Snelste fiets met naaf versnelling
Als je de eis naafversnelling laat valen, dan krijg je er plots veel meer keuze in fietsen bij.
Het wordt dan opeens ook allemaal een stuk goedkoper. Tenminste, als je van een Rohloff naaf uitgaat. En de schakelopties die je erbij krijgt, zijn ook nog eens een pluspunt. Bij een Rohloff naaf heb je 14 versnelling die een bereik hebben van een 30/36 tot een 50/11 (omgerekend dus!). De range verschuift meer naar links of rechts als je een groter of kleiner voorblad pakt. De sprongen tussen alle verzetten zijn dus HEEL erg groot. Op het vlakke lijkt me dit dan ook helemaal niets. Wat is een 39 blad en met een 12-25 cassette dan toch verrekte handig.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen in de klassieke aandrijving met derailleurs en tandwieltjes. Rohloff naven zijn ondingen in mijn oprtiek. Waarom wil je persé die naaf versnelling?
Het wordt dan opeens ook allemaal een stuk goedkoper. Tenminste, als je van een Rohloff naaf uitgaat. En de schakelopties die je erbij krijgt, zijn ook nog eens een pluspunt. Bij een Rohloff naaf heb je 14 versnelling die een bereik hebben van een 30/36 tot een 50/11 (omgerekend dus!). De range verschuift meer naar links of rechts als je een groter of kleiner voorblad pakt. De sprongen tussen alle verzetten zijn dus HEEL erg groot. Op het vlakke lijkt me dit dan ook helemaal niets. Wat is een 39 blad en met een 12-25 cassette dan toch verrekte handig.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen in de klassieke aandrijving met derailleurs en tandwieltjes. Rohloff naven zijn ondingen in mijn oprtiek. Waarom wil je persé die naaf versnelling?
Live fast; die young. mijn blog
Ja, eigenlijk alleen woonwerk verkeer.
Waarom een naafversnelling? Ik mtb al ruim 10 jaar en heb niets tegen derailleurs alleen het onderhoud van een naafversnelling vind ik super. Ik rijd door weer en wind door de rotterdamse haven (veel zand en vuil op de weg).
Mijn huidige fiets is nig lang niet aan vervanging toe en als ik alleen rijd voldoet hij prima, maar steeds vaker fiets ik samen met een of meerdere op een racefiets en dan merk ik toch wel dat hij niet gemaakt is voor kruissnelheden van 30+
Waarom een naafversnelling? Ik mtb al ruim 10 jaar en heb niets tegen derailleurs alleen het onderhoud van een naafversnelling vind ik super. Ik rijd door weer en wind door de rotterdamse haven (veel zand en vuil op de weg).
Mijn huidige fiets is nig lang niet aan vervanging toe en als ik alleen rijd voldoet hij prima, maar steeds vaker fiets ik samen met een of meerdere op een racefiets en dan merk ik toch wel dat hij niet gemaakt is voor kruissnelheden van 30+
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dan ga je toch gewoon zonder je collega's
Is er niets om je eigen fiets wat "sneller" te maken? Door bv een dropbar te monteren?
Is er niets om je eigen fiets wat "sneller" te maken? Door bv een dropbar te monteren?
Ik schreef dat hij prima voldoet, maar op een aantal vlakken kan het wel beter, de fiets is vrij zwaar, en de zitpositie iets te relaxed, een dropbar plaatsen zal iets helpen maar zal niet alle minpunten weg nemen.
En daarnaast is het gewoon leuk om een nieuwe fiets uit te kiezen.
En daarnaast is het gewoon leuk om een nieuwe fiets uit te kiezen.
Deze wellicht (maar ook niet echt licht): http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... ub-14-Gang
Of deze: http://www.gudereit.de/nc/kollektion/sp ... -r-40.html
Of deze: http://www.gudereit.de/nc/kollektion/sp ... -r-40.html
Misschien is dat wel de verstandigste keuze ja, een racefiets met een 105 groep koste ca 1000 euro en die kan ik dan zeker de helft van het jaar gebruiken. Het geen waar ik nu naar opzoek ben zal altijd een compromis zijn.
