Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingswedstrijden - beginner

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 feb 2014 13:39

slechtweerfietser schreef:
MarcoV - bedankt voor de uitleg, ik ga misschien toch eerder dan gepland bij trimmers op Sloten probeeren. Ik was niet van plan om in de bochten te remmen, waarom zou ik langzamer willen gaan? :)
Dat is niemand van plan, maar nogmaals , je bent nog niks gewend.
Mijn allereerste koers was het clubkampioenschap van mijn club (in 1976) en hoewel ik geen moeite had met het gereden tempo , schroj ik me wild van het tempo waarmee men door de bochten ging.....en je eerste reflex is dan remmen.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 feb 2014 14:58

kees0251 schreef: Mijn allereerste koers was het clubkampioenschap van mijn club (in 1976) en hoewel ik geen moeite had met het gereden tempo , schroj ik me wild van het tempo waarmee men door de bochten ging.....en je eerste reflex is dan remmen.
Op Sloten is het onmogelijk om te schrikken van de snelheid in de bochten. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

slechtweerfietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:21

slechtweerfietser 27 feb 2014 16:10

Nogmaals bedankt Marco! Ik ga gewoon op Sloten bij trimmers beginnen - komende zaterdag lukt het denk ik niet, maar de week daarna ben ik daar zeker. Zo'n wedstrijdje kan een leuke vervanging zijn van mijn normaal 90-120min zaterdag interval training, en dan nog een klein uurtje terug naar huis.

En ja, mijn techniek op hoge snelheiden is nu vrij nihil, behalve die ene bocht aan het eind van 't Kopje downhill :). Dus nog veel te leren, maar er is niks beter in training dan de constante verbetering .

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2863
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 27 feb 2014 16:15

slechtweerfietser schreef:Nou ja, naast mijn hobby heb ik ook een full time baan, met ongeveer 30% reizen. Het is dus vrij moeilijk om genoeg tijd te vinden - mijn plan is gebaseerd op >7 uur p. week, 4-5 uur interval werk en de rest is duurtraining. Het valt best mee hoor, tot nu toe heb ik in februari ~1000 km gedaan. Soms is de timing niet best - maar ik ga gewoon door zoals gepland, ondanks het weer/werk omstandigeiden. Een voorbeeld week: Di - 90 min, Do - 90 min, Za 120 min, Zo -150 min.
Als je 7 uur traint met 5 uur aan interval lijkt me dat wat veel. In principe kan je naar die 5 uur toewerken maar dan zou ik wel eerst een basis leggen met meer duurtraining.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 feb 2014 17:47

scepticus schreef:
kees0251 schreef: Mijn allereerste koers was het clubkampioenschap van mijn club (in 1976) en hoewel ik geen moeite had met het gereden tempo , schroj ik me wild van het tempo waarmee men door de bochten ging.....en je eerste reflex is dan remmen.
Op Sloten is het onmogelijk om te schrikken van de snelheid in de bochten. ;)
O ja wel hoor.;) Ik zou willen dat ik dat nog kon leren, maar daar ben ik denk ik helaas veel te laar voor begonnen.
Veni. Vidi. Fietsie.

slechtweerfietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:21

slechtweerfietser 27 feb 2014 18:18

gaisdergerman schreef:
Als je 7 uur traint met 5 uur aan interval lijkt me dat wat veel. In principe kan je naar die 5 uur toewerken maar dan zou ik wel eerst een basis leggen met meer duurtraining.
Ik heb het niet duidelijk genoeg geschreven. Mijn begrip van een interval training sessie van bijv 90 min is:
15min warmup + + 3*10min D3 met 6 min rust tussen intervalen + 18 min D1 + 15min cooldown. Hierbij een voorbeeld training:
http://www.strava.com/activities/113046823/heartrate

Ik geef de interval sessies prioriteit, dus had ik maar 5 uur per week, dan zou ik geen lange zondag duurtraining doen. Alle extra tijd boven de 4,5-5 uur probeer ik gewoon in D1/D2 te rijden, met als gevolg een mooie basisconditie eind februari.

Ik denk dat qua de basistraining heb ik er genoeg van gedaan in de afgelopen maanden – de hele winter op mijn winterfiets doorgetrapt, een totaal van 3200 km @ Nov’13-Feb’14. Zeker geen wereldrecord, maar ik ben er best blij mee – ik werk als project manager en heb 2 kinderen – mijn collega’s in vergelijkbare situatie gaan maximum 2x per week naar een hotel gym om op de bierbuik op de loopband te uitlaten.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 feb 2014 18:57

TumTumTum schreef:
scepticus schreef:
kees0251 schreef: Mijn allereerste koers was het clubkampioenschap van mijn club (in 1976) en hoewel ik geen moeite had met het gereden tempo , schroj ik me wild van het tempo waarmee men door de bochten ging.....en je eerste reflex is dan remmen.
Op Sloten is het onmogelijk om te schrikken van de snelheid in de bochten. ;)
O ja wel hoor.;) Ik zou willen dat ik dat nog kon leren, maar daar ben ik denk ik helaas veel te laar voor begonnen.
Zou je ambities in die richting hebben dan is de leerschool heel simpel:
Ofwel je gaat hard door de bochten, of je wordt er af gereden.
Zo'n leerproces duurt echt niet lang....
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6145
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 feb 2014 19:06

Ik zou een ander leerproces aanraden. Bochten rijden kun je namelijk best leren.

