Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9206
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
22 aug 2010 01:48
Amclassic-fan schreef:
Het ligt wel degelijk ook aan de derailleur. Beide moeten gewoon op elkaar afgestemd zijn. En er zit gewoon een beetje verschil tussen de 10 en 11 speed Campa derailleurs waardoor ze niet 100% compatible zijn. Ik moet nog zien dat het goed blijft werken als de boel een paar duizend km oud is.
Dat zie ik dan weer niet helemaal voor me. Een derailleur doet toch niets anders dan de 'bevelen' van de shifters opvolgen?
Zou zelf mijn huidige 10 spd ook wel goedkoop willen upgraden naar 11 spd op het moment dat ik een nieuwe fiets koop (handig met uitwisselen wielen bijvoorbeeld). Ooit heb ik een youtube filmpje gezien waar ze alleen de ratel in de rechtershifter vervingen door een (custom made) 11 spd exemplaar. Iemand die dingen ooit ergens te koop zien staan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
22 aug 2010 02:53
@Klimmer Campagnolo heeft niet hetzelfde ratio als Shimano, want dan had je de boel gewoon uit kunnen wisselen en dat gaat echt niet. Sram heeft zelf ook weer 2 of 3 verschillende 'standaarden'.
@53x11. Als de bout waar de kabel geklemd wordt een paar mm naar achteren zou zitten (richting crank), dan zou bij dezelfde cable pull de derailleur toch een stuk minder bewegen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
smartguy
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 aug 2009 12:51
smartguy
22 aug 2010 15:23
waarom zoveel moeite doen om 11 speed te hebben. met 10 speed en 2 cassettes heb meer dan genoeg mogelijkheden. 11 speed is alleen maar kwetsbaarder doordat alles dunner is.
met een 12-23 cassette en een 13-29 kun je alle soorten parcours afwerken.
je moet uiteindelijk altijd nog zelf trappen...
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
22 aug 2010 15:52
Amclassic-fan schreef:@Klimmer Campagnolo heeft niet hetzelfde ratio als Shimano, want dan had je de boel gewoon uit kunnen wisselen en dat gaat echt niet. Sram heeft zelf ook weer 2 of 3 verschillende 'standaarden'.
@53x11. Als de bout waar de kabel geklemd wordt een paar mm naar achteren zou zitten (richting crank), dan zou bij dezelfde cable pull de derailleur toch een stuk minder bewegen.
Dát bedoelde ik nou!
De ratio is niet bij alle derailleurs hetzelfde en het is de vraag of die bij een 10 sp en 11 sp Campa derailleur wel hetzelfde is.
Vandaar dat ik stelde dat indien het alleen de shifter is die alles bepaalt je evenzo goed een SRAM of Shimano derailleur kan monteren. Dát lijkt mij dus niet goed gaan. Iemand schreef al dat de ratio van de SRAM totaal anders is dan die van Campa en Shimi. Dus daar gaat die theorie al alsdat alleen de shifters de derailleur de juiste schakelafstand laat verspringen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
22 aug 2010 15:53
smartguy schreef:waarom zoveel moeite doen om 11 speed te hebben. met 10 speed en 2 cassettes heb meer dan genoeg mogelijkheden. 11 speed is alleen maar kwetsbaarder doordat alles dunner is.
Kwetsbaarder, heb je daar ervaring mee?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
fdegrove
- Forum-lid
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33
fdegrove
23 aug 2010 05:36
Hoi,
Diogenes schreef:Je kan gewoon de oude 10s achterder. houden.
Ja, maar die moet je dan wel zo wijzigen dat ie de juiste uitslag uitvoert en dat kan alleen als je de kabel bij de achterderrie een andere hoek laat maken.
De eerste reeks nieuwe Centaur Ultra-shifters kan je ombouwen naar 11S, je kan je 10S crank en kettingbladen houden, je voorderrie (denk ik) ook.
Je wil dus wel een 11S cassette, ditto achterderrie, US kabels, 11S shifters en ketting.
Heb je geen Campa wielen dan let je er op of je geen extra spacer tussen einde body en cassette dient te plaatsen zoniet riskeer je dat de derrie de spaken in vliegt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
fdegrove
- Forum-lid
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33
fdegrove
23 aug 2010 06:00
Hoi,
53x11 schreef:Amclassic-fan schreef:
Het ligt wel degelijk ook aan de derailleur. Beide moeten gewoon op elkaar afgestemd zijn. En er zit gewoon een beetje verschil tussen de 10 en 11 speed Campa derailleurs waardoor ze niet 100% compatible zijn. Ik moet nog zien dat het goed blijft werken als de boel een paar duizend km oud is.
Dat zie ik dan weer niet helemaal voor me. Een derailleur doet toch niets anders dan de 'bevelen' van de shifters opvolgen?
Zou zelf mijn huidige 10 spd ook wel goedkoop willen upgraden naar 11 spd op het moment dat ik een nieuwe fiets koop (handig met uitwisselen wielen bijvoorbeeld). Ooit heb ik een youtube filmpje gezien waar ze alleen de ratel in de rechtershifter vervingen door een (custom made) 11 spd exemplaar. Iemand die dingen ooit ergens te koop zien staan?
Ja, maar hij moet het ook geometrisch kunnen volgen en dat kan door dat extra kransje niet meer.
Een Campa achterderrie is namelijk wat men een parallellogram derailleur en dat werkt door de hoeken van het parallellogram te laten scharnieren. Dat even terzijde.
Wat dat filmpje op youtube betreft, ja je kan een 10S shifters met hun spul upgraden.
Je kan dat bestellen via het e-mail adres dat wordt getoond op het eind van het filmpje.
