Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstelling Rose Xeon RS-3000

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 30 jan 2014 19:40

Ernie C. schreef:Zijn je vingers dan ook 1,5cm uitgerekt? ;)

Dat is een richtlijn uit de oertijd, daar zou ik mij niet te druk om maken. De fietsmeting bij Rose zal al wel een heel stuk preciezer zijn maar geen enkele fietsmeting is zaligmakend, je eigen gevoel en de afstelling waar iemand al een hele tijd zonder klachten mee rondrijdt zijn minstens zo belangrijk.
Haha, het ligt er maar net aan hoe ver je je arm strekt. Als ik mijn arm echt volledig strek komt hij nog steeds bijna op de helft uit.

Waar moet ik dan vooral op letten voor de juiste afstelling? Iedereen hanteert weer andere regeltjes.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2014 22:18

Als je alle theorieën en regeltjes over de juiste afstelling van fietsen wilt doorgronden kun je het beste theologie gaan studeren want er zijn inderdaad nogal wat afwijkende meningen die als de waarheid verkondigd worden.

Ik denk dat het voor jou niet zoveel zin heeft om daar nu uitgebreid naar te gaan kijken, je kunt je beter focussen op wat voor jou werkt met deze fiets. Hoe de fietsmetingen bij Biketown gebeuren weet ik niet maar ik neem aan dat het daar geen totale prutsers zijn. Ik zou dus voor deze fiets zoveel mogelijk de regeltjes van Rose aanhouden.

Als je de meest algemene regels hanteert zou je nooit op een maat 63 zijn uitgekomen maar op een maat 60. Dat wil niet zeggen dat dit voor jou verkeerd is, onconventioneel is het wel. Het voordeel van deze afstelling is dat je voor jouw lichaamsverhoudingen nog een redelijk aerodynamische houding kunt aannemen zonder je dubbel te vouwen op de fiets. Als je nu je zadel zover naar achter gaat zetten dat het er "normaal' uitziet ga je een fiets krijgen waar normaal gesproken iemand van pakweg 1,95m op fietst, dat lijkt mij ook niet wenselijk. Vooral als de voornaamste reden om het te doen is dat anderen zeggen dat het er raar uitziet.

Als je zelf het idee hebt niet lekker op je fiets te zitten is het een ander verhaal. Ik zou dan zeker wel een paar tientjes uitgeven aan een kortere stuurpen, het liefst een 2de handse van Marktplaats zodat je kunt beginnen met je stuurpen 1cm korter en je zadel 1cm verder naar achter te zetten en dan in kleine stapjes met je zadel gaan schuiven, geen centimeters in één keer. Werkt dit nog niet dan kun je de stuurpen nog 1cm korter nemen.
Campagnolo Ultra Dork

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 30 jan 2014 23:59

Ernie C. schreef:Als je alle theorieën en regeltjes over de juiste afstelling van fietsen wilt doorgronden kun je het beste theologie gaan studeren want er zijn inderdaad nogal wat afwijkende meningen die als de waarheid verkondigd worden.

Ik denk dat het voor jou niet zoveel zin heeft om daar nu uitgebreid naar te gaan kijken, je kunt je beter focussen op wat voor jou werkt met deze fiets. Hoe de fietsmetingen bij Biketown gebeuren weet ik niet maar ik neem aan dat het daar geen totale prutsers zijn. Ik zou dus voor deze fiets zoveel mogelijk de regeltjes van Rose aanhouden.

Als je de meest algemene regels hanteert zou je nooit op een maat 63 zijn uitgekomen maar op een maat 60. Dat wil niet zeggen dat dit voor jou verkeerd is, onconventioneel is het wel. Het voordeel van deze afstelling is dat je voor jouw lichaamsverhoudingen nog een redelijk aerodynamische houding kunt aannemen zonder je dubbel te vouwen op de fiets. Als je nu je zadel zover naar achter gaat zetten dat het er "normaal' uitziet ga je een fiets krijgen waar normaal gesproken iemand van pakweg 1,95m op fietst, dat lijkt mij ook niet wenselijk. Vooral als de voornaamste reden om het te doen is dat anderen zeggen dat het er raar uitziet.

Als je zelf het idee hebt niet lekker op je fiets te zitten is het een ander verhaal. Ik zou dan zeker wel een paar tientjes uitgeven aan een kortere stuurpen, het liefst een 2de handse van Marktplaats zodat je kunt beginnen met je stuurpen 1cm korter en je zadel 1cm verder naar achter te zetten en dan in kleine stapjes met je zadel gaan schuiven, geen centimeters in één keer. Werkt dit nog niet dan kun je de stuurpen nog 1cm korter nemen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je noemt dat ik met de meest algemene regels op een 60 cm zou uitkomen. De meest algemene regel is naar mijn weten het gebruik van de binnenbeenlengte voor het bepalen van de framehoogte. Als er puur gekeken wordt naar mijn binnenbeenlengte kom ik juist op maat 63 uit. Ik heb bij Rose ook nog even op een maat 61 gezeten, maar op die fiets werd meteen duidelijk dat die te klein was. Ik kon, voor zover ik mij nog kan herinneren, mijn voeten zelfs plat op de grond zetten. Het zadel moet anders wel heel erg hoog.

De positie van mijn zadel is niet veranderd, omdat mensen het er vreemd uit vinden zien. Ik heb het juist gedaan omdat jullie aangeven dat het er gevaarlijk uitziet. Ik heb eigenlijk nog nooit echt klachten gehad op de fiets. Heel af een toe wat last van een stijve nek, maar dat verdwijnt meteen als ik mijn hoofd een paar keer op en neer beweeg. Mocht ik het idee krijgen dat ik niet goed op de fiets zit, dan zal ik een kortere stuurpen proberen.

Het zadel is nu zo gepositioneerd:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2014 09:53

Het idee dat de framemaat alleen door de binnenbeenlengte bepaald wordt is wel heel erg achterhaald. Tegenwoordig nemen veel mensen met in verhouding lange benen een fiets met een comfort geometrie. Dan heb je wel een langere balhoofdbuis zonder dat je frame extreem lang wordt, bij in verhouding lange benen hoort immers ook een kort bovenlichaam.

Ik vind het er inderdaad gevaarlijk uitzien maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n monolink zadel in mijn handen gehad dus misschien valt het wel mee. Ik heb zojuist gelezen dat je bij dit systeem je zadel verder naar voren of naar achter kunt zetten dan bij een traditioneel systeem. Een zero offset zadelpen zou er wel mooier uitzien in dit geval maar omdat dan het zadel ook vervangen moet worden wordt dit wel een duur grapje.

Ik zou in ieder geval niet meteen de afstelling zo extreem veranderen als je nu gedaan hebt maar hooguit in stapjes van een halve centimeter en dan eerst eens een paar honderd kilometer aanvoelen wat voor effect dat heeft voordat je nog meer met je zadel gaat schuiven.
Campagnolo Ultra Dork

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 31 jan 2014 11:17

Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je een fiets heb gekocht die niet goed bij jouw maten past.

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 31 jan 2014 12:23

gaisdergerman schreef:Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je een fiets heb gekocht die niet goed bij jouw maten past.
Dat valt toch ook wel mee? Wat voor fiets had jij dan in gedachten? Met mijn lange benen kom ik al snel uit op een maat 63. Bij een frame van 61cm moet het zadel wel erg hoog en moet ik dus ook veel spacers gaan gebruiken.

Met de oude afstelling zat ik eigenlijk prima op de fiets, misschien iets te ver naar voren. Door het zadel iets naar achteren te verschuiven is dit "probleem" opgelost. Ik moet hooguit een iets kortere stuurpen gebruiken (11-12 cm ipv 13 cm).

Ik vraag mij dus af waarom deze fiets niet bij mij past.

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 31 jan 2014 12:25

Ernie C. schreef:Het idee dat de framemaat alleen door de binnenbeenlengte bepaald wordt is wel heel erg achterhaald. Tegenwoordig nemen veel mensen met in verhouding lange benen een fiets met een comfort geometrie. Dan heb je wel een langere balhoofdbuis zonder dat je frame extreem lang wordt, bij in verhouding lange benen hoort immers ook een kort bovenlichaam.

Ik vind het er inderdaad gevaarlijk uitzien maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n monolink zadel in mijn handen gehad dus misschien valt het wel mee. Ik heb zojuist gelezen dat je bij dit systeem je zadel verder naar voren of naar achter kunt zetten dan bij een traditioneel systeem. Een zero offset zadelpen zou er wel mooier uitzien in dit geval maar omdat dan het zadel ook vervangen moet worden wordt dit wel een duur grapje.

