Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Calorieen meting nauwkeurig?

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 13 feb 2014 23:50

mao schreef:Duidelijk
Maakt het dan nog uit of de verbruikte calorieën in D1 of in D3 zone worden verbruikt?
Dit in het licht van afvallen?
Als je fietst om af te vallen dan zul je vooral baat hebben bij D1 trainingen omdat je dan in de aerobe zone zit en dus optimaal vet verbrandt. Hou er wel rekening mee dat je flink langer moet fietsen om dezelfde te verbranden in D1 als in D3. Overigens kun je niet veel langer dan 75 minuten prestaties leveren in D3.

Dit is overigens wel een onderwerp waar veel verschillende meningen en theorieën over zijn. Met krachttraining kun je immers ook goed afvallen naar verluidt en dat is weer een hele andere inspanning.

Pas wel op dat je niet (of minimaal) extra gaat eten bij deze inspanningen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 feb 2014 14:01

Volgens mij klopt dat niet helemaal.
In D1 zul je inderdaad procentueel gezien meer vet verbranden (van het aantal caloriën dat je verbrand, is een groter aandeel vet).

Maar in D3 verbrand je simpelweg veel meer caloriën, dus ondanks de lagere percentage ververbranding is het in absolute zin wel meer.

Komt in feite neer op de laatste regel uit de eerste alinea, je moet veel langer in D1 rijden om evenveel vet te verbranden, dan in D3.

Eten tijdens inspanning is wel degelijk belangrijk, je hebt koolhydraten nodig als brandstof voor de vetverbranding. Uiteraard kan je best 75 minuten in D3 fietsen zonder te eten. Maar ga je voor de langere D1 tochten, moet je zeker voorbij anderhalf uur wel beginnen met eten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

raassie
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 14 feb 2014 14:09

Volgens mij berekend de mio de gebruikte calorieen op basis van snelheid ipv hartslag. En dat maakt het nog minder bruikbaar en nuttig ten opzichte van de andere apparaten die het berekenen aan de hand van de hf....
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 feb 2014 19:09

Focus schreef:
mao schreef:Duidelijk
Maakt het dan nog uit of de verbruikte calorieën in D1 of in D3 zone worden verbruikt?
Dit in het licht van afvallen?
Als je fietst om af te vallen dan zul je vooral baat hebben bij D1 trainingen omdat je dan in de aerobe zone zit en dus optimaal vet verbrandt. Hou er wel rekening mee dat je flink langer moet fietsen om dezelfde te verbranden in D1 als in D3. Overigens kun je niet veel langer dan 75 minuten prestaties leveren in D3.

Dit is overigens wel een onderwerp waar veel verschillende meningen en theorieën over zijn. Met krachttraining kun je immers ook goed afvallen naar verluidt en dat is weer een hele andere inspanning.

Pas wel op dat je niet (of minimaal) extra gaat eten bij deze inspanningen.
Waarom kun je niet langer dan 75min in D3 prestaties leveren?
Ik heb afgelopen jaar een rit van 4,5uur gereden op 90% gem van mijn max hartslag.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 15 feb 2014 00:50

@MarkVeenstra Als het doel is om af te vallen, dan hoef je niet te eten bij D1 trainingen. In D3 verbrandt je meer calorieën per tijdseenheid vandaar da je dus veel langer moet trainen in D1 om dezelfde verbranding te bewerkstelligen. D1 kun je dagelijks trainen, D3 niet.

@Nijkie D3 is een inspanning in de Anaerobe zone waardoor je alleen glycogeen kunt verbranden. De voorraad glycogeen is bij een gemideld goed getraind mens goed voor 75 minuten fietsplezier in D3.
Overigens ken ik het fenomeen van een hoge hartslag in combinatie met een langere tocht http://connect.garmin.com/activity/67320393
Het vermogen dat na circa 75 minuten geleverd wordt, is echter een stuk lager dan daarvoor.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 feb 2014 09:12

Kun jij mij aangeven waar dat gebeurt bij na 75 min in deze garmin file?
http://connect.garmin.com/activity/360230131
Ben hier serieus in geïnteresseerd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 feb 2014 10:15

Focus schreef: @Nijkie D3 is een inspanning in de Anaerobe zone waardoor je alleen glycogeen kunt verbranden.
D3 is gelukkig nog steeds aeroob hoor ;)

Maar idd, in D3 verbrand je bijna alleen nog maar KH.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 15 feb 2014 12:48

Helemaal gelijk Scepticus, ik verschreef mij.

@Nijkie Na 75 minuten gebeurt er bij jou niet veel bijzonders. Van wat ik kan zien is het een stevige D2 training en die kun je inderdaad uren volhouden mits je lekker blijft eten. Uitgaande van een maximale hartslag van 180 (ik denk echter dat deze bij jou hoger is) geldt in jouw geval dat tot en met een hartslag van 171 in D2 is. Die ook http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 feb 2014 14:13

Idd ik kom nu tot 185 max hf.

De waardes (Zones)die ik heb van de inspanningstest heb ik in mijn Garmin gezet vandaar.
Maar doefiets en de sma in dut geval hanteren andere zones vs hartslag of zie ik iets over het hoofd?
Maximaalwaarden
VO2 max (ml/min) 3760,0
VO2/kg lichaamsgewicht (ml/min/kg) 44,2 goed 65-75
Maximale belasting (watt) 338,0 450-550 (tempo kort)
Max. belasting/kg (watt/kg) 4,0 6,0-7,0 (berg op kort)
Maximale hartslag (sl/min) 179,0

Drempelwaarden
Hartslag anaerobe omslaggebied (AD) 162,0
idem als % max 90,5 92,0
Belasting (watt) bij AD 270,0 350-450 (tempo lang)
idem per kg. lichaamsgewicht 3,2 5,5-6,5 (berg op lang)
VO2 (ml) bij AD 3100,0
idem als % max 82,4 92,0

Hartslag herstel 1 min 161,0
Hartslag herstel 2 min 143,0

Trainingsrichtlijnen (vet gedrukt): hartslag
herstel <114
· hartslag duur I (lange duur) 113,4 114-138
· hartslag duur II (normale duur) 137,7 138-154
· hartslag duur III (interval extensief) 153,9 154-162
tempo intensief training I 162,0 (=95%)
tempo intensief training II (=100%)

Volgens mij zit ik dan op eind D3 bij een gem hartslag van 161 en niet in D2.
Geef je toevallig niet max hf in ipv omslagpunt hf? want dan klopt het wel bij doefiets.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 15 feb 2014 15:01

Volgens mij heeft Nijkie gelijk: D3 is 95-100% van omslagpunt.

Als 180 je max is, kan D3 nooit bij 171 beginnen, want dat is 95% van max ipv omslagpunt.

Weet je trouwens zeker dat je omslagpunt 162 is? Want 4,5 uur met gem hartslag van 161 lijkt dan bijna onmogelijk.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 feb 2014 16:09

Zie de waardes in mijn bericht.
Afgelopen week de 185hf aangetikt.
Mijn leeftijd is 46 jaar jong.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 15 feb 2014 16:14

Ik twijfel er niet aan dat je hard kunt fietsen, maar als je 4,5 uur met een gem hartslag van 161 kunt rijden, is je omslagpunt geen 162. Volgens mij is er geen mens op aarde die 4,5 uur op z'n omslagpunt kan rijden. Ik denk dat je omslagpunt zo'n 10 slagen hoger ligt.

Plaats reactie