Met 50/18 rijd je over het algemeen zo'n 33kmh. Dat vind ik vrij rap voor een wielertoerist. Ik doe dat niet in d1. Bovendien zit je zo vooral op een schuine kettinglijn.spiritwetteren schreef:Bij mij ook 50/18 het meest gebruikte. Bij meer tegenwind 19 en iets bergaf of in groep naar 17 of eens de 16. Het voordeel van campa 11sp is dat ik enkel het setje 17-18-19 hoef te vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketting. +/- 75 EUR en kan 10000 km rijden op mijn goed weer fiets.
Compact crankstel bij knieklachten
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Ik rij met een gemiddelde cadans van 72. Ik voel mij daar goed bij en haal een gemiddelde van 26 à 27 km per uur. Die schuine kettinglijn valt nog mee alhoewel ik de 13 er durf uit te halen en een 27 bij te steken wat de schuine kettinglijn enigszins beperkt.sloeren schreef:Met 50/18 rijd je over het algemeen zo'n 33kmh. Dat vind ik vrij rap voor een wielertoerist. Ik doe dat niet in d1. Bovendien zit je zo vooral op een schuine kettinglijn.spiritwetteren schreef:Bij mij ook 50/18 het meest gebruikte. Bij meer tegenwind 19 en iets bergaf of in groep naar 17 of eens de 16. Het voordeel van campa 11sp is dat ik enkel het setje 17-18-19 hoef te vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketting. +/- 75 EUR en kan 10000 km rijden op mijn goed weer fiets.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Koop een goedkope cadans meter en leer met 90 rpm te fietsen. Het voelt in het begin niet prettig maar het is maar een paar uur wennen, Bergop minimaal 80rpm. Zo kom je het snelst van je knieklachten af
Een schuine kettinglijn moet je proberen vermijden.
Een schuine kettinglijn moet je proberen vermijden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Bedankt spirit.
Met 50/19 rijd ik ong.31/32 kmpu met een cadans van 95. Voor een hobbyist/tourrijder is dat prima.
Sloeren, als toerder geef ik niets om D1, D2 of D3. Gewoon lekker rijden en op z'n tijd knallen voor die paar keer in de week dat ik op m'n fiets zit.
Als wedstrijdrijder die 6x per week op de fiets zit (er bijna op woont) wordt het een ander verhaal.
Met 50/19 rijd ik ong.31/32 kmpu met een cadans van 95. Voor een hobbyist/tourrijder is dat prima.
Sloeren, als toerder geef ik niets om D1, D2 of D3. Gewoon lekker rijden en op z'n tijd knallen voor die paar keer in de week dat ik op m'n fiets zit.
Als wedstrijdrijder die 6x per week op de fiets zit (er bijna op woont) wordt het een ander verhaal.
Ik fiets normaal met 85-90rpm en gemiddeld 29 km/h als ik allen fiets en 31km/h in een groepje. Met wind mee soms stukken 36 km/h en met tegenwind tot 26km/h. Met een 39T kan ik dan prima uit de voeten met de 12T tot 16T met rechte kettinglijnen. Met een 50T voorblad moet ik dan achter echter de 15T tot 21T gebruiken waarbij de ketting dan wel erg schuin komt.
Volgens mijn FM zal Shimano volgend jaar al geen tripples meer maken voor Ultegra en de jaren daarna daar ook mee stoppen voor de 105 en Tiagra. Dat vind ik wel vreemd, er zullen toch wel meer fietsers zijn die graag met een kleiner voorblad dan de 50T willen fietsen ivm de te schuine kettinglijnen?
Volgens mijn FM zal Shimano volgend jaar al geen tripples meer maken voor Ultegra en de jaren daarna daar ook mee stoppen voor de 105 en Tiagra. Dat vind ik wel vreemd, er zullen toch wel meer fietsers zijn die graag met een kleiner voorblad dan de 50T willen fietsen ivm de te schuine kettinglijnen?
Afgezien van de wijsheden die je fietsenmaker debiteert: de hoeveelheid tanden op je buitenblad wordt aan de minimale kant bepaald door de ruimte tussen de bladbouten.
Of iets triple of dubbel is zegt dus niets over de grootte van het buitenblad.
De getallen die je noemt lijken op mijn werkelijkheid. Ik zou zeggen vraag je fietsenmaker er die 46 op te zetten.
Over het concept "triple" kan ik niet zo veel aardige dingen verzinnen, ook niet als het om bier gaat.
Of iets triple of dubbel is zegt dus niets over de grootte van het buitenblad.
De getallen die je noemt lijken op mijn werkelijkheid. Ik zou zeggen vraag je fietsenmaker er die 46 op te zetten.
Over het concept "triple" kan ik niet zo veel aardige dingen verzinnen, ook niet als het om bier gaat.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Wat is er tegen een tripple? Na 5 keer alphuzes wou ik ook een tripple
Ik heb zelf ook een triple voor de bergen., geen enkel nadeel wat mij betreft, een tripple loop ik met een boog omheen.
50x34 is hinken op 2 gedachten: klein voorblad voor de bergen (niet zo sterke fietser) en 50 op het vlakke (sterke fietser) ,een 46 naast de 34 is consequent en beter.
Ik heb op de koersfiets een kompakkie , zit 52x42 op, een 39 vind ik al te klein om te trainen., maar ik laat de 11 en 12 weg.
Op het vlakke fietsen met de 34 is van de zotte.
Je ziet ze wel eens rijden op 34x12.....
50x34 is hinken op 2 gedachten: klein voorblad voor de bergen (niet zo sterke fietser) en 50 op het vlakke (sterke fietser) ,een 46 naast de 34 is consequent en beter.
Ik heb op de koersfiets een kompakkie , zit 52x42 op, een 39 vind ik al te klein om te trainen., maar ik laat de 11 en 12 weg.
Op het vlakke fietsen met de 34 is van de zotte.
Je ziet ze wel eens rijden op 34x12.....
Cheap light strong, choose two
Over triple, compact en dubbel:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... lit=triple
Ik heb een hekel aan wisselen, dus ik heb 2 fietsen. Voor de polder heb ik een dubbel en voor de bergen een triple.
Maar aangaande knieklachten: Misschien moet je toch een andere sport overwegen. Ook al kies je een licht verzet en train je met een hogere cadans, belastend blijft het.
Ik zou deskundig medisch advies in gaan winnen.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... lit=triple
Ik heb een hekel aan wisselen, dus ik heb 2 fietsen. Voor de polder heb ik een dubbel en voor de bergen een triple.
Maar aangaande knieklachten: Misschien moet je toch een andere sport overwegen. Ook al kies je een licht verzet en train je met een hogere cadans, belastend blijft het.
Ik zou deskundig medisch advies in gaan winnen.
older Budweiser