later bij gebruik dan alsnog gebeuren of werkt dit toch ook zelfs nog door op het carbonmateriaal waarin deze is aangebracht?
Met andere woorden kan bijv een carbon stuur breken als ik de boutjes precies volgens specificatie maar wel op maximum moment aandraai echter door gebruik van carbonpasta ed toch tot een hogere belasting kom, of betreft dit dan alleen de bout?
-
- Forum-lid
Naast een betrouwbare momentsleutel moet je ook die op de juiste wijze weten te gebruiken.
Ook de wrijving die de componenten onderling uitoefenen zijn belangrijk. Bij minder wrijving heb je minder kracht nodig, bij meer wrijving dus meer kracht.
Een redelijke uitleg over wat de wrijving doet vind je bijv hier>
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196,0,0,1,0,0
Ook de wrijving die de componenten onderling uitoefenen zijn belangrijk. Bij minder wrijving heb je minder kracht nodig, bij meer wrijving dus meer kracht.
Een redelijke uitleg over wat de wrijving doet vind je bijv hier>
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196,0,0,1,0,0
Je bent wel hardnekkig, ik ga nog maar eens wat toelichten..:Gerard_ztt schreef: Hoe zit dat nu precies met de spanning die bij gebruik van bijv carbonpasta en ander materiaal/schroefdraad etc hoger kan zijn. Dat is dan toch alleen belastend voor de bout zelf die dan zou kunnen knappen bij het aandraaien. Of kan dit dan later bij gebruik dan alsnog gebeuren of werkt dit toch ook zelfs nog door op het carbonmateriaal waarin deze is aangebracht?
1-Carbonpasta dient om de wrijving tussen onderdelen te vergroten zodat je niet de maximale spanning op boutjes hoeft te zetten.
Het spul mag dus niet op schroefdraad gebruikt worden, alleen op de klempassing.
2-Een boutje dat breekt is bepaald niet het ergste wat je kan overkomen, dat is makkelijk vervangbaar.
Het probleem met carbon is juist dat het niet zo heel goed tegen drukspanningen kan en kapotgeknepen kan worden (als het boutje niet breekt).
Het onderdeel kan je dan weggooien.
PS vergeet het ellenlange verhaal van Golden Ratio (hoe goed bedoeld ook) en koop gewoon een simpel sleuteltje
van 2-15 Nm of zoiets als je denkt niet zonder te kunnen.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
Ik reageer er maar niet op . . .
-
- Forum-lid
Het was meer algemeen informatie om te weten, en ik doelde eigenlijk meer op grotere Nm verschillen.loos schreef:Zoals @goldenratio aangeeft is een momentsleutel het meest precies in het middenbereik.
De meeste boutjes gaan met ca. 5 Nm vast, of hooguit 8 Nm.
Daarom denk ik dat je meer hebt aan een momentsleutel met een bereik tot 10 a 15 Nm.
Ik denk dat je met 2-25 Nm een zeer bruikbare tool hebt voor je fiets maar ook voor andere zaken. Zoals motor, auto, boot., etc. Mocht je behoefte hebben aan nog meer momentsleutels dan zijn er zat mogelijkheden van sleutels die bij 20 Nm beginnen tot 60, 75,100 of 200 Nm. Mooi overlappend met wat je al hebt dan.
Mocht je feitelijk alleen hele lage Nm gebruiken of heb je extra geld voor meer specifieke tools dan zijn er ook nog modellen in bijv schroevendraaier-vorm.
bijv
http://www.a1gereedschappen.nl/a-287203 ... -0-8-0-nm/