Pagina 2 van 4

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 02:50
door Medicbiker
En als je de zonda's-R3 vergelijkt met de fulcrum 4 ? Wat ga ik dan merken ?

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 07:01
door Serge du Temps
Een iets lichtere wielset, dus vooral bij aanzetten en klimwerk ga je dit duidelijk merken. Daarentegen hebben de Quattro's weer een aero voordeel. Waar ga je de wielen gebruiken?

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 07:36
door havana
Klimwerk ga je dit duidelijk merken?

LOL :D

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 09:04
door MarkVeenstra
buddo schreef:
MarkVeenstra schreef:Ik heb vorig jaar via marktplaats een zo goed als ongebruikt setje wielen van Speed gekocht (B-merk van Zipp).
Je bent niet toevallig in de war met de Veltec Speed AL40 wielen? Die zijn volgens mij onder verschillende andere namen ook op de markt (geweest), maar dacht niet dat het een "b-merk" van Zipp was/is.
zpeed al 40mm als je googled. Maar op de velg zelf staat het met een s: Speed.
Hand made in Germany staat erop. Had toendertijd ergens gelezen dat dit het b-merk van zipp zou zijn. Maar of dat werkelijk zo is, weet ik niet zeker.

Het gaat iig op zo'n setje: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=4176 .., volgens mij aardig vergelijkbaar met de quattro's.

Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 09:11
door Serge du Temps
havana schreef:Klimwerk ga je dit duidelijk merken?

LOL :D
Fulcrum 7's vs 3 ga je zeker verschil ervaren. Althans, een vedergewicht als ik duidelijk wel. Scheelde bijna een halve kilo.

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 09:38
door Medicbiker
Hmmm ik weeg 100 kg, dan wordt het verschil weer minder voelbaar, of voel je het dan nog steeds ?

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 09:47
door Gerboon
Als je 100kg weegt kun je het best een bomb-proof setje aanschaffen als je iets anders wil. Als je maar 20 spaken achter hebt, dan kan het zijn dat je regelmatig spaakbreuk oploopt bij een lichtere set als je pech hebt.

Quattro's gaan wat stijver zijn, maar hebben hetzelfde gewicht dus daar hoef je het niet voor te doen. En als toerder heb je geen aero voordeel nodig aangezien je hier niks van merkt bij 30 per uur.

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 10:17
door MarkVeenstra
Medicbiker schreef:Hmmm ik weeg 100 kg, dan wordt het verschil weer minder voelbaar, of voel je het dan nog steeds ?
Moraalwielen :)
Zeker niet te onderschatten verschil, wat zal bijdragen aan je fietsplezier.

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 10:20
door amclassic-fan
Serge du Temps schreef:
havana schreef:Klimwerk ga je dit duidelijk merken?

LOL :D
Fulcrum 7's vs 3 ga je zeker verschil ervaren. Althans, een vedergewicht als ik duidelijk wel. Scheelde bijna een halve kilo.
Je merkt verschil in het dynamische rijgedrag van de wielen door de lichtere velgen, maar ik geloof nooit dat je 't met klimmen direct merkt. Ik voel het niet of mijn bidon vol of leeg is en dat heeft net zoveel invloed met klimmen.

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 10:29
door thestudent
Zowel het gewicht en fulcrum 3s zijn overrated. Heb zelf ook fulcrum 3s, ben er niet kapot van. Ze doen het, haal je geen illusies in je hoofd dat je er harder van gaat. Zo goed zijn ze nu ook weer niet.

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 10:32
door IkBenSpecialized
Medicbiker schreef:Hmmm ik weeg 100 kg, dan wordt het verschil weer minder voelbaar, of voel je het dan nog steeds ?
Ik heb sinds 2 maanden ook de Quattro's en deze bevallen uitstekend. Maar ik las wel van de week in het bijbehorende boekje dat er bij een gewicht >82 kg (ben ik zelf ook) wordt aangeraden om ze wat vaker na te laten kijken en dat je bij > 105 kg eigenlijk beter andere wielen kan kopen...

De looks zijn wel zeer goed 8-)

Re: Fulcrum Quattro vs ??

Geplaatst: 22 mei 2014 12:25
door Jo O.
Ik heb Khamsins (= R7) en Zondas (=R3). je voelt het verschil tussen de 2 als vooral als je stuurt (lijkt lichter te gaan).

Prettiger : ja
sneller : vermoedelijk niet

Ik heb voor zonda's gekozen omdat ze een cup en cones naaf hebben die ik zelf kan smeren. (ik vind het leuker om het zelf te doen dan naar de fietsenmaker te gaan om industrielagers te laten vervangen)

Als de Quattro's (= sciroccos) dezelfde naaf zouden hebben zou ik daar voor gekozen hebben.