crank compact/double
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 apr 2014 09:03
ok, ik kan via-via een gebruikte fc 6700 dubbel crank kopen. ik ga deze monteren met de bestaande triple voorderailleur
hoop dat het een beetje werkt:)
mocht ik nou de bergen ingaan, kan ik altijd nog mn triple terugzetten
hoop dat het een beetje werkt:)
mocht ik nou de bergen ingaan, kan ik altijd nog mn triple terugzetten
En dan kun je die hele bende weer opnieuw afstellen. Ik spreek uit ervaring. Ik wissel een compact en een dubbel crank af en toe en ga daarmee stoppen (na de zoveelste ketting die eraf valt).
Oh ja en compact rijden kun je doen maar ga dan niet tussen de 28 en de 35 rijden, dan ligt je ketting scheef.
Oh ja en compact rijden kun je doen maar ga dan niet tussen de 28 en de 35 rijden, dan ligt je ketting scheef.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 apr 2014 09:03
wat is er te stellen dan? de hoogte en eventueel de maximale standen van de voorderailleur toch? als dat goed is, dan loopt je ketting er toch niet af?krokie schreef:En dan kun je die hele bende weer opnieuw afstellen. Ik spreek uit ervaring. Ik wissel een compact en een dubbel crank af en toe en ga daarmee stoppen (na de zoveelste ketting die eraf valt).
Oh ja en compact rijden kun je doen maar ga dan niet tussen de 28 en de 35 rijden, dan ligt je ketting scheef.
Hoogte inderdaad en blijkbaar zit er verschil in hoever ze naar buiten staan. Is misschien met een spacer op te lossen maar ik stop ermee. Genoeg vieze handen en lakbeschadiging. Zal wel aan mij liggen maar ik stel liever een achterderrie af dan een voor derailleur. Ik ga gewoon lekker verder fietsen met de compact. Als ik een 6700 triple had dan graag daarmee.
Compact is gewoon behelpen. Had ik al gezegd dat je ook 2 achterwielen nodig hebt? Tenminste als je de bergen in gaat.
Misschien een idee om een mooie lichte triple crank te scoren? Weet niet of die bestaan.
Compact is gewoon behelpen. Had ik al gezegd dat je ook 2 achterwielen nodig hebt? Tenminste als je de bergen in gaat.
Misschien een idee om een mooie lichte triple crank te scoren? Weet niet of die bestaan.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 apr 2014 09:03
fietsen met een compact op het vlakke lijkt mij ook niet echt ideaal nee.....
waarom heb je 2 achterwielen in de bergen? ivm met lage velgen en remmen bedoel je?
ik heb nu een 5700 triple gemonteerd, interesse:)?
waarom heb je 2 achterwielen in de bergen? ivm met lage velgen en remmen bedoel je?
ik heb nu een 5700 triple gemonteerd, interesse:)?
Op de compact heb ik een extra 39 binnenblad.
Voor in de bergen heb ik een laag wiel met een bergcassette. Op het vlakke rij ik met 12-23. Ahh ik snap het, je kunt ook de cassette wisselen. Had ik niet aan gedacht
Voor in de bergen heb ik een laag wiel met een bergcassette. Op het vlakke rij ik met 12-23. Ahh ik snap het, je kunt ook de cassette wisselen. Had ik niet aan gedacht
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
1 crankstel (compact), 1 wiel+cassette (12-25), 2 sets voorbladen (50-34 en 50-42). Wisselen tussen poldersetup en bergsetup kost ca. een kwartier. Opnieuw afstellen is niet nodig. Ik vinnut wel mee vallen kwa gedoe geloof ik
Waarom iemand een compact en een double zou afwisselen kan ik niet begrijpen.
@Gerboon: Zit je nou te trollen, of is er een andere reden dat je deze opmerking plaatst???
Waarom iemand een compact en een double zou afwisselen kan ik niet begrijpen.
@Gerboon: Zit je nou te trollen, of is er een andere reden dat je deze opmerking plaatst???
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Nou wordt af en toe een beetje moe dat mensen zowat een 'berg'-casette steken voor de lokale knobbel.
Deze zomer in de Vogezen geweest en dan gaat het tot een procentje of 12/13 prima met 39/25 als kleinste verzet.
Men moet niet te ver doorslaan met het almaar lichter en 90 omw/min. Als je ze nu en dan eens wat zwaarder trapt op een klim is zeker niet slecht of verkeerd.
Maar voor een grote groep mensen zou een 46-36 crankset de beste oplossing zijn. De 11 gebruik je als toerder in Nederland al nooit icm een 50/52/53. Als je critisch kijkt gebruik je met het toeren altijd maar een paar versnellingen tussen de 28 en 32 km/uur en de rest maar heel zelden.
Deze zomer in de Vogezen geweest en dan gaat het tot een procentje of 12/13 prima met 39/25 als kleinste verzet.
Men moet niet te ver doorslaan met het almaar lichter en 90 omw/min. Als je ze nu en dan eens wat zwaarder trapt op een klim is zeker niet slecht of verkeerd.
Maar voor een grote groep mensen zou een 46-36 crankset de beste oplossing zijn. De 11 gebruik je als toerder in Nederland al nooit icm een 50/52/53. Als je critisch kijkt gebruik je met het toeren altijd maar een paar versnellingen tussen de 28 en 32 km/uur en de rest maar heel zelden.
Op zich loop ik zelf altijd te verkondigen dat je best een stukkie met 50 rpm kan fietsen zonder je knieën in de soep te draaien, dus wat dat betreft ben ik het hartgrondig met je eens eigenlijk
Maar kan me aan de andere kant ook wel weer voorstellen dat 39x25 voor sommigen gewoon echt te zwaar is (ik vind het zelf ook wel lekker om nu 34 als kleinste voor te hebben, terwijl ik toch echt veel geklommen heb met 39 voor, en niet eens zo heel erg langzaam). Dus misschien was je opmerking een beetje flauw...
Maar kan me aan de andere kant ook wel weer voorstellen dat 39x25 voor sommigen gewoon echt te zwaar is (ik vind het zelf ook wel lekker om nu 34 als kleinste voor te hebben, terwijl ik toch echt veel geklommen heb met 39 voor, en niet eens zo heel erg langzaam). Dus misschien was je opmerking een beetje flauw...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?