Pagina 2 van 2

Geplaatst: 25 aug 2010 11:49
door mouse
Kettingbladen en/of ketting vervangen. Dus vooraan de kettingbladen die versleten zijn en de ketting die niet onmiddelijk inhaakt op (of enkele) tanden. (+ eventueel ook cassette natuurlijk).

Geplaatst: 25 aug 2010 11:57
door paul1978
De fiets van mn pa had ook last van enorm gekraak. We waren echt 100% zeker van dat het uit de crank kwam.
Dus de heleboel eraf en opnieuw invetten, FM had nog de bracket afgevlakt etc..
hielp niets. Andere wielen erin de hele mikmak...niets hielp
tot de FM erachter kwam dat de achterpat (schroefjes) een beetje los zaten. Schroefjes opnieuw ingevet en vastgedraaid en voila geen getik/gekraak meer.

Geplaatst: 25 aug 2010 12:02
door sirbas
Ik kon mijn crank-tik reproduceren door de linker crakarm zijdelings te duwen. Moest er aardig op hangen maar dan maakte die precies het mij al tijden tergende tikgeluid.
Uiteindelijk bleek ik de boutjes op de crankarm niet strak genoeg te hebben aangedraaid.
12-15 nm is best flink strak, ik denk dat ik ze maar tot 5 nm had aangedraaid. Om één of andere reden (Stuurpen, zadelpen etc) zat dat "moment" in mijn hoofd en heb ik er nooit aan gedacht dat dit voor een crank-arm misschine wel ietsje te los zou zijn.
Stom, stommer, stomst gevoel.....(speelde me al een maand of 2 parten namelijk)

Geplaatst: 25 aug 2010 18:34
door bennos
Bedankt voor alle reacties!
Zal het eea eens even na gaan lopen en tzt voorleggen bij Salden als ie voor een beurtje gaat, heb er nog garantie op dus vandaar.