hybride/trekkingfiets woon-werk: 4 opties...wie helpt?
Mijn cube hyde bevalt na een jaar nog steeds erg goed. Ik fiets er 100-150km per week mee en het enige onderhoud is wat spray op de ketting en af en toe de remblokjes vervangen. Ik heb er een chainglider, spatborden en een bagagedrager op gezet. De chainglider is echt een aanrader voor iedere fiets met naafversnelling. Ik heb ook het zadel snel vervangen. Ik kon niet wennen aan zo'n breed hard zadel. Ik heb geen last van de stijfheid van de vork.
Ik heb de Hyde Pro met Nexus 8 naaf.
Ik rijd nog op de originele Schwalbe road cruiser banden.
Ik pomp ze op de 4.5 bar en heb er nog geen lek mee gereden. Ze zijn wel erg stug. Door het hoge bracket van deze fiets kan je lekker hard door de bocht, maar dan merk je wel dat dit soort banden een stuk minder soepel zijn dan de racebandjes met hoog TPI die ik gewend ben. De achterband is inmiddels aan vervanging toe. Omdat de banden maar €12.50 kosten, is de prijs/kwaliteit verhouding erg goed.
Heeft iemand een goede tip voor andere, meer sportieve banden voor deze fiets?
Ik rijd nog op de originele Schwalbe road cruiser banden.
Ik pomp ze op de 4.5 bar en heb er nog geen lek mee gereden. Ze zijn wel erg stug. Door het hoge bracket van deze fiets kan je lekker hard door de bocht, maar dan merk je wel dat dit soort banden een stuk minder soepel zijn dan de racebandjes met hoog TPI die ik gewend ben. De achterband is inmiddels aan vervanging toe. Omdat de banden maar €12.50 kosten, is de prijs/kwaliteit verhouding erg goed.
Heeft iemand een goede tip voor andere, meer sportieve banden voor deze fiets?
Wat ervaar jij precies bij stug v.s. soepel dan? Ik ben zelf alleen racebandjes of basic stadsfietsbanden gewend, dus ik ben erg benieuwd hoe ik de road cruisers ga ervaren. Ben wel blij dat er sowieso een flink aantal ander type bandjes oppast.
Licht en soepel: Schwalbe Kojak (en veel grip) en Schwalbe Marathon Racer en zeer soepel: maar het wachten op de levertermijn waard: de nieuwste Marathon Almotion in 40-622. Band zou dit kwartaal leverbaar worden, maar nog nergens aangetroffen. Kosten €30 per stuk. De Cruiser is hiermee onvergelijkbaar en de prijs ook! De Almotion zou volgens hen die hem hebben kunnen proberen, nog lichter lopen dan de BigApple in vouwversie van enige jaren geleden en daar rijd ik al meer dan 25000 km op. De Almotion heeft een andere carcas opbouw, afgekeken van motorfiets banden.
Correctie: Almotion is 40mm breed (en niet 42mm)
Correctie: Almotion is 40mm breed (en niet 42mm)
Laatst gewijzigd door klimmer op 10 feb 2014 01:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Misverstand ophelderen: velgen zijn nooit specifiek voor 1 bandmaat bestemd. Een 17mm breed velgbed kan 25mm tot 50mm banden hebben, bij voorbeeld. 35mm Kojaks zijn slechts 32mm breed en hebben een hogere rolweerstand dan de andere genoemde banden, 10 procentpunten meer dan Big Apple 50mm breed, bij voorbeeld. Wel veel grip. Zie tabel op website van Fietsersbond.
Ik heb nu een jaartje deze Bulls Sturmvogel 8 als stadsfiets waarmee ik dikwijls ook woon-werk doe (8 km heen)
Met Nexus 8 (is even wennen, maar rijdt wel lekker) en dikke ballonbanden.
Ok, die banden zullen zwaarder zijn, maar als je ze wat goed opblaast, heb je daar weinig rolweerstand van. Uiteindelijk rij je ook maar op het middenste stukje van de band. En toch geven die banden weer wat comfort op niet zo biljartvlakke wegen.
Ik neem sowieso al m'n spullen mee in de rugzak, dus heb geen behoefte aan een bagagedrager. En met twee matzwarte plastic spatborden van 10 euro ben ik ook ok als het regent. Natuurlijk kun je van een Nexus 8 niet hetzelfde verwachten als met een derailleur met 4x het aantal versnellingen, maar voor woon-werk goed genoeg voor mij.
