Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2014 06:55

Jongens, een bel werkt niet. Ze horen je niet, en als ze je horen dan duurt het nog een eeuwigheid. Men wil gewoon niet opzij. Voelt een beetje als die zeldzame keer dat ik rechts inhaal op de snelweg; wie is er dan het meest fout? Ik als inhaler, of die druif die al kilometers lang onnodig links rijdt? Ze willen gewoom niet op de rechterbaam rijden, want je ziet toch zeker zelf ook wel bij Gouda dat er achter Woerden een vrachtwagen rijdt die ik straks in moet halen..?

En als boerenzoon die van origine van SchouwenDuiveland komt heb ik ook wel de nodige ervaring met fietsers en dan in combi met een trekker. 100% zeker dat ze je aan horen komen, maar pro-actief opzij gaan? No way!! (Overigens rijden die tegenwoordig ook belachelijk hard).
Uitgezonderd onze oosterburen, die hebbem gemiddeld genomen een veel betere verkeersmoraal!


Ik ben dan ook voorstander van gas-los en 'pardon'. Dat werkt beter dan je dood ergeren (lukt niet altijd).
Less is bore

maldenees
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:06

maldenees 08 apr 2014 07:32

Het nadeel van bellen is steevast dat er eerst achtero wordt gekeken, dan geslingerd en pas daarna actie wordt ondernomen om achter elkaar te rijden. Als er ruimte is dan ga ik er liever zonder bellen voorbij...
Maldenees

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 08 apr 2014 07:34

Ik heb al drie jaar een kleine BBB bel aan het stuur en heb over het algemeen goede ervaringen. Mensen horen het over het algemeen wel.

IK begin al een meter of 50 ofzo tevoren met even tweemaal bellen om de beruchte schrikreactie op het laatste moment te voorkomen. Men heeft dan even de tijd om zich bewust te worden van wat er aan komt.

Wanneer men niet reageert ga ik lekkere rinkelen bij 25m afstand. Zelfs met wind tegen hoort men me echt wel.

Soms kom ik thuis en staat de bel bijna rood te gloeien ... zeker op een weekend-middagrit. ;) :shock:

En meestal even bedanken tijdens het passeren. Hopelijk heeft dit een positieve werking op ons slechte imago .... dat ook wel eens terecht is, zeker bij ploegen!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4320
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 apr 2014 07:40

Er zijn allerlei redenen te bedenken, om niet te bellen.
Maar toch bel ik vrijwel altijd bij het passeren, van enkelingen én groepjes. Gewoon, omdat ik rekening wil houden met andere weggebruikers én daarbij de eer aan mezelf wil houden.
Het feit dat mensen vaak "verkeerd" reageren.... bijv. te laat, slinger naar rechts, remmen etc voordat ze ruimte maken kan best lastig zijn, maar dat kun je m.i. gewoon incalculeren als standaard weggedrag. Niet iedere andere fietser denkt als een wielrenner (gelukkig!)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2014 08:09

Zoals ik in een ander topic ook al schreef: ik koop geen bel omdat een stelletje bejaarde zeikstralen (=de gemiddelde ANWB reaguurder) dat zo graag wil. Het gaat deze mensen namelijk niet om de bel, maar om het zeuren op wielrenners. Zie de in dit topic al genoemde voorbeelden maar. Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee dat de wielrenner altijd de gebeten hond is. Ik ben er ook klaar mee dat de modus operandi blijkbaar is dat de wielrenner zich dús aan moet passen (volgens mij moet gewoon iedereen rekening houden met elkaar in het verkeer). Ik passeer op de door oa Daniël beschreven manier. Die bel mogen die zeurende baby boomers in een heel donkere plek steken.

