Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

reparatie/montage-standaard

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 aug 2014 13:47

MichelK21 schreef:Ik heb de standaard van de Lidl; dit is echt een aanrader! (niet op de fietsen letten, zijn beide al niet meer actueel ;-)
Standaard is erg stevig en gemakkelijk op te zetten, in te klappen en op te bergen.
...
Die heb ik ook.
Werkt inderdaad perfect., of beter, deze laat je perfect werken :)

Zoals iemand anders ook schreef, altijd een doek tussen de klem en je fiets helpt om krassen te voorkomen. Je kan je fiets ook klemmen aan de zadelpen, is iets minder krasgevoelig dan je frame.
I know myself like no one else
Nothing to defend

MichelK21
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2014 10:45
Locatie: Schoonoord

MichelK21 18 aug 2014 13:36

Vanaf volgende week bij Aldi in de aanbieding trouwens:

Afbeelding

Correctie; is bij Lidl!

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 18 aug 2014 14:18

Ik heb ook wel eens nagedacht over die van de Lidl, maar na een kleine zoektocht vorige week ga ik voor de Tacx T3075. Aangezien ik geregeld aan (retro) racefietsen knutsel als hobby, wilde ik toch net ff wat stabielers hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 18 aug 2014 14:52

Helaas geldt de aanbieding van de Lidl alleen in het noorden..... :(

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6099
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 aug 2014 15:31

Komt hij een week later elders. Maar ik wil hem wel voor je halen en verzenden. Denk dat het dan wel wat duurder wordt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 18 aug