Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Racefiets

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 01 jun 2014 17:19

Cannondale staat erom bekend goede (zo niet de beste) alu frames te maken. De frames zijn licht, stijf (op de juiste plaatsen) en comfortabel. Sensa heeft ook prima fietsen, maar daar is het frame niet bijzonder (wel goed overigens).

Wil een fiets voor meerdere jaren, dan is de basis (het frame) het belangrijkste onderdeel. De rest is uitwisselbaar en vervangbaar.

Voor jou als recreatieve fietser is 105 meer dan voldoende wat betreft de schakelkwaliteiten. Het verschil tussen een goed frame en super frame kan iedereen wel voelen, aangezien je dit constant voelt, daar waar het schakelen marginaal is van invloed.

proxi
Forum-lid

proxi 01 jun 2014 17:38

Bedankt weer voor je snelle reacties.
Dus als je kijkt naar de prestaties (o.a. vanwege het gewicht van het frame) en naar hoe comfortabel de fiets is. Dan is de Caad 10 waarschijnlijk net een stapje beter dan de Trentino SL, ondanks dat die een betere groep heeft en dus geschikter voor mij.

Ik zag dat de tweedehandsfietsen 3 maanden garantie hebben daar. Ik kan het natuurlijk altijd proberen er een halfjaar van te maken. Weet alleen niet of ze dat doen. Er staat helaas niet bij uit welk jaar de fiets/onderdelen zijn. Misschien kan ik dat ook nog navragen. Ik zal gewoon net als hier aangeven wat ik van plan ben en hoe lang ik ervan gebruik wil maken. Hopelijk zullen zij dan ook een realistische en eerlijke inschatting doen of dat mogelijk is.
Dat van het scheuren van Carbon Frames zit me alleen niet helemaal lekker. Het is wel fijn dat het frame lekker licht is. Maar als die scheurt word ik niet blij. Komt dat vaak voor? Kan je op bepaalde plekken zien of er scheurtjes ontstaan? Ik zie op internet vaak een scheur voorbij komen bij de overgang van bovenbuis naar de zadelpen. Is dat de voornaamste plek? Als ik het goed begrijp ontstaan die scheuren, doordat er teveel spanning opgekomen is ( bijvoorbeeld door een val). Zou het ook spontaan kunnen gebeuren of als je over een hobbel rijdt? Als het een fiets uit bijvoorbeeld 2013 is, zou er dan nog garantie op het frame kunnen zitten of kan ik dat wel vergeten bij een tweedehands fiets. Zal dat sowieso dan ook even vragen bij de winkel zelf.

Zag dat ze overigens naast de Scott CR1 Team, Afgemonteerd met Shimano Ultegra
Ritchey Carbon Wielset voor 1400,- ook nog een andere fiets hadden tweedehands voor € 1500,-. Een Sensa Lombardia. Ook maat: 56cm, Afgemonteerd met Shimano Ultegra
Supra wielset Dit lijkt een model te zijn uit 2013. En is zo te zien ook helemaal van carbon.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 01 jun 2014 18:05

Een betere groep is niet geschikter voor jou. Dat is een betere fiets. Wat naar mijn mening en inzicht de CDale is.

Carbon zie je 99 vd 100 keer niet scheuren, omdat de scheur in feite deleminatie (afbladderen van de carbon/hars lagen structuur) is en dit gebeurt vaak aan de binnenzijde van de buis als eerst.

Een scheur is het gevolg van een te hoge piekspanning (zoals veroorzaakt kan worden bij een val) of door vermoeing (dus door langdurig zware belasting op een zwak punt) Dit kan zowel bij Alu als bij Carbon.

Ik zou gewoon naar die FM gaan en daar jou wensen en budget op tafel leggen. Als zij meerdere fietsen hebben kun je zelfs nog de mooiste uitkiezen, mits er meerdere goed zitten natuurlijk.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2014 18:13

Ik heb even op de site gekeken er staan ook nog 2 Specialized Tarmacs op waarvan je op 1 van de 2 zeker moet passen. Die Sensa ziet er ook wel ok uit. De Scott heeft nog de oude (inmiddels 2 generaties terug) Ultegra 6600, de andere fietsen 6700 en op de nieuwe Trentino krijg je de allernieuwste 6800. Dat is toch een aardig verschil.

Hoeveel kans je hebt dat een carbon frame scheurt durf ik niet tegen maar je hoort het regelmatig. Ook als ik de Scott CR1 Google kom ik een paar gevallen tegen maar niet heel veel.

Over de Caad10 vs Trentino,

Op zich ben je niet van plan om de bergen in te gaan dus het gewicht van de fiets is dan wat minder van belang. Het verschil in comfort kun je het beste zelf ervaren. De een is hier wat gevoeliger voor dan de ander. (eigenlijk gaat dit ook op voor het vergelijk tussen nieuw aluminium en 2de hands carbon.)
Campagnolo Ultra Dork

proxi
Forum-lid

proxi 01 jun 2014 18:32

Bedankt weer voor jullie snelle reacties

Ik ga dinsdag even kijken bij Stappenbelt in Apeldoorn en inderdaad mijn verhaal doen. Aangezien ze goed staan aangeschreven moet het vast goed gaan komen en zullen ze ook een eerlijk en goed advies geven. Ik zal ook naar de Specialized Tarmacs kijken.