@TS: ben wel nieuwsgierig hoeveel belgebruikers hier zijn. Kun je geen poll toevoegen aan dit topic?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 apr 2014 08:26

Airzound kopen!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 08 apr 2014 08:26

53x11 schreef:Zoals ik in een ander topic ook al schreef: ik koop geen bel omdat een stelletje bejaarde zeikstralen (=de gemiddelde ANWB reaguurder) dat zo graag wil. Het gaat deze mensen namelijk niet om de bel, maar om het zeuren op wielrenners. Zie de in dit topic al genoemde voorbeelden maar. Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee dat de wielrenner altijd de gebeten hond is. Ik ben er ook klaar mee dat de modus operandi blijkbaar is dat de wielrenner zich dús aan moet passen (volgens mij moet gewoon iedereen rekening houden met elkaar in het verkeer). Ik passeer op de door oa Daniël beschreven manier. Die bel mogen die zeurende baby boomers in een heel donkere plek steken.

@TS: ben wel nieuwsgierig hoeveel belgebruikers hier zijn. Kun je geen poll toevoegen aan dit topic?
+1 en verder ook wat Daniel zegt. "Pardon" icm "Bedankt" werkt in 99% van de gevallen uitstekend. Verder rustig vaart minderen als men je niet hoort/wil horen en drukke fietspaden op mooie dagen mijden.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 08 apr 2014 08:35

Ik vind het best stoer dat jullie proclameren geldende wetgeving, een algemeen heersende opvatting, boerenverstand én goede zeden naast je te leggen omdat je fiets lelijker wordt van een bel; als je hééél goed kijkt.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 apr 2014 08:42

53x11 schreef:Zoals ik in een ander topic ook al schreef: ik koop geen bel omdat een stelletje bejaarde zeikstralen (=de gemiddelde ANWB reaguurder) dat zo graag wil. Het gaat deze mensen namelijk niet om de bel, maar om het zeuren op wielrenners. Zie de in dit topic al genoemde voorbeelden maar. Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee dat de wielrenner altijd de gebeten hond is. Ik ben er ook klaar mee dat de modus operandi blijkbaar is dat de wielrenner zich dús aan moet passen (volgens mij moet gewoon iedereen rekening houden met elkaar in het verkeer). Ik passeer op de door oa Daniël beschreven manier. Die bel mogen die zeurende baby boomers in een heel donkere plek steken.

@TS: ben wel nieuwsgierig hoeveel belgebruikers hier zijn. Kun je geen poll toevoegen aan dit topic?
+1

Bel geprobeerd, maar het hielp geen zier...

Het ligt toch altijd aan de wielrenner. Gisterochtend wederom meegemaakt: dame besluit uit het niets naar links te gaan. Met alle macht in de remmen en op tijd uit de pedalen. Gierend van de adrenaline sta ik nog bij te komen van de bijna crash, en zegt die oude feeks (pardon me) 'kan je niet oppassen, het fietspad is niet van wielrenners'.... Ik heb met mijn hoofd geschud, ben weer gaan rijden en heb haar een wijze dag en veel wijsheid toegewenst.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2014 08:42

sloeren schreef:Ik vind het best stoer dat jullie proclameren geldende wetgeving, een algemeen heersende opvatting, boerenverstand én goede zeden naast je te leggen omdat je fiets lelijker wordt van een bel; als je hééél goed kijkt.
je leest selectief, hoezo geen boerenverstand en geen goede zeden? Verder vrij pretentieus en een tikje arrogant van je dat juist jij wél de wijsheid in pacht meent te hebben. Quasi gevatte opmerkingen als "ik vind het best stoer" mag je achterwege laten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 apr 2014 08:43

@Sloeren. Maar dat wordt helemaal niet gehandhaaft, de politie gaat interesseert 't echt niet of jij wel of niet een bel op je fiets hebt zitten. Je kunt bellen en vervolgens iemand van de weg afrijden of ' pardon' roepen en even geduldig wachten, denk ik dat iedereen het er overeens kan zijn dat optie 2 toch echt de betere is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2014 08:47

Uit onderzoek uitgevoerd door Fiets.nl/forum blijkt iets heel anders. Elektrische bejaarden en scholieren met triathlonstuurtjes en oordorpjes zijn juist de grootste ergernissen.

Hoe kan dat nou?? :shock: Die onderzoeksresultaten spreken elkaar 100% tegen???! Ik snap het niet meer. :?:

Plaats reactie