Ik denk wel dat ze dit model nu niet meer maken, maar de witte versie, de versie met schijfremmen en de versie met derailleur zijn wel nog verkrijgbaar op het net.
Met Nexus 8 (is even wennen, maar rijdt wel lekker) en dikke ballonbanden.
Ok, die banden zullen zwaarder zijn, maar als je ze wat goed opblaast, heb je daar weinig rolweerstand van. Uiteindelijk rij je ook maar op het middenste stukje van de band. En toch geven die banden weer wat comfort op niet zo biljartvlakke wegen.
Ik neem sowieso al m'n spullen mee in de rugzak, dus heb geen behoefte aan een bagagedrager. En met twee matzwarte plastic spatborden van 10 euro ben ik ook ok als het regent. Natuurlijk kun je van een Nexus 8 niet hetzelfde verwachten als met een derailleur met 4x het aantal versnellingen, maar voor woon-werk goed genoeg voor mij.
Ik denk wel dat ze dit model nu niet meer maken, maar de witte versie, de versie met schijfremmen en de versie met derailleur zijn wel nog verkrijgbaar op het net.
-
- Forum-lid
[quote="klimmer"]maar het wachten op de levertermijn waard: de nieuwste Marathon Almotion in 40-622. Band zou dit kwartaal leverbaar worden, maar nog nergens aangetroffen. Kosten €30 per stuk.
Zojuist heb ik deze band besteld. De Marathon Almotion 55-559.
Het gaat de achterband van mij velomobiel (QuestXS) worden.
Bij: http://www.starbike.com/en/schwalbe-marathon-almotion/
Helaas €12,- verzendkosten en de band kost €31,90
Ik ben wel benieuwd naar deze band.
Gr. Wim -de roeifietsende
Zojuist heb ik deze band besteld. De Marathon Almotion 55-559.
Het gaat de achterband van mij velomobiel (QuestXS) worden.
Bij: http://www.starbike.com/en/schwalbe-marathon-almotion/
Helaas €12,- verzendkosten en de band kost €31,90
Ik ben wel benieuwd naar deze band.
Gr. Wim -de roeifietsende
-
- Forum-lid
Herstel:
Starbike.com kan de band toch niet leveren. Ik kreeg een mailtje dat de band niet beschikbaar was bij hun suppliers. Oké, kan gebeuren. Maar wat schetst mijn verbazing......de band wordt nog steeds aangeboden door Starbike.com Nu echter opeens voor het nog mooiere prijsje van €44,90
Hadden ze de band nou echt niet meer of stond de prijs verkeerd vermeld en had ik 'm te goedkoop gekocht?
Kom ik daar ooit achter? Zonde van mijn energie.
Gewoon even verder zoeken en ja hoor. Bij Bike24 verkopen ze deze band ook. Prijs: €32.44 en de verzendkosten zijn nu maar €5,95. Uiteindelijk ben ik dus nog goedkoper uit ook.
Starbike.com kan de band toch niet leveren. Ik kreeg een mailtje dat de band niet beschikbaar was bij hun suppliers. Oké, kan gebeuren. Maar wat schetst mijn verbazing......de band wordt nog steeds aangeboden door Starbike.com Nu echter opeens voor het nog mooiere prijsje van €44,90
Hadden ze de band nou echt niet meer of stond de prijs verkeerd vermeld en had ik 'm te goedkoop gekocht?
Kom ik daar ooit achter? Zonde van mijn energie.
Gewoon even verder zoeken en ja hoor. Bij Bike24 verkopen ze deze band ook. Prijs: €32.44 en de verzendkosten zijn nu maar €5,95. Uiteindelijk ben ik dus nog goedkoper uit ook.
Bij bikecomponents.de is de prijs ook overnight verhoogd naar €35,-. Ik had geluk. Bike24 was altijd al goedkoper en is nu dus het goedkoopst. De leveringsproblemen komen door de overstromingen in Djakarta (sorry als dat niet correct gespeld is). Ook de Schwalbe fabriek liep onder. Toen het water weg was en de fabriek weer kon draaien, bleef een deel van het personeel weg, want die moesten hun eigen huis nog overeind zetten.
Verzendkosten uit Dresden en Aachen zijn dus gelijk.
Verzendkosten uit Dresden en Aachen zijn dus gelijk.