Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD vs SPD-SL

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 08 mei 2014 08:17

havana schreef:Ik snap met de beste wil van de wereld niet dat iemand SPD-SL moeilijker inklikken vindt? Bij SPD moet je, door het kleine plaatje, m.i. veel meer "zoeken" naar de ingang. Bij SL gaat dat veel makkelijker.
Dat zoeken bij SPD gaat vanzelf beter na wat weken fietsen. Inderdaad kleiner, maar je vindt het vanzelf op een gegeven moment.

Op mijn winterfiets heb ik (nog) SPD, mooi weer fiets Look Keo. Voordeel van SPD is makkelijker stukje lopen (handig voor mijn woon-werk verkeer). Bij langere ritten gaat mijn voorkeur uit naar de Looks, mijn voeten beginnen na 100 km op spd toch een beetje te slapen.

De eerste paar keer In- en uitklikken is bij beide systemen wennen, maar daar moet je niet wakker van liggen.
older Budweiser

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2014 08:53

Ik heb 2 seizoen met SPD gefietst (en daarnaast nog redelijk wat ervaring in de sportschool), dus ik ken het systeem. En ik ben het niet met je eens. Zowel qua inklikken niet als qua lopen.
Ik vind zowel Keo's als SPD-SL veel beter lopen en makkelijker inklikken dan die spekgladde kleine SPD-plaatjes.

buddo
Forum-lid

buddo 08 mei 2014 09:14

havana schreef:En ik ben het niet met je eens. Zowel qua inklikken niet als qua lopen.
Ik denk dat de meeste mensen hier SPD plaatjes combineren met mountainbike schoenen... en dan is het wel makkelijker lopen. SPD op raceschoenen is inderdaad geen aanrader... ik heb die combi op mijn spinning schoenen en dat is niet echt fijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2014 09:25

Maar dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 mei 2014 10:03

Nee, maar dat verklaart de reacties wel.
SPD icm atb-schoenen is prima loopbaar.
Less is bore

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 08 mei 2014 10:05

Ik geloof dat ik even had moeten zeggen dat bij mij SPD onder mtb schoenen zit :oops:
older Budweiser

RMB
Forum-lid

Gebruikersavatar RMB 08 mei 2014 10:12

Contrastique schreef: Ik ben alleen een beetje bang dat het uitklikken heel veel lastiger gaat dan mijn spd's. Ik heb ze op het lichtst afgesteld.
Je kan ook Look Keo Easy pedalen overwegen, die zijn ook licht afgesteld.
Look of SPD-SL maakt verder weinig uit.
Laatst gewijzigd door RMB op 08 mei 2014 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 mei 2014 11:07

Elk racepedaal is prima instelbaar (behalve die met vaste veerspanning uiteraard, maar das andere prijsklasse).
Keo of SPDsl maakt niet uit, al vind ik Keo's mooier.
Less is bore

SupaX
Forum-lid

SupaX 08 mei 2014 11:17

Ik ben afgelopen zomer overgestapt van enkelzijdige spd naar spd-sl pedalen. Inklikken gaat veel makkelijker en het uitklikken gaat niet merkzaam anders.
Ik heb ook het gevoel dat het grotere contact oppervlak van de spd-sl fijner is, maar dat kan misschien ook liggen aan de nieuwe betere schoenen die ik er toen bij heb gekocht.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 08 mei 2014 15:05

Ik heb geen moeite met spd-sl, laat dat helder zijn, vind het heerlijke pedalen.
Maar spd klikt wel makkelijker in, die kan je er als het moet echt intrappen, dat lukt met een sl niet.

Wat mij betreft gebruiken waar het voor bedoeld is, spd sl race en spd mtb

Contrastique
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 09 mei 2014 23:25

Dank jullie allemaal voor jullie commentaren!

Salden zal ik dan maar eens gaan neuzen. Komt goed uit op een dinsdag want dat is mijn vaste vrije dag. En Joelle zal ik proberen te onthouden :-)

Als ik jullie berichten zo even kort samenvat is het oftewel Dubbelzijdig SPD icm (dure) carbonzool. Of SPD-SL icm met goedkopere schoenen. Ik ben wel geneigd om die SL pedalen eens te proberen zodat ik weet wat dat is. Dan pas kun je er een mening over vormen. Meestal gaat het inklikken met SPD's wel goed maar soms blijft het zoeken. Maar meest irritant vind ik die pedaal die altijd andersom draait.

Ik was sowieso van plan een tweede paar schoenen aan te schaffen; ik zal mijn huidige houden voor het spinnen (Northwave MTB schoenen met verzonken SPD-plaatjes) en op zoek gaan naar nieuwe voor op de weg. Ben vandaag voor het eerst in twee maanden weer eens gaan spinnen, had geen zin om door de straffe wind te fietsen buiten, maar had wel last van drukpijn in mijn rechtervoet, onder de bal. Dus daar kom ik ook nog wel eens wat anders voor aan het zoeken denk ik. Zeker omdat ik in de winter wel fanatiek spin en ook marathons meedoe.

In ieder geval fijn om te horen dat SL makkelijker lijkt in te klikken dan SPD's; tzal voornamelijk wennen zijn. Tot dusver bedankt; verhelderend. Nu kijken welke van de twee keuzes ik maak; of, als het budget het toelaat, misschien wel en carbon en SPD-SL :-)

VNEuros
Forum-lid

Gebruikersavatar VNEuros 12 mei 2014 09:30

Ook mss nog een optie: spd pedaal , 1 kant inklikken , wel een groter contact oppervlak

http://www.futurumshop.nl/shimano-pd-a6 ... tAodSg4AXA
gebruik ik zelf op de racefiets

Alternatief is een mbt pedaal met een 'kooi' er om heen:
http://www.futurumshop.nl/shimano-pd-m7 ... alen.phtml
Gebruik ik om de atb en bevalt mij in ieder geval beter als de 'kleine' spd pedalen

Plaats reactie