Ik zou in ieder geval niet meteen de afstelling zo extreem veranderen als je nu gedaan hebt maar hooguit in stapjes van een halve centimeter en dan eerst eens een paar honderd kilometer aanvoelen wat voor effect dat heeft voordat je nog meer met je zadel gaat schuiven.
Je hebt gelijk dat ik een kort bovenlichaam heb, maar je houdt geen rekening met mijn lange armen. Die spelen toch ook een grote rol bij het bepalen van de lengte van de fiets?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2014 13:00

Je armen houdt je, uitgaande van je handen op de shifters op een racefiets voor het grootse deel verticaal. Ze tellen dus maar deels mee om de lengte van je fiets te bepalen. Je hebt een lange fiets, een lange stuurpen en je zadel staat vrij hoog, omdat de zitbuis diagonaal naar achter loop zorgt dit dus voor een meer gestrekte zit. Dat zijn dus 3 factoren die maar door 2 factoren worden gecompenseerd, je langere onderarmen en het zadel dat ver naar voren staat. Ik heb natuurlijk niet de cijfers die bij die factoren horen maar degene die jou bij Rose zo op jouw fiets heeft gezet wel.

Het staat je natuurlijk vrij om met je fietsafstelling te experimenteren want het is geen exacte wetenschap. Wat voor jou goed voelt is het belangrijkste. Het kan b.v. zijn dat je heel veel onder in de drops rijdt, dan telt de lengte van je armen natuurlijk meer mee dan bij iemand die altijd met zijn handen op het stuur of shifters rijdt.

Dat dit een compleet verkeerde fiets ben ik het niet helemaal mee eens, alhoewel het mijn keuze niet zou zijn geweest. Het is zoals gezegd een onconventionele benadering. Het nadeel eraan kan zijn dat de gewichtsverdeling niet optimaal is.
Campagnolo Ultra Dork

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 31 jan 2014 15:05

SpeedWing schreef:
gaisdergerman schreef:Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je een fiets heb gekocht die niet goed bij jouw maten past.
Dat valt toch ook wel mee? Wat voor fiets had jij dan in gedachten? Met mijn lange benen kom ik al snel uit op een maat 63. Bij een frame van 61cm moet het zadel wel erg hoog en moet ik dus ook veel spacers gaan gebruiken.

Met de oude afstelling zat ik eigenlijk prima op de fiets, misschien iets te ver naar voren. Door het zadel iets naar achteren te verschuiven is dit "probleem" opgelost. Ik moet hooguit een iets kortere stuurpen gebruiken (11-12 cm ipv 13 cm).

Ik vraag mij dus af waarom deze fiets niet bij mij past.
Ik had een fiets gekozen met een comfort geometrie. Dat wil zeggen een relatief hoog balhoofd en een kortere bovenbuis.

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 31 jan 2014 16:45

gaisdergerman schreef:
SpeedWing schreef:
gaisdergerman schreef:Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je een fiets heb gekocht die niet goed bij jouw maten past.
Dat valt toch ook wel mee? Wat voor fiets had jij dan in gedachten? Met mijn lange benen kom ik al snel uit op een maat 63. Bij een frame van 61cm moet het zadel wel erg hoog en moet ik dus ook veel spacers gaan gebruiken.

Met de oude afstelling zat ik eigenlijk prima op de fiets, misschien iets te ver naar voren. Door het zadel iets naar achteren te verschuiven is dit "probleem" opgelost. Ik moet hooguit een iets kortere stuurpen gebruiken (11-12 cm ipv 13 cm).

Ik vraag mij dus af waarom deze fiets niet bij mij past.
Ik had een fiets gekozen met een comfort geometrie. Dat wil zeggen een relatief hoog balhoofd en een kortere bovenbuis.
Bedankt voor je reactie. Een relatief hoog balhoofd is toch bedoeld om de drop te verkleinen? Ik heb eigenlijk niet het gevoel dat ik te diep zit. Daarnaast heb ik niet het gevoel dat ik "overstrekt" op de fiets zit. Dan is een korte bovenbuis toch ook niet per se nodig? Mocht ik daar wel last van krijgen, dan kan ik nog een kortere stuurpen gebruiken. Of zie ik dit helemaal verkeerd?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 31 jan 2014 17:46

Je hebt ook 3cm aan spacers staan en je zadel maximaal naar voren.
Als de fiets je bevalt zou ik het zeker zo laten.

Echter als ik jouw lichaamsmaten had dan was ik niet voor deze fiets gegaan.

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 01 feb 2014 10:02

gaisdergerman schreef:Je hebt ook 3cm aan spacers staan en je zadel maximaal naar voren.
Als de fiets je bevalt zou ik het zeker zo laten.

Echter als ik jouw lichaamsmaten had dan was ik niet voor deze fiets gegaan.
Heb je misschien ook voorbeelden van fietsen die volgens jou geschikter voor mijn lichaamsmaten zijn?

Plaats reactie