Nieuwe fiets (laten) afstellen
- jeroenkuiper
- Forum-lid
je bent wel aan het goochelen met je fietsafstelling zeg.. Dit topic had je een tijdje geleden geopend: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 71#p916271sens schreef:Ik ben gisteren in Barneveld geweest.
Heb er een goed gevoel aan over gehouden.
Het zadel is 3 cm naar voren gezet en mijn schoenplaatjes zijn ook ongeveer een 5mm verschoven.
Ik wil graag zo snel mogelijk gaan fietsen, om te kijken wat het allemaal uitgehaald heeft, maar het weer heeft er niet echt zin in.
Hier zeg je dat je een MTB gekocht hebt maar dat je het stuur hoger wilt zetten ivm comfortverhoging wat op zich prima kan natuurlijk.
Je kiest echter voor een andere hogere stuurpen waardoor je stuur ook nog eens 3cm verder weg komt, daar zeg je dat het stuur toch te dichtbij stond en dat die 3cm langere zit beter is. ( wat ook nog eens een enorm verschil is!)
Nu koop je een racefiets ( ik neem aan obv de gemeten maten van je lichaam) maar nu blijkt dat je zadel 3cm naar voren moet! wat ook weer een enorm groot verschil is.
ik ben benieuwd naar welke maat frame je gekocht hebt en dan je lichaamsmaten/verhoudingen. Ook wil ik de fiets wel eens zien op een foto, hoe hoog heb je het stuur staan, het zadel etc.
Als je nu klachtenvrij bent is het prima natuurlijk.
Ja, een beetje van alles door elkaar.
Eerst een maand of 2 terug een oude racefiets gekocht via marktplaats om te kijken of het fietsen wat voor me was.
Toen een 2ehands MTB gekocht voor mijzelf, maar die is nu uiteindelijk voor mijn vrouw. (met hogere stuurpen)
Daarna een 2ehands MTB gekocht voor mezelf, en nu een nieuwe racefiets gekocht voor mijzelf en de oudere racefiets weer verkocht.
Ik heb me voor het kopen van de fiets wel laten opmeten, en ik kwam zodoende uit op een 56 cm frame.
Dit had ik zelf ook al berekend en dat bleek dus te kloppen.
Bij VeloMetric is nog eens bevestigd dat de maat van mijn nieuwe fiets goed is.
Ik ga met iets beter weer gelijk fietsen, en dan maak ik gelijk even een foto.
Eerst een maand of 2 terug een oude racefiets gekocht via marktplaats om te kijken of het fietsen wat voor me was.
Toen een 2ehands MTB gekocht voor mijzelf, maar die is nu uiteindelijk voor mijn vrouw. (met hogere stuurpen)
Daarna een 2ehands MTB gekocht voor mezelf, en nu een nieuwe racefiets gekocht voor mijzelf en de oudere racefiets weer verkocht.
Ik heb me voor het kopen van de fiets wel laten opmeten, en ik kwam zodoende uit op een 56 cm frame.
Dit had ik zelf ook al berekend en dat bleek dus te kloppen.
Bij VeloMetric is nog eens bevestigd dat de maat van mijn nieuwe fiets goed is.
Ik ga met iets beter weer gelijk fietsen, en dan maak ik gelijk even een foto.
Eerste gedachte: Wat een toren.
Heb jij rugproblemen of ben je enorm stijf dat je geen drop verdraagt? Lijk hier wel alsof stuur en zadel op dezelfde hoogte staan zowat. Dan is het hel idee van een racefiets toch wel en had je dan niet beter een fiets met recht stuur kunnen kopen?
Heb jij rugproblemen of ben je enorm stijf dat je geen drop verdraagt? Lijk hier wel alsof stuur en zadel op dezelfde hoogte staan zowat. Dan is het hel idee van een racefiets toch wel en had je dan niet beter een fiets met recht stuur kunnen kopen?
Ik heb bij de aankoop aangegeven, dat ik liever iets meer rechtop zit dan verder voorover, omdat ik nog een beginner ben. Het idee erbij is om in de toekomst het stuur naar beneden te brengen. Met dit verhaal van mij is de stuurpen ook nog omgedraaid, zodat hij nu omhoog wijst. Ook dit kan ieder moment weer teruggezet worden.
Ik ben volgens Velometric en mijzelf gemiddeld lenig. Als ik met gestrekte benen voorover buig, dan kan ik de grond met mijn vingers gemakkelijk de grond aanraken en met een beetje moeite bijna de handen plat op de grond leggen. (lukt nét niet)
Verder heb ik geen problemen, zoals rugproblemen.
Verder weet ik het ook niet precies, ik weet alleen dat ik het leuk vind om te fietsen (vooral heuvel op), en ik hoop dat het ooit eens redelijk probleemvrij te kunnen doen.
Vandaag voor het eerst na de afstelling bij Velomtric een rondje gefietst en dat viel helaas niet mee.
Ik had ook niet verwacht dat alle problemen ineens voorbij zouden zijn, maar ik had wel iets minder problemen verwacht.
Na 10 km waren mijn genitaliën al zo verdoofd dat er geen gevoel meer in zat.
Ik ga dan steeds rechtop zitten, dus met losse handen fietsen, en dan komt er weer redelijk snel gevoel in terug.
Zo moet ik dus de verdere km's afwisselen tussen handen aan het stuur (tussen bocht en remmen/schakelaars in) en handen los en rechtop zitten.
Mijn linker voet kan ik redelijk "levend" houden door tijdens de omhooggaande beweging flink mijn voet omhoog te trekken en regelmatig piano te spelen met mijn tenen. De voet blijft dan flink koud, maar er blijft wel gevoel in.
