Schokkerig remgedrag bij dalen
Dank voor alle reacties! Even een algemene reactie:
-remblokken staan op het oog parallel aan de velg
-remblokken zijn de goede kant op gemonteerd
-in de remblokken zitten geen dingetjes, en ik heb ze voor de waalse pijl gemonteerd. Toen was alles dus prima.
-dat bokken of schokken heb ik echt merkbaar op hoge snelheid, maar het is ook voelbaar bij lagere snelheden, rond de 30. Hoe harder ik rem, hoe schokkeriger het is. Daarom dacht ik dus ook aan vervorming, maar het is echt totaal niet te zien. Ik zie m'n voorvork echt schudden als ik rem.
Kan het kwaad denken jullie om te gaan fietsen?
Ik ga zo mn remblokken vervangen en mn velg ontvetten. Schuursponsje op t remvlak om de rotzooi weg te boenen?
Ik laat iig weten of dat helpt. Maar ben vooral benieuwd of ik een risico ga nemen om met deze wielen te rijden
-remblokken staan op het oog parallel aan de velg
-remblokken zijn de goede kant op gemonteerd
-in de remblokken zitten geen dingetjes, en ik heb ze voor de waalse pijl gemonteerd. Toen was alles dus prima.
-dat bokken of schokken heb ik echt merkbaar op hoge snelheid, maar het is ook voelbaar bij lagere snelheden, rond de 30. Hoe harder ik rem, hoe schokkeriger het is. Daarom dacht ik dus ook aan vervorming, maar het is echt totaal niet te zien. Ik zie m'n voorvork echt schudden als ik rem.
Kan het kwaad denken jullie om te gaan fietsen?
Ik ga zo mn remblokken vervangen en mn velg ontvetten. Schuursponsje op t remvlak om de rotzooi weg te boenen?
Ik laat iig weten of dat helpt. Maar ben vooral benieuwd of ik een risico ga nemen om met deze wielen te rijden
Zet die blokken toe-in en kijk dan verder. Voorheen had je het probleem niet maar wellicht zaten de blokhouders niet zo goed vast op de klauw en hebben ze zich meer parallel gezet.
@Gerboon. Lees TS zijn openingspost. Hij is al bij een FM geweest.
@Gerboon. Lees TS zijn openingspost. Hij is al bij een FM geweest.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Beste mensen, allemaal ontzettend bedankt voor de reacties. Ik heb niet meer kunnen reageren vanwege de zeer gebrekkige internet mogelijkheden.
Ik heb uiteindelijk de Marmotte gereden met het voorwiel van een vriend van mij. Hij zou de Marmotte niet gaan rijden en besluit uiteindelijk niet te gaan fietsen die dag, dus dat was mazzel voor me. De Marmotte heb ik gereden in 7:48:01, GOUD! Wat een ervaring was dat. Maar dat terzijde.
Ik denk dat het toch een verdikking is, zoals Amclassic beschreef. Ontvetten, remblokken toe-in, andere remblokken, opnieuw afstellen, boutjes aandraaien, wat dan ook: het heeft niet geholpen. De verdikking is echt nagenoeg onzichtbaar, maar wel goed voelbaar. Bij zowel lage als hoge snelheden. Ik ga het met een schuifmaat nog opmeten om het zeker te weten, maar die heb ik momenteel niet bij de hand. Het wiel is verder kaarsrecht, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik vind het wel zeer verbazingwekkend dat aluminium blijkbaar zo simpel kan vervormen. Ik heb nergens 'raar' geremd of de velg te warm laten worden. Ik ga er dus ook vanuit dat het om een garantiegeval gaat, omdat dit niet had mogen gebeuren. Wat denken jullie?
Ik heb uiteindelijk de Marmotte gereden met het voorwiel van een vriend van mij. Hij zou de Marmotte niet gaan rijden en besluit uiteindelijk niet te gaan fietsen die dag, dus dat was mazzel voor me. De Marmotte heb ik gereden in 7:48:01, GOUD! Wat een ervaring was dat. Maar dat terzijde.
Ik denk dat het toch een verdikking is, zoals Amclassic beschreef. Ontvetten, remblokken toe-in, andere remblokken, opnieuw afstellen, boutjes aandraaien, wat dan ook: het heeft niet geholpen. De verdikking is echt nagenoeg onzichtbaar, maar wel goed voelbaar. Bij zowel lage als hoge snelheden. Ik ga het met een schuifmaat nog opmeten om het zeker te weten, maar die heb ik momenteel niet bij de hand. Het wiel is verder kaarsrecht, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik vind het wel zeer verbazingwekkend dat aluminium blijkbaar zo simpel kan vervormen. Ik heb nergens 'raar' geremd of de velg te warm laten worden. Ik ga er dus ook vanuit dat het om een garantiegeval gaat, omdat dit niet had mogen gebeuren. Wat denken jullie?
Nee, dat zit het niet. Op 1/3 van t ventielgat. Of 2/3e, hoe je t wil bekijken.