Dus op basis van de specificaties van de tweedehands carbonfietsen, zou ik als zij in goede staat zijn beter voor de Sensa of Tarmacs kunnen gaan dan voor de Scott.
Afgezien van de comfort en de staat van de fiets wat ter plekke moet blijken.

Zo te zien verkopen ze bij Stappenbelt in Apeldoorn niet de Caad10 en de Trentino. In Zwolle wel, maar geloof niet dat ze samenwerken ( i.v.m. een conflict uit het verleden als ik me goed heb laten informeren).

Mocht ik toch twijfelen over de tweedehandsfietsen daar, dan kan ik altijd nog naar de vestiging in Zwolle gaan of naar Dickhof in Oosterwolde. Jammer dat de winkels morgen dicht zijn. Anders was ik morgen al gegaan :D

Als jullie in mijn schoenen zouden staan. Zou jullie voorkeur dan eerder voor een nieuwe Caad10 of Trentino gaan of voor een Sensa, Tarmacs of Scott carbon fiets die wel tweedehands is. Wat zou verstandiger zijn,

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2014 18:53

Ik zou voor nieuw gaan. Het gaat hier toch om fietsen met Ultegra 6700 of ouder en dat verschilt niet zo gek veel met 105 en het frame van de Caad10 doet nauwelijks onder voor veel carbon frames. Bij de Trentino krijg je dan weer een aanmerkelijk betere groep. Dan zou ik (zeker als ik niet al te technisch aangelegd was) toch liever het veilige gevoel van alles nieuw en 5 jaar garantie op het frame bij de Sensa en levenslang bij Cannondale.
Campagnolo Ultra Dork

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 jun 2014 18:57

Ernie C. schreef:Ik zou voor nieuw gaan. .................. toch liever het veilige gevoel van alles nieuw en 5 jaar garantie op het frame bij de Sensa en levenslang bij Cannondale.
+1
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 01 jun 2014 19:44

Scott frame bij Stappenbelt is van 2009 en kostte toen compleet zo'n E2100,-, echter met goedkopere wielen en 105 groep.
Toch is de fiets wat duur geprijsd, ong E1200,- is ie waard. Het is wel een goed frame waar weinig problemen mee waren/zijn. De groep ziet er redelijk uit, niet meer dan dat, met waslijnen.

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 01 jun 2014 20:27

Als je goed op de fiets wil zitten moet je gewoon even naar Stappenbelt toe gaan. Een absolute vakman, de beste die ik ken, heeft mij perfect op de fiets gezet! Heeft tegenwoordig (nieuwe zaak) ook vrij veel fietsen staan. Dickhof ook, prachtige zaak. Maar hier wordt veel minder de tijd voor je genomen en is minder kennis.

Als hij past zou ik zeker de Caad nemen..

proxi
Forum-lid

proxi 01 jun 2014 21:00

Ben blij dat jullie zo behulpzaam zijn en zo snel reageren.

Zo te zien raad eigenlijk bijna iedereen aan voor de nieuwe te gaan en niet voor de tweedehands carbon fietsen die ik had voorgesteld. Ik moet zeggen dat die carbon fietsen er wel erg verleidelijk uit zagen, zeker met die mooie wielen erbij. De designs spraken mij ook heel erg aan. Maar ik zal jullie raad gaan opvolgen.

Ik ga dinsdag in plaats van naar de vestiging in Apeldoorn waar ik de tweedehands carbonfietsen had gezien op de site, naar de vestiging van Stappenbelt in Zwolle waar ik die nieuwe fietsen had zien staan op de site.
Hebben zulke zaken de fietsen ook op voorraad of moeten ze die bestellen en moet ik vervolgens een tijdje wachten. Ik hoorde net op het nieuws namelijk dat het in het weekend super mooi weer kan gaan worden ( 28 graden!). Bij mijn huidige fiets moet de achterband en binnenband na mijn rit (wandeltocht) van gisteren namelijk vervangen worden.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 02 jun 2014 07:19

De Caad 10 heeft wel een racegeometrie, dwz lange bovenbuis en korte balhoofdbuis. De Scott een iets comfortabelere zit met een wat langere balhoofdbuis en kortere bovenbuis.
Hou daar wel rekening mee, wat zit je het beste.
Voor mij zou het de Scott worden, carbon, licht en een topframe..... ;)

spokes
Forum-lid

spokes 02 jun 2014 09:18

+1 voor een nieuwe fiets.
Meestal hebben ze geen hele grote voorraden, kans is dus aanwezig dat een nieuwe fiets besteld moet worden en je er even op moet wachten. Als ze de maat wel hebben, kan je wel eens het geluk hebben dezelfde middag met een nieuwe fiets weg te lopen. Het lastige van een zoektocht en de hulp die je erbij krijgt is dat je altijd gewezen wordt op alternatieven. Daar komen ook altijd duurdere/ betere en mooiere fietsen voorbij. Lekker voorbij laten gaan! Hoe je aan je budget en vergeet niet dat je er nog wat dingen bij gaat kopen, helm, schoenen, pedalen, zadeltasje. Je bent er nog niet :-)

Plaats reactie