Dat is een vooruitgang t.o.v. de situatie voor ik bij Velometric ben geweest. Eerder verloor ik bijna al het gevoel in mijn linker grote teen. Dus het afstellen van de schoenplaatjes is voor mij goed geweest.
Met mijn rechter voet heb ik geen problemen.
Verder is bij de afstelling uitgegaan van een basis houding met de handen op de remmen/schakelaars, maar dat heb ik vandaag niet echt kunnen halen, omdat het verdoofde gevoel nog sneller opkomt. Meeste tijd zat ik met mijn handen tussen de bocht en de remmen/schakelaars in en met mijn handen dwars op het rechte stuk van het stuur wat het dichtstbij zit.
Ik ga weer contact opnemen met Velometric om te kijken wat ze nog voor me kunnen doen.
Ik ben volgens Velometric en mijzelf gemiddeld lenig. Als ik met gestrekte benen voorover buig, dan kan ik de grond met mijn vingers gemakkelijk de grond aanraken en met een beetje moeite bijna de handen plat op de grond leggen. (lukt nét niet)
Verder heb ik geen problemen, zoals rugproblemen.
Verder weet ik het ook niet precies, ik weet alleen dat ik het leuk vind om te fietsen (vooral heuvel op), en ik hoop dat het ooit eens redelijk probleemvrij te kunnen doen.
Vandaag voor het eerst na de afstelling bij Velomtric een rondje gefietst en dat viel helaas niet mee.
Ik had ook niet verwacht dat alle problemen ineens voorbij zouden zijn, maar ik had wel iets minder problemen verwacht.
Na 10 km waren mijn genitaliën al zo verdoofd dat er geen gevoel meer in zat.
Ik ga dan steeds rechtop zitten, dus met losse handen fietsen, en dan komt er weer redelijk snel gevoel in terug.
Zo moet ik dus de verdere km's afwisselen tussen handen aan het stuur (tussen bocht en remmen/schakelaars in) en handen los en rechtop zitten.
Mijn linker voet kan ik redelijk "levend" houden door tijdens de omhooggaande beweging flink mijn voet omhoog te trekken en regelmatig piano te spelen met mijn tenen. De voet blijft dan flink koud, maar er blijft wel gevoel in.
Dat is een vooruitgang t.o.v. de situatie voor ik bij Velometric ben geweest. Eerder verloor ik bijna al het gevoel in mijn linker grote teen. Dus het afstellen van de schoenplaatjes is voor mij goed geweest.
Met mijn rechter voet heb ik geen problemen.
Verder is bij de afstelling uitgegaan van een basis houding met de handen op de remmen/schakelaars, maar dat heb ik vandaag niet echt kunnen halen, omdat het verdoofde gevoel nog sneller opkomt. Meeste tijd zat ik met mijn handen tussen de bocht en de remmen/schakelaars in en met mijn handen dwars op het rechte stuk van het stuur wat het dichtstbij zit.
Ik ga weer contact opnemen met Velometric om te kijken wat ze nog voor me kunnen doen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Hebben ze bij Velometric je fiets zo afgesteld als op de foto of heb je dat zelf gedaan?
Ik heb bij het zien van de foto een beetje een raar gevoel.
Ik heb bij het zien van de foto een beetje een raar gevoel.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dit is de afstelling zoals hij van Velometric afkomt.
Daar is het zadel 3cm naar voren en heel licht met de neus omlaag geplaatst en mijn schoenplaatjes zijn verplaatst.
De hoogte van het zadel was goed.
Ik heb daar aangegeven dat ik een comfortabele afstelling wil i.p.v. aerodynamisch.
Nogmaals, ik ben een beginner en het lijkt mij verstandig om eerst wat comfortabeler te rijden en als ik wat meer gewend ben, dan kan het stuur altijd nog omlaag.
Daar is het zadel 3cm naar voren en heel licht met de neus omlaag geplaatst en mijn schoenplaatjes zijn verplaatst.
De hoogte van het zadel was goed.
Ik heb daar aangegeven dat ik een comfortabele afstelling wil i.p.v. aerodynamisch.
Nogmaals, ik ben een beginner en het lijkt mij verstandig om eerst wat comfortabeler te rijden en als ik wat meer gewend ben, dan kan het stuur altijd nog omlaag.
Laat ik vooropstellen dat iedereen in het begin pijntjes heeft. De meeste pijntjes gaan over na verloop van tijd wanneer het lichaam gewend is aan de houding en de inspanning.
Dood gevoel in de voeten; heb ik soms last van. In mijn geval heb ik mijn schoenen te vast gezet. Iets losser en opgelost.
Slechte doorbloeding; had ik last van met een conventioneel zadel. ik loste dit op door regelmatig een stukje te gaan staan op de pedalen. Recent heb ik op mijn fietsen een full carbon zadel. Nergens meer last van!
Al met al ligt de oplossing in gewenning en een beetje fine tunning.
En over de drop: ik ben totaal niet lenig, maar mijn zadel staat 12 centimeter hoger dan mijn stuur
Dood gevoel in de voeten; heb ik soms last van. In mijn geval heb ik mijn schoenen te vast gezet. Iets losser en opgelost.
Slechte doorbloeding; had ik last van met een conventioneel zadel. ik loste dit op door regelmatig een stukje te gaan staan op de pedalen. Recent heb ik op mijn fietsen een full carbon zadel. Nergens meer last van!
Al met al ligt de oplossing in gewenning en een beetje fine tunning.
En over de drop: ik ben totaal niet lenig, maar mijn zadel staat 12 centimeter hoger dan mijn stuur
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
En nog even over die lenigheid... Ik kan mijn handen, met gestrekte benen bijna plat op de grond leggen. Maar zie mezelf niet als heel lenig. Het heeft, althans in mijn geval, vooral te maken met wat kortere benen in vergelijking tot je romp/armen...