Ik zal eerst een kijken of ik een goede rit kan maken op een racefiets om te bepalen of dat iets is wat ik zou willen.
Ik zal eerst een kijken of ik een goede rit kan maken op een racefiets om te bepalen of dat iets is wat ik zou willen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat ik nog niet eens heb gezien hier is een Idworx. Zijn zeer goed in het maken van frames met de rohloff naaf. Weet alleen niet of daar wat tussen zit.
Eigenlijk wil je gewoon een racefiets met dit:
http://www.sturmey-archer.com/products/ ... id/57.html
Een Rohloff is op een woon-werkfiets veel te luxe!
http://www.sturmey-archer.com/products/ ... id/57.html
Een Rohloff is op een woon-werkfiets veel te luxe!
Hoi Baron, ik kom jou ook echt overal tegen.
Een rohloff is misschien overdreven luxe ja, maar het kan hier behoorlijk waaien en er zijn hoge bruggen over water/snelweg/spoorlijn van de 11 verzetten die ik nu heb gebruik ik 2 t/m 7 en ik zou ze niet verder uit elkaar willen hebben. Een rohloff overweeg ik dan ook alleen nog maar, ik wil eerst uitzoeken of deze lichter loopt en of lichter is, zo niet, dan is een alfine 11 goed genoeg voor me.
Idworx heeft allen robuuste trekking fietsen en mtb's met een rholoff.
Een op maat gemaakt synus dean is ook nog een mooie optie.
http://www.synusfietsen.nl/synus-dean/
Mijn huidige fiets is 2 jaar oud en nieuw kost dit model nu (licht aangepast) €1700, zowle thuis als oo het werk staat hij binnen, het ziet er nog netjes uit, dus hij is nig bepst wat geld waard.
Een rohloff is misschien overdreven luxe ja, maar het kan hier behoorlijk waaien en er zijn hoge bruggen over water/snelweg/spoorlijn van de 11 verzetten die ik nu heb gebruik ik 2 t/m 7 en ik zou ze niet verder uit elkaar willen hebben. Een rohloff overweeg ik dan ook alleen nog maar, ik wil eerst uitzoeken of deze lichter loopt en of lichter is, zo niet, dan is een alfine 11 goed genoeg voor me.
Idworx heeft allen robuuste trekking fietsen en mtb's met een rholoff.
Een op maat gemaakt synus dean is ook nog een mooie optie.
http://www.synusfietsen.nl/synus-dean/
Mijn huidige fiets is 2 jaar oud en nieuw kost dit model nu (licht aangepast) €1700, zowle thuis als oo het werk staat hij binnen, het ziet er nog netjes uit, dus hij is nig bepst wat geld waard.
Ik zit topic mee te lezen omdat ik ook aan het kijken ben naar goede woon-werk fietsen (2x40 km). 's Winters rijdt ik op een fiets die enigszins vergelijkbaar is met jouw fiets, maar zodra het weer het toelaat ga ik op de racefiets. (Vaak ook als het weer het niet toelaat ) Ik denk inderdaad niet dat je jouw fiets (of iets anders met naafversnellingen) even snel krijgt als een racefiets. Ik zou zelf voor de winter wel een randonneur willen zoals de VN Amazon, wel de bescherming van spatborden en de mogelijkheid voor wat bredere banden (schwalbe marathon winter bij sneeuw en ijs), maar toch een diepe zit en schakelen in kleine stapjes. Ik vind die VN veels te duur dus ben nog aan het kijken wat ik wel wil betalen. Maar zo'n audax fiets is nog steeds geen racefiets, qua snelheid wellicht bijna, maar qua geometrie is het waarschijnlijk toch wat minder race.
In jouw geval zou ik denk ik inderdaad een racefiets erbij kopen. Een goede racefiets daagt je gewoon uit om hard te gaan.
In jouw geval zou ik denk ik inderdaad een racefiets erbij kopen. Een goede racefiets daagt je gewoon uit om hard te gaan.
Fly Merlin