1 Ga naar een groot leeg parkeerterrein
2 zoek een bocht waar je zonder angst met 20 kmh door durft te fietsen
3 Blijf dezelfde bochten fietsen, zowel linksom als rechtsom en verhoog langzaam je snelheid.
4 Zorg ervoor dat je kunt uitwijken zonder problemen. Mocht je het namelijk toch wat eng vinden, kun je altijd uitwijken
5 probeer goed door de bocht heen te kijken. Kijken waar je heen wilt.

Na een tijdje oefenen, zul je een stuk rapper door dezelfde bocht rijden. Je gaat je dan ook zekerder voelen in een koers.

Oefening baart kunst
Live fast; die young. mijn blog

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 feb 2014 19:07

slechtweerfietser schreef: Ik heb het niet duidelijk genoeg geschreven. Mijn begrip van een interval training sessie van bijv 90 min is:
15min warmup + + 3*10min D3 met 6 min rust tussen intervalen + 18 min D1 + 15min cooldown. Hierbij een voorbeeld training:
http://www.strava.com/activities/113046823/heartrate

Ik geef de interval sessies prioriteit, dus had ik maar 5 uur per week, dan zou ik geen lange zondag duurtraining doen. Alle extra tijd boven de 4,5-5 uur probeer ik gewoon in D1/D2 te rijden, met als gevolg een mooie basisconditie eind februari.

Ik denk dat qua de basistraining heb ik er genoeg van gedaan in de afgelopen maanden – de hele winter op mijn winterfiets doorgetrapt, een totaal van 3200 km @ Nov’13-Feb’14. Zeker geen wereldrecord, maar ik ben er best blij mee – ik werk als project manager en heb 2 kinderen – mijn collega’s in vergelijkbare situatie gaan maximum 2x per week naar een hotel gym om op de bierbuik op de loopband te uitlaten.
Ik zou iets minder op training focussen (saai) en meer op lol in het rijden.
1x per week een trainingskoersje doet meer voor je conditie dan al eindeloze getrain.
Ik ben wel eens in de Ster van Zwolle gestart met 500 km in de benen en hoewel dat uiteraardontaardde in flink afzien , toch uitgereden, kan gewoon met voldoende eten&drinken.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 feb 2014 21:55

kees0251 schreef:Zou je ambities in die richting hebben dan is de leerschool heel simpel:
Ofwel je gaat hard door de bochten, of je wordt er af gereden.
Zo'n leerproces duurt echt niet lang....
Het is duidelijk dat je mij niet kent... alles duurt bij mij lang.
En ambities...neuh..het lijkt me alleen leuk. Maar ik geloof dat trainingskoersen voor beginnende dames van rond de 50 op de vingers van de hand van Kapitein Haak te tellen zijn, dus het zal altijd blijven bij vermoeden dat ik het misschien wel leuk had gevonden als ik in mijn jeugd ermee was begonnen.

En bochtentechniek ga ik dit jaar zeker meer aandacht aan besteden, ook al omdat het best essentieel is in het bij blijven bij groepjes. Ok, je wordt wel sterk in gaten dicht rijden als je er steeds af ligt... :roll: Het gaat overigens wel beter dan een jaar geleden. Laatst reed ik een kerel waarmee ik naar huis reed er nog af in bocht, tot zijn en mijn eigen verbazing. Toen ik voor de allereerste keer met de racefiets mijn straat uit reed en aan het eind de bocht moest nemen lag ik bijna over een motorkap, dus er is progressie. 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

slechtweerfietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:21

slechtweerfietser 28 feb 2014 07:10

rob74 schreef:Ik zou een ander leerproces aanraden. Bochten rijden kun je namelijk best leren.

(...)
Goed advies! Dank je wel!

Gebruikersavatar
sprintbommetje
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 nov 2012 22:00

Gebruikersavatar sprintbommetje 28 feb 2014 10:46

slechtweerfietser schreef:
rob74 schreef:Ik zou een ander leerproces aanraden. Bochten rijden kun je namelijk best leren.

(...)
Goed advies! Dank je wel!
+1 en hebt vertrouwen in je materiaal en jezelf!

Snelheden van ruim boven de 50km/u zijn op Sloten geen uitzondering 8-)

Plaats reactie