Pagina 2 van 3

Geplaatst: 21 aug 2010 00:33
door depoldertoerist
Het verschilt een beetje per situatie. je moet ook wel een beetje in kunnen schatten wat de marge is die ze maken en of je daar wat mee kan spelen.

bij de FM waar je heel vaak komt is dan vaak ook beter over de prijs te praten( vaste klanten korting) dan bij een dumpert. Hun prijs is laag omdat je geen service krijgt. Service is het middel om klanten te binden dus. Als een FM weet dat je regelmatig terugkomt om een herhaalaankoop te doen zal hij je als snel wat korting geven. die verdient hij toch wel terug.


Zo werkt het in vrijwel elke business.

Geplaatst: 21 aug 2010 01:00
door zeun
Ik vind het opvallend dat anno 2010 de nieuwprijzen van fietsen (niet alleen racers) nog enorm uit elkaar liggen als je de FM op de hoek vergelijkt met de webwinkels en de prijsvechters. Als je naar andere producten zoals bvb audio-video of muziek instrumenten kijkt dan zie je dat daar de prijsverschillen nauwelijks nog bestaan tussen kleine zaken en (grote) dozenschuivers.

Zo gingnen mijn vrouw en ik dus een paar weken geleden op zoek naar een Gazelle Bloom die als advies 900 kost, maar met een beetje zoeken online ook wel voor 700 is te krijgen. Zijn we dus bij de FM op de hoek, lang binnen geweest, getest etc.. vragen we een prijs voor de fiets, incl 2 kinderzitjes een een fietstas: 0 euro korting... Ja daaaaag, ik hoef die fiets echt niet perse voor 700 te hebben maar als er niet eens 1 euro van de hoofdprijs af kan dan ben ik toch echt op weg naar de volgende FM waar ze het wel snappen.

Overigens denk ik niet dat er FM's zijn die een korting geven en dan vervolgens minder service gaan verlenen OMDAT je kortig vroeg en kreeg. Lijkt me echt dikke onzin.

Geplaatst: 21 aug 2010 01:10
door eelcoz
Zeun schreef: Overigens denk ik niet dat er FM's zijn die een korting geven en dan vervolgens minder service gaan verlenen OMDAT je kortig vroeg en kreeg. Lijkt me echt dikke onzin.


Dat denk ik ook inderdaad.

Toch denk ik dat het wel logisch is dat je bij een FM om de hoek meer betaalt dan bij een prijsvechter/webshop omdat de eerste in principe wel en de laatsten geen service verlenen. Het valt me op dat sommige mensen denken bij een FM voor dezelfde prijs iets te kunnen krijgen als op het internet.

Geplaatst: 21 aug 2010 01:12
door superrose
Ja de kosten van de fm op de hoek zijn hoog, zo hebben ze personeel, de huur van een winkel pand, de tijd die ze in je steken (ja tijd is geld) en het risico dat de zaak loopt door het al intekopen en het op voorraad te hebben zodat jij je fietsje binnen een week kan hebben.

Geplaatst: 21 aug 2010 01:23
door depoldertoerist
Zeun schreef:
Overigens denk ik niet dat er FM's zijn die een korting geven en dan vervolgens minder service gaan verlenen OMDAT je kortig vroeg en kreeg. Lijkt me echt dikke onzin.


Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat er zaken zijn waar je op voorhand weet dat er geen echte aftersales is. maar ja... daar betaal je dan ook niet voor.

Als jij die Bloom koopt en de servicebeurten laat vervallen, de kinderzitjes er zelf op zet en ook geen beurtje hoeft voor aflevering. Ik rol de fiets zelf wel de zaak uit. dan is er vast iets mogelijk.

Geplaatst: 21 aug 2010 01:24
door elboutero
superrose schreef:Ja de kosten van de fm op de hoek zijn hoog, zo hebben ze personeel, de huur van een winkel pand, de tijd die ze in je steken (ja tijd is geld) en het risico dat de zaak loopt door het al intekopen en het op voorraad te hebben zodat jij je fietsje binnen een week kan hebben.


natuurlijk, maar daarom hoef je nog niet direct maar de hoofdprijs te betalen

Geplaatst: 21 aug 2010 04:15
door nagtie
Jah hoeft ook niet.. maar schijnbaar verdient de fm van 900 euro voor de bloom het zo ie zo wel.

Daarnaast zijn er echt wel grote verschillen hoor. Mijn schoonmoeder gaat altijd naar een man bij wie ze alles koopt aan electronica. Die man kennen ze heel lang en geeft altijd veel korting, maar toch betaald ze altijd minimaal 10% teveel.
mijn schoonmoeder wil er niet aan, het zal wel een net iets andere zijn is dan haar antwoord. Ze hoeft er geen boterham minder voor te eten, dus ze red het wel.
Speciaal voor mensen als mijn schoenmoeder zijn er ook fietsenmakers die hem voor 900 euro verkopen. Ze zijn er helemaal op in gericht. Ze poetsen je zadel nog op wanneer je weggaat.

Mijn fm op de bij mij op de hoek doet het ook zo. zet nog even de fiets achter op de bagage drager, nog even de trappers poetsen en ze hebben 200 extra verdiend. Maar kwaliteit?? toen ik vroeg om montage pasta kreeg ik lager vet in mijn handen, dus ik euhm ik denk het niet. Zegt het knulletje van de baas, dat gebruiken we hier altijd bij de opbouw van fietsen.
Okee leuk om voro 15!!! euro mijn band te laten plakken, maar never ever een fiets kopen.

Geplaatst: 21 aug 2010 09:05
door superrose
Ja, de meeste fm's hanteren gewoon de adviesprijs hoor.

Geplaatst: 21 aug 2010 12:28
door elboutero
superrose schreef:Ja, de meeste fm's hanteren gewoon de adviesprijs hoor.


En die adviesprijs staat dan ook direct gelijk aan de hoofdprijs.

Geplaatst: 21 aug 2010 12:49
door zeun
eelcoz schreef:Het valt me op dat sommige mensen denken bij een FM voor dezelfde prijs iets te kunnen krijgen als op het internet.



Voor de duidelijkheid: ik hoor dus niet bij die sommige mensen. Dat staat ook duidelijk in mijn eerste post.

Geplaatst: 21 aug 2010 13:34
door rookie77
Zeun schreef:
eelcoz schreef:Het valt me op dat sommige mensen denken bij een FM voor dezelfde prijs iets te kunnen krijgen als op het internet.



Voor de duidelijkheid: ik hoor dus niet bij die sommige mensen. Dat staat ook duidelijk in mijn eerste post.


Kan dat niet dan? ;-)

Geplaatst: 21 aug 2010 14:54
door eelcoz
Zeun schreef:
eelcoz schreef:Het valt me op dat sommige mensen denken bij een FM voor dezelfde prijs iets te kunnen krijgen als op het internet.



Voor de duidelijkheid: ik hoor dus niet bij die sommige mensen. Dat staat ook duidelijk in mijn eerste post.


Klopt, ik doelde ook niet op jou. Meer in het algemeen kom ik dat soms tegen bij mensen (hier en in real life).