Oplossingen voor het probleem hoor ik trouwens ook graag als mensen die hebben.
Ik ga sowieso contact opnemen met Farsports, maar terugsturen wordt toch weer een dure grap. Dus als ik ze als polderwielen kan houden (dan is remmen toch minder een issue dan in de bergen) is dat uiteraard ook een optie.
Oplossingen voor het probleem hoor ik trouwens ook graag als mensen die hebben.
Ik ga sowieso contact opnemen met Farsports, maar terugsturen wordt toch weer een dure grap. Dus als ik ze als polderwielen kan houden (dan is remmen toch minder een issue dan in de bergen) is dat uiteraard ook een optie.
Even een kleine update.
Ik heb met een digitale schuifmaat opgemeten wat de binnenmaat en de buitenmaat van de velg is. Puur om te kijken of uit te sluiten dat de wielen zijn vervormd.
Helaas lijken de wielen inderdaad vervormd. Dit zal dan waarschijnlijk toch komen door verhitting van de velg bij het dalen. Ik vind dit zelf onbegrijpelijk, aangezien het mij op het oog een stevige remrand lijkt, maar de verschillen die ik heb gemeten zijn echt idioot. Ik kan me voorstellen dat er niet elke milimeter van de velg even breed is, maar deze verschillen zijn best groot. Dit zijn de cijfers van het voorwiel:
Vanaf ventiel Buitenafm. Binnenafm.
Spaak 1: 20.44 15.38
Spaak 2: 20.47 15.45
Spaak 3: 20.31 15.24
Spaak 4: 20.26 15.26
Spaak 5: 20.43 15.36
Spaak 6: 20.31 15.30
Spaak 7: 20.23 15.23
Spaak 8: 20.52 15.39
Spaak 9: 20.40 15.39
Spaak 10: 20.20 15.11
Spaak 11: 20.23 15.10
Spaak 12: 20.22 15.23
Spaak 13: 20.47 15.47
Spaak 14: 20.76 15.70
Spaak 15: 20.43 15.42
Spaak 16: 20.26 15.25
Spaak 17: 20.45 15.34
Spaak 18: 20.51 15.35
Spaak 19: 20.21 15.07
Spaak 20: 20.24 15.24
Dikgedrukt heb ik ik het gebied waar het problemen geeft met remmen en cursief is het dikste deel van de velg. Ik heb steeds gemeten bij elk spaakgat. Het verschil tussen het grootste en kleinste punt is ruim een halve milimeter. Bij de binnenafmeting bijna driekwart milimeter. Het lijkt misschien niet veel, maar het is best sterk voelbaar.
Er is best te rijden op de wielen hier in Nederland, maar ik vraag me alleen af of de constructie van die wielen enkel is vervormd, of onherstelbaar (en gevaarlijk) is aangetast. Als iemand hier ideeen over heeft hoor ik dat graag.
Ik heb met een digitale schuifmaat opgemeten wat de binnenmaat en de buitenmaat van de velg is. Puur om te kijken of uit te sluiten dat de wielen zijn vervormd.
Helaas lijken de wielen inderdaad vervormd. Dit zal dan waarschijnlijk toch komen door verhitting van de velg bij het dalen. Ik vind dit zelf onbegrijpelijk, aangezien het mij op het oog een stevige remrand lijkt, maar de verschillen die ik heb gemeten zijn echt idioot. Ik kan me voorstellen dat er niet elke milimeter van de velg even breed is, maar deze verschillen zijn best groot. Dit zijn de cijfers van het voorwiel:
Vanaf ventiel Buitenafm. Binnenafm.
Spaak 1: 20.44 15.38
Spaak 2: 20.47 15.45
Spaak 3: 20.31 15.24
Spaak 4: 20.26 15.26
Spaak 5: 20.43 15.36
Spaak 6: 20.31 15.30
Spaak 7: 20.23 15.23
Spaak 8: 20.52 15.39
Spaak 9: 20.40 15.39
Spaak 10: 20.20 15.11
Spaak 11: 20.23 15.10
Spaak 12: 20.22 15.23
Spaak 13: 20.47 15.47
Spaak 14: 20.76 15.70
Spaak 15: 20.43 15.42
Spaak 16: 20.26 15.25
Spaak 17: 20.45 15.34
Spaak 18: 20.51 15.35
Spaak 19: 20.21 15.07
Spaak 20: 20.24 15.24
Dikgedrukt heb ik ik het gebied waar het problemen geeft met remmen en cursief is het dikste deel van de velg. Ik heb steeds gemeten bij elk spaakgat. Het verschil tussen het grootste en kleinste punt is ruim een halve milimeter. Bij de binnenafmeting bijna driekwart milimeter. Het lijkt misschien niet veel, maar het is best sterk voelbaar.
Er is best te rijden op de wielen hier in Nederland, maar ik vraag me alleen af of de constructie van die wielen enkel is vervormd, of onherstelbaar (en gevaarlijk) is aangetast. Als iemand hier ideeen over heeft hoor ik dat graag.