Het enige wat dat doet is het 10S mechamisme (een plaatje met 10 kantelpunten ipv de 9 benodigde voor 10S) vervangen door een 11S en jawel je schakelt nu de hele 11S cassette op en af en als je goed luistert naar de klank hoor je gelijk waar het scheef loopt. (letterlijk dan)
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ericpeters
24 aug 2010 00:47
Interessant verhaal...
@Amclassic-fan: je hebt technisch gezien natuurlijk gelijk, je hoeft de kabel maar aan de verkeerde kant van het klemboutje vast te zetten en het schakelt al stukken minder.
Maar, dat gezegd denk ik dat het goed mogelijk is dat Campa zijn achterderailleur geometrie helemaal niet veranderd heeft omdat ze nu eenmaal: de zelfde slaglengte moeten maken tussen kleinste en grootste krans, een bepaalde lineariteit in de beweging moesten krijgen en dat dit in het verleden gedurende jaren tot een optimum is geevolueerd. Alleen de kettingbreedte, kransbreedte en spatiering en indexering in de ergopower wijzigen is dan eigenlijk het meest logsich.
Ik wil eigenlijk een nieuwe Super Record groep aanschaffen voor mijn R3, maar ik wordt een beetje geremd omdat ik geen zin heb om cassettes te wisselen als ik wielen uitwissel tussen mijn winterfiets (met alu Chorus 10s) en zomerfiets. Als ik die Chorus 10s naar 11s kan ombouwen met bijvoorbeeld alleen Athena Shifters dan wordt het interessant.
http://www.cyclingforums.com/archive/in ... 67252.html
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
24 aug 2010 01:15
ericpeters schreef:Interessant verhaal...
@Amclassic-fan: je hebt technisch gezien natuurlijk gelijk, je hoeft de kabel maar aan de verkeerde kant van het klemboutje vast te zetten en het schakelt al stukken minder.
Maar, dat gezegd denk ik dat het goed mogelijk is dat Campa zijn achterderailleur geometrie helemaal niet veranderd heeft omdat ze nu eenmaal: de zelfde slaglengte moeten maken tussen kleinste en grootste krans, een bepaalde lineariteit in de beweging moesten krijgen en dat dit in het verleden gedurende jaren tot een optimum is geevolueerd. Alleen de kettingbreedte, kransbreedte en spatiering en indexering in de ergopower wijzigen is dan eigenlijk het meest logsich.
Ik wil eigenlijk een nieuwe Super Record groep aanschaffen voor mijn R3, maar ik wordt een beetje geremd omdat ik geen zin heb om cassettes te wisselen als ik wielen uitwissel tussen mijn winterfiets (met alu Chorus 10s) en zomerfiets. Als ik die Chorus 10s naar 11s kan ombouwen met bijvoorbeeld alleen Athena Shifters dan wordt het interessant.
http://www.cyclingforums.com/archive/in ... 67252.html
Zoals ik al eerder had vermeld, vriend van mij rijdt zonder problemen op zijn chorus 11 speed, waarvan alleen de shifters, ketting en cassette zijn veranderd. Gewoon doen dus.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
24 sep 2010 11:03
ericpeters schreef:Interessant verhaal...
@Amclassic-fan: je hebt technisch gezien natuurlijk gelijk, je hoeft de kabel maar aan de verkeerde kant van het klemboutje vast te zetten en het schakelt al stukken minder.
Maar, dat gezegd denk ik dat het goed mogelijk is dat Campa zijn achterderailleur geometrie helemaal niet veranderd heeft omdat ze nu eenmaal: de zelfde slaglengte moeten maken tussen kleinste en grootste krans, een bepaalde lineariteit in de beweging moesten krijgen en dat dit in het verleden gedurende jaren tot een optimum is geevolueerd. Alleen de kettingbreedte, kransbreedte en spatiering en indexering in de ergopower wijzigen is dan eigenlijk het meest logsich.
Ik wil eigenlijk een nieuwe Super Record groep aanschaffen voor mijn R3, maar ik wordt een beetje geremd omdat ik geen zin heb om cassettes te wisselen als ik wielen uitwissel tussen mijn winterfiets (met alu Chorus 10s) en zomerfiets. Als ik die Chorus 10s naar 11s kan ombouwen met bijvoorbeeld alleen Athena Shifters dan wordt het interessant.
http://www.cyclingforums.com/archive/in ... 67252.html
Houd me op de hoogte als je van 10 naar 11 gaat upgraden. Ik ben het dus ook nog steeds van plan.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ericpeters
24 sep 2010 16:28
Tja: ik ga dus upgraden maar ik ben in tussentijd gevallen waardoor ik shifters, crank en derailleur zowiezo beschadigd had en van verzekering vergoed kreeg. (stuur en zadel trouwens ook) Ik heb dus nu gewoon een 2010 Super Record groep gekocht want die was heel aantrekkelijk geprijst.
Als ik door mijn ketting en cassette van mijn winterfiets ben ga ik daar wel nog Athena shifters op monteren met 11s cassette en ketting maar dat duurt nog wel een tijdje.
-
outrun2
- Forum-lid
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26 mei 2006 00:31
outrun2
01 okt 2010 22:13
ericpeters schreef:Tja: ik ga dus upgraden maar ik ben in tussentijd gevallen waardoor ik shifters, crank en derailleur zowiezo beschadigd had en van verzekering vergoed kreeg. (stuur en zadel trouwens ook) Ik heb dus nu gewoon een 2010 Super Record groep gekocht want die was heel aantrekkelijk geprijst.
Als ik door mijn ketting en cassette van mijn winterfiets ben ga ik daar wel nog Athena shifters op monteren met 11s cassette en ketting maar dat duurt nog wel een tijdje.
wat was de prijs als ik vragen mag??