Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cyclocross zelf opbouwen: veel vragen

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 05 aug 2014 20:33

Helaas is de Empella die Tommeke14 heeft te groot. Mijn hoofd staat voorlopig weer naar het zelf opbouwen van een crosser. Om goed beslagen daaraan te beginnen (of toch niet ;) ) hoor ik graag hoe de ervaren crossers hier denken over het volgende:

Ik ben bezig met een frame, maar wegens vakantie duurt dat nog even voordat ik exacte maten en specificaties krijg. De fiets is voorheen afgebouwd met SRAM Force en de as zit er nog in. Ik hoor nog welk type (zijn er verschillende types die passen op een SRAM Force crank?). Waarschijnlijk zal het niet te combineren zijn met een Campa Record crankstel, maar iemand suggesties voor een alternatief? Is een SRAM crank (meest logische keuze lijkt mij ivm de as?) te combineren met de rest van Campa?

Qua remmen heb ik uit de vele topics hier gedestilleerd dat Avid Shorty Ultimate heel goed uit de bus komt en niet al te duur is. Nog steeds een goede keuze? Of is er onderhand wat beters op de markt (wat ik mij meen te herinneren uit de vele pagina's hierover is dat de meeste reacties al een jaar of 2 jaar oud zijn)?

Qua wielen lees ik verschillende dingen. De donorfiets die ik kan overnemen heeft Fulcrum Racing 7 erop zitten. De een zegt dat het verschil met de cross-versie van deze wielen slechts een rubbertje is, de ander zweert bij de cross-versie. Het zou natuurlijk wel handig zijn als ik gewoon deze wielen kan gebruiken, dat scheelt voorlopig een setje andere wielen kopen.

Qua banden heeft de meerderheid het over Challenge Grifo vouwbanden. Maar maakt de breedte nog uit? Ik ga geen wedstrijden rijden (ik heb gelezen dat daar dan een maximum aan zit). Zal ik als amateur met weinig ervaring in het veld verschil merken met de pro versie? Ik las dat die wat minder soepel is, maar ook aanzienlijk goedkoper. Binnenbandjes niet van latex heb ik me laten vertellen en een maat breder dan de racebandjes, of niet?

Hoe zit het met het stuur? Ik heb af en toe gezien dat er gesproken wordt over een speciaal cross-stuur. Maar is dat niet gewoon onzin? En de breedte van het stuur gewoon net zoals mijn wegfiets? Plaatsing van de shifters ook gelijk houden?

Ik neem aan dat een stuurpen, zadelpen en zadel gewoon op je lijf moet zijn afgesteld en dat het verder niks uit maakt dat het op een crossfiets komt?

Weer veel vragen maar ik hoop dat jullie mij hier een goed antwoord op kunnen geven zodat ik, als alles door gaat, goed voorbereid kan gaan beginnen.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 05 aug 2014 23:46

Challenge Grifo is een topband, maar slijt wel heel erg snel op asfalt. Binnenbandjes zijn idd ook breder.

Ik zou de afstelling van je crosser enigszins gelijk aan je racefiets houden. Ik zit zelf een cm korter en heb m'n stuur wat hoger dan bij m'n racefiets. Shorty Ultimate schijnt het beste te zijn. Ik vind Spooky's ook goed remmen.

Ik heb op zowel m'n crosser als koersfiets een 40cm breed stuur. Beide vrij smal, maar dat vind ik gewoon lekker fietsen. Voor de rest gewoon een fijn zadel nemen etc. Dat is allemaal hetzelfde. Gewone Racing 7 is meer dan prima om mee te crossen.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 06 aug 2014 22:19

Thnx Tommeke14! Heb je nog een alternatief qua banden voor als je deels asfalt, deels veld gaat rijden?

Verder heb ik natuurlijk nog pedalen nodig, die was ik bijna vergeten. Gebruiken jullie mountainbike-pedalen? Of zijn er speciale cyclocross-pedalen?

En als er nog mensen zijn die meer kunnen vertellen over assen/cranks, graag! Zie mijn vorige bericht hierboven.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 06 aug 2014 23:09

Ik heb zelf Racing Ralph. En dan de EVO versie. Die bollen op asfalt ook heel behoorlijk en gaan lang mee. Ik rij er ook wel eens een wedstrijdje op en ook dat gaat prima. En verder gewoon mountainbikepedalen idd.

In m'n vorige crosser had ik eerst een ISIS en later een vierkante as zitten. Beide werkten prima genoeg. Heb met SRAM helaas geen ervaring.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 09 aug 2014 19:42

Afgelopen week heb ik de donorfiets bekeken en die zag er prachtig uit! Prijs was ook zeer aangenaam, dus de fiets staat nu hier. Gisteravond en vanmiddag bezig geweest de fiets te strippen. Tot mijn blijde verrassing zat er een vierkante as in, dus deze kan ik goed gebruiken in de nieuwe crosser. Eigenlijk kan ik alles gebruiken behalve de remhoeven en het frame/voorvork. Het zadel wat erop zat was niet geweldig, dus daar moet ik wel een nieuwe van. Maar stuur, stuurpen, zadelpen etc. kan ik prima weer gebruiken.
Volgens mijn FM (die zo enthousiast was van mijn plan dat hij spontaan wat crankstel/bracket gereedschap ter lening aan bood) is het mogelijk om op het crankstel crossbladen te plaatsen (36-46 tands ofzo?), hij had ze alleen niet op voorraad. Tzt zal ik ze wel bij hem bestellen, maar bij zoeken op internet ben ik nog niet zulke bladen (met steek 135) tegen gekomen. Iemand tips waar ik deze kan vinden?

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 09 aug 2014 20:24

Zo iets, moet hier ook te bestellen zijn:http://www.kurbelix.de/products/Fahrrad ... 2ec5fa2620
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 21 aug 2014 18:00

Ondertussen bij mijn FM geweest en een 46 tands buitenblad gehaald. Ik ga dus met 39-46 rijden. Op mijn crankstel met steek 135 past namelijk geen kleiner blad op dan 39 tands. En het verschil 36-39 is ook weer niet zo groot. Achter maar een tandje kleiner rijden dan. ;)
Verder een tweedehands setje Avid Shorty Ultimate op de kop getikt en pedalen en banden besteld. Bij nalezen kwam ik er ook achter dat ik een Umlenker nodig heb voor de voorderailleur, die is ook besteld.
Zaterdag ga ik kijken of ik nog een extra setje wielen met een mooie korting kan krijgen en zaterdag ga ik ook het crossframe ophalen. Daarna kan het opbouwen beginnen! Ik zal wel een verslagje plaatsen in dit topic.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 23 aug 2014 23:43

Deze kwam ik nog tegen op mijn eigen zoektocht:
http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... s/07320138
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Plaats reactie