Re: Cyclocross zelf opbouwen: veel vragen
Geplaatst: 05 aug 2014 20:33
Helaas is de Empella die Tommeke14 heeft te groot. Mijn hoofd staat voorlopig weer naar het zelf opbouwen van een crosser. Om goed beslagen daaraan te beginnen (of toch niet ) hoor ik graag hoe de ervaren crossers hier denken over het volgende:
Ik ben bezig met een frame, maar wegens vakantie duurt dat nog even voordat ik exacte maten en specificaties krijg. De fiets is voorheen afgebouwd met SRAM Force en de as zit er nog in. Ik hoor nog welk type (zijn er verschillende types die passen op een SRAM Force crank?). Waarschijnlijk zal het niet te combineren zijn met een Campa Record crankstel, maar iemand suggesties voor een alternatief? Is een SRAM crank (meest logische keuze lijkt mij ivm de as?) te combineren met de rest van Campa?
Qua remmen heb ik uit de vele topics hier gedestilleerd dat Avid Shorty Ultimate heel goed uit de bus komt en niet al te duur is. Nog steeds een goede keuze? Of is er onderhand wat beters op de markt (wat ik mij meen te herinneren uit de vele pagina's hierover is dat de meeste reacties al een jaar of 2 jaar oud zijn)?
Qua wielen lees ik verschillende dingen. De donorfiets die ik kan overnemen heeft Fulcrum Racing 7 erop zitten. De een zegt dat het verschil met de cross-versie van deze wielen slechts een rubbertje is, de ander zweert bij de cross-versie. Het zou natuurlijk wel handig zijn als ik gewoon deze wielen kan gebruiken, dat scheelt voorlopig een setje andere wielen kopen.
Qua banden heeft de meerderheid het over Challenge Grifo vouwbanden. Maar maakt de breedte nog uit? Ik ga geen wedstrijden rijden (ik heb gelezen dat daar dan een maximum aan zit). Zal ik als amateur met weinig ervaring in het veld verschil merken met de pro versie? Ik las dat die wat minder soepel is, maar ook aanzienlijk goedkoper. Binnenbandjes niet van latex heb ik me laten vertellen en een maat breder dan de racebandjes, of niet?
Hoe zit het met het stuur? Ik heb af en toe gezien dat er gesproken wordt over een speciaal cross-stuur. Maar is dat niet gewoon onzin? En de breedte van het stuur gewoon net zoals mijn wegfiets? Plaatsing van de shifters ook gelijk houden?
Ik neem aan dat een stuurpen, zadelpen en zadel gewoon op je lijf moet zijn afgesteld en dat het verder niks uit maakt dat het op een crossfiets komt?
Weer veel vragen maar ik hoop dat jullie mij hier een goed antwoord op kunnen geven zodat ik, als alles door gaat, goed voorbereid kan gaan beginnen.
Ik ben bezig met een frame, maar wegens vakantie duurt dat nog even voordat ik exacte maten en specificaties krijg. De fiets is voorheen afgebouwd met SRAM Force en de as zit er nog in. Ik hoor nog welk type (zijn er verschillende types die passen op een SRAM Force crank?). Waarschijnlijk zal het niet te combineren zijn met een Campa Record crankstel, maar iemand suggesties voor een alternatief? Is een SRAM crank (meest logische keuze lijkt mij ivm de as?) te combineren met de rest van Campa?
Qua remmen heb ik uit de vele topics hier gedestilleerd dat Avid Shorty Ultimate heel goed uit de bus komt en niet al te duur is. Nog steeds een goede keuze? Of is er onderhand wat beters op de markt (wat ik mij meen te herinneren uit de vele pagina's hierover is dat de meeste reacties al een jaar of 2 jaar oud zijn)?
Qua wielen lees ik verschillende dingen. De donorfiets die ik kan overnemen heeft Fulcrum Racing 7 erop zitten. De een zegt dat het verschil met de cross-versie van deze wielen slechts een rubbertje is, de ander zweert bij de cross-versie. Het zou natuurlijk wel handig zijn als ik gewoon deze wielen kan gebruiken, dat scheelt voorlopig een setje andere wielen kopen.
Qua banden heeft de meerderheid het over Challenge Grifo vouwbanden. Maar maakt de breedte nog uit? Ik ga geen wedstrijden rijden (ik heb gelezen dat daar dan een maximum aan zit). Zal ik als amateur met weinig ervaring in het veld verschil merken met de pro versie? Ik las dat die wat minder soepel is, maar ook aanzienlijk goedkoper. Binnenbandjes niet van latex heb ik me laten vertellen en een maat breder dan de racebandjes, of niet?
Hoe zit het met het stuur? Ik heb af en toe gezien dat er gesproken wordt over een speciaal cross-stuur. Maar is dat niet gewoon onzin? En de breedte van het stuur gewoon net zoals mijn wegfiets? Plaatsing van de shifters ook gelijk houden?
Ik neem aan dat een stuurpen, zadelpen en zadel gewoon op je lijf moet zijn afgesteld en dat het verder niks uit maakt dat het op een crossfiets komt?
Weer veel vragen maar ik hoop dat jullie mij hier een goed antwoord op kunnen geven zodat ik, als alles door gaat, goed voorbereid kan gaan beginnen.