Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

werkgever doet niet mee aan fietsplan

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 27 mei 2014 20:12

JPAR schreef:Niemand. Maar als je reiskostenvergoeding krijgt of een leaseauto hebt is het wel te controleren. En dat doen ze ook.
Ik krijg gewoon reiskosten en kan ook gebruik maken van het belastingvoordeel.
Eens in de drie jaar voor een nieuwe fiets en jaarlijks voor verzekering en fietsgerelateerde spullen.
Reiskosten zijn niet perse voor het gebruik van een auto.
Je kan bv ook gebruik maken van het belastingvoordeel als je een fiets koopt waarmee je van of naar het station moet fietsen.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 27 mei 2014 20:14

Dat klopt. Dat had ik er bij moeten vermelden. Gaat inderdaad om de reiskosten met de auto voor woon-werk.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Corto Maltese
Forum-lid

Gebruikersavatar Corto Maltese 27 mei 2014 20:49

Theo V schreef:
JPAR schreef:Niemand. Maar als je reiskostenvergoeding krijgt of een leaseauto hebt is het wel te controleren. En dat doen ze ook.
Ik krijg gewoon reiskosten en kan ook gebruik maken van het belastingvoordeel.
Eens in de drie jaar voor een nieuwe fiets en jaarlijks voor verzekering en fietsgerelateerde spullen.
Reiskosten zijn niet perse voor het gebruik van een auto.
Je kan bv ook gebruik maken van het belastingvoordeel als je een fiets koopt waarmee je van of naar het station moet fietsen.
Of een gedeelte per fiets aflegt en voor de rest met iemand carpoolt. Dus wat je nu werkelijk met die fiets doet controleert niemand. Ik ben nog niemand tegengekomen die een controle heeft gehad op de deelname aan het fietsplan. Vandaar mijn sarcastische opmerking over de controle.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 27 mei 2014 20:52

Het gebeurt wel degelijk. Is misschien wel afhankelijk van het soort bedrijf?

Corto Maltese
Forum-lid

Gebruikersavatar Corto Maltese 27 mei 2014 20:58

Ach, kan mij er niet druk over maken. Leg meer dan 80% van de dagelijkse ritten op de fiets af. Hoewel, ik meen mij te herinneren dat je boven een bepaalde afstand ook niet in aanmerking komt voor deelname aan het fietsplan.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 27 mei 2014 21:38

Klopt. Straks wordt het heel anders. Dan hebben werkgevers gewoon een beschikbaar budget per werknemer en kun je dat besteden voor de dingen die jij wilt. Dan gaat het ten koste van de beschikbare ruimte.

Corto Maltese
Forum-lid

Gebruikersavatar Corto Maltese 27 mei 2014 22:14

JPAR schreef:Klopt. Straks wordt het heel anders. Dan hebben werkgevers gewoon een beschikbaar budget per werknemer en kun je dat besteden voor de dingen die jij wilt. Dan gaat het ten koste van de beschikbare ruimte.
Is die regeling afhankelijk van de werkgever die je hebt? Zou de TS daar iets aan hebben?

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 27 mei 2014 22:32

Nee, want je moet opgeven bij de belastingdienst dat je daar aan mee doet. En zoveel werkgevers doen dat nog niet. Het is ook nog niet verplicht. Dus daarom houden veel werkgevers de oude regelingen nog aan. Vanaf volgend jaar kan het wel anders zijn, maar nu nog niet.

Helen
Forum-lid

Helen 27 mei 2014 23:09

JPAR schreef:Klopt. Straks wordt het heel anders. Dan hebben werkgevers gewoon een beschikbaar budget per werknemer en kun je dat besteden voor de dingen die jij wilt. Dan gaat het ten koste van de beschikbare ruimte.
Ook dat valt nog te bezien. Strikt genomen moet het wel gaan om vergoedingen voor gemaakte kosten en moet het ook nog eens gebruikelijk zijn dat dergelijke vergoedinge worden gegeven. Ben het wel met je eens dat nog weining werkgevers, vooral binnen het mkb, de regeling toepassen, dus is er ook nog weinig bekend over de uitleg van sommige onderdelen van deze regeling.
Dat de fiets eronder valt is wel duidelijk, maar werkgevers hebben de keuze om de fiets te vergoeden uit het beschikbare potje (vrije ruimte) of bij de werknemer als belast loon op de loonstrook te zetten. Dat laatste kan een optie zijn als het potje vol is.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 mei 2014 23:13

Een scherpe prijs bij een prijsvechter is soms nog goedkoper dan een standaardprijs met FP belastingkorting.
En dealerkorting+FP korting lukt bijna nooit.
Less is bore

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 28 mei 2014 10:37

Dit soort regeling is voor bedrijven die iemand full-time op de administratie hebben zitten. Als het bedrijf te klein is loopt dit soort regeling vreselijk in de papieren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mei 2014 10:39

Dat valt alles mee, zoveel hoeft er voor een Fietsplan niet gedaan te worden. Enige wat de werkgever extra moet controleren is dat er maar 1x per 3 jaar gebruik van gemaakt wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie