Pagina 2 van 2

Re: Wat doe ik fout bij het spuiten????

Geplaatst: 30 mar 2014 12:18
door sharkman113
Lakken is niet zo eenvoudig als de meesten denken.
Ontvetten doen je bij een gebruikt frame bij voorkeur met een professioneel middel dat echt geen residu achterlaat (ik wat het frame voor het spuiten eerst met afwasmiddel en na drogen maak ik het schoon met siliconen verwijderen (daarna afvegen met een kleefdoek.
Het probleem ontstaat vervolgens bij het lakken (carbon moet worden behandeld als kunststof en dan heb je strikt genomen een hechtingsmiddel/primer nodig) ik werkte altijd met tigerseal maar dat is hier niet goed verkrijgbaar.
Zonder hechtmiddel kan goed gaan (blijft een gok) maar dan wel met 2 k blanke lak (heb je ook uit spuitbus) en niet met Motip acryl rommel, dat is meer oplosmiddel als iets anders.
Wel een goed masker tegen aromotische dampen gebruiken ander loop je een jaar later nog te hoesten.

Re: Wat doe ik fout bij het spuiten????

Geplaatst: 30 mar 2014 13:48
door timo2.0
neos schreef:Afbeelding
Ik ben bezig om een frame blank te schuren en het dan met spuitvernis af te werken.
Bedoel je dat je het frame blank laat met alleen een laag vernis (geen grondverf en geen kleur)?
Ik heb dit namelijk ooit met Brady van Dalen besproken en die raadt dit ten zeerste af. Alleen blanke lak is te kwetsbaar, een klein krasje en je zit meteen op het blanke staal met onherroepelijk roest tot gevolg. Zelfs bij het monteren, van balhoofd, trapas of zadelpen kan een dunne laklaag al zo beschadigen dat je in geen tijd roest krijgt. Op zijn advies heb ik mijn frame blank laten poedercoaten en het resultaat houdt zich na bijna negen maanden woon-werkverkeer door weer en wind.goed.

Re: Wat doe ik fout bij het spuiten????

Geplaatst: 30 mar 2014 15:06
door jansen2.0
Ik heb dit namelijk ooit met Brady van Dalen besproken en die raadt dit ten zeerste af. Alleen blanke lak is te kwetsbaar, een klein krasje en je zit meteen op het blanke staal met onherroepelijk roest tot gevolg.
+1 Je kan staal met (alleen) blanke lak behandelen. Echter, zoals Timo aangaf, een frame heeft diverse montagepunten. Indien je bijvoorbeeld je snelspanner aandraait dan is de kans 99% dat je lak klapt (onvoldoende sterkte). Dit speelt ook bij wel gegronde (grondlaag, kleur en blanke lak) materialen al (bijvoorbeeld stuurpen). Een blanke lak op staal is nooit zo sterk en spanningsgevoelig.

Indien er lucht onder de lak komt, bijvoorbeeld door een krasje of paintcrack, dan treedt er een bloemkool effect op. Zie je vaak bij stalen velgen icm alleen blanke lak. Eveneens is het 'moeilijk' om een kaal stalen frame te 'bewaren' gezien de luchtvochtigheid. Zet maar eens een kaal stalen frame in de huiskamer bijvoorbeeld.

Als je beslist om het toch te doen, is het raadzaam om een 2k blanke lak te nemen: http://www.colormatic.be/

Let wel: indien de spuitbus is aangebroken dan is de lak (in de spuitbus) nog maar iets van 24 houdbaar). Daaropvolgend is het moeilijk om te zien wat er wel en niet gespoten is met een blanke lak. Vergeet je bijvoorbeeld een stukje, dan is al het werk voor niets geweest.

Voordeel van de 2K- lak is dat het knalhard wordt: goed te polijsten én redelijk krasbestendig (mist er voldoende laagjes gespoten zijn.