Wow, wat een enthousiaste reacties! Dan zal ik hier maar meteen verder gaan met deel 2.
HET ONTWERP: Als eerste moet het ontwerp natuurlijk worden uitgewerkt en de definitieve maten bepaald. Omdat de geometrie van het vorige frame al goed was heb ik deze als uitgangspunt genomen, met een paar kleine aanpassingen: Om ruimte voor de bredere banden en spatborden te scheppen wordt de liggende achtervork wat langer (15mm) en komt er een hogere voorvork in. Ter compensatie wordt de balhoofdbuis dan een stuk korter (30mm). Verder wordt de zithoek een graadje steiler om het zadel helemaal mooi met het midden van de brug op de zadelpen aan te laten sluiten en wordt de bovenbuis iets korter (10mm, icm een iets langere stuurpen). Ik heb het frame 1:1 uitgetekend op een plaat MDF (een stuk strakker als op papier).
Finishing the frame design by
bart fiets, on Flickr
Dit uittekenen helpt om alles goed te overzien en is straks een nuttige referentie voor het op maat vijlen van de buizen. Naast de basisgeometrie moeten hier ook de overige details uitgewerkt worden (oa keuze van dropouts, kabelvoering, plaatsing van remmen, details van de achtervork, etc.) tot en met de uiteindelijke afmontage. Maar daarover later meer.
DE BUIZEN: Ik heb gekozen voor Columbus Zona. Dit is een bekende, veelgebruikte set met een goede balans tussen stevigheid, gewicht, en prijs. Hij is vooral bedoeld voor de wat stevigere frames (MTB, trekking, etc.) en past zodoende ook goed bij mijn lengte en gewicht (beide XL). Mede daarom heb ik de buizen voor het hoofdframe oversized gekozen (waarbij oversized staal nog steeds relatief slank oogt). De onderbuis is een ‘megatube’ met een eivormige doorsnede. Dit geeft een flinke onderbuis die toch mooi aansluit op de balhoofdbuis (een ronde is al snel te breed).
VOORBEREIDINGEN: Na ontvangst van de buizen heb ik ze als eerst goed schoongemaakt en nagekeken. Daarna alle buizen gelabeld en de dikwandige uiteindes gemarkeerd (met rood) aan de hand van de specificaties van Columbus (de zit-, schuine-, en bovenbuis zijn dunwandig (0,5mm) in het middendeel en wat dikwandiger op de uiteinden (0,7-0,8mm)).
Tubes cleaned, checked, labeled, and marked by
bart fiets, on Flickr
Daarna de buizen voor het voorframe voorzien van een centerlijn die oa zal dienen als referentie bij het vijlen van de ‘miters’ (de aansluitingen op de aangrenzende buizen) en het uitlijnen van de buizen in de framemal.
Centerlining by
bart fiets, on Flickr
Ook de balhoofdbuis heb ik alvast op maat gezaagd en vlak gefreesd.
Facing the head tube by
bart fiets, on Flickr
TUBE MITERING: Dan is het tijd om de buizen op maat te maken en de miters te vijlen. Dit doe ik aan de hand van de bouwtekening en met de buizen op hun plek in de framemal. Met een beetje oefening is dit goed met de hand te vijlen en vooral een kwestie van passen, bijvijlen, passen, bijvijlen, etc. totdat hij mooi aansluit, in het midden valt (aansluitende centerlijnen), de juiste hoek heeft, en de complete buis precies de juiste lengte heeft. Dit laatste geldt voor de onderbuis en bovenbuis die op beide uiteinden een miter hebben).
Filing, fitting, filing, fitting, etc. by
bart fiets, on Flickr
Zo, dat lijkt me voor nu wel even voldoende. Laat maar weten als er dingen onduidelijk zijn of als jullie specifieke vragen hebben.