En verder met de achterkant ...
Voor dit frame heb ik gekozen voor voorgebogen chainstays en seatstays uit de 29er serie van Columbus. Als dropouts heb ik gekozen voor zogenaamde ‘Breezer style’ dropouts. Deze heb ik ook gebruikt voor mijn eerste frame en bevielen toen goed. Ze zijn stevig, compact en goed geschikt voor filletbrazing.
De plaatsing en vorm van de chainstays is vrij kritisch. Aan de binnenkant moeten ze met voldoende ruimte om de band heen vallen terwijl aan de buitenkant het binnenblad mooi vrij moet blijven. Daarbij komt dan ook nog ruimte voor remschijf, casette, cranks, en mijn zwabbervoeten. Daarom heb ik de liggende achtervork 1:1 uitgetekend en alle componenten opgemeten en ingetekend:
Het zou allemaal moeten passen …
Een hot issue bij 29ers is de lengte van de achtervork. Hoe korter deze zijn, hoe wendbaarder/speelser het frame. Het probleem is dat je bij hele korte chainstays tegen praktische problemen aan loopt zoals voldoende ruimte voor de band, voorderailleur, etc. Ik heb ze uiteindelijk even lang gemaakt als op mijn Scandal (44cm, niet overdreven kort).
Na een kleine verbouwing van de framemal (oa spiegelen van de zithoek en plaatsing van de nieuwe (stalen) dummyas) kan de mal op de juiste maten worden ingesteld (chainstaylengte en BB-drop) en kunnen de chainstays passend worden gevijld.
Eerste stap: groffe vorm met de handzaag:
Daarna terugvijlen tot een perfecte aansluiting op het brackethuis en de dropouts, beide onder de juiste hoek.
Als het allemaal goed past kunnen de chainstays aan het bracket en aan de dropouts worden getackt:
En daarna gefilletbrazed:
Na controle van de uitlijning van de dropouts en groffe afwerking van de fillets gaat het verder met de seat stays. Als eerste heb ik de linker seatstay stukje bij beetje passend gevijld op de dropouts en de zitbuis totdat de aansluiting op de zitbuis helemaal naar tevredenheid was. Daarna de rechter seatstays gespiegeld afgetekend en passend gevijld.
De meest lastige miter van het hele frame:
Daarna alles gefilletbrazed:
Tenslotte nog even controleren of alles ook mooi recht staat.
Ten opzichte van het centrale vlak:
En ten opzichte van elkaar:
Volgende keer verder met de bevestiging van de achterrem, kabelgeleiders, etc.
Voor meer fotos even doorklikken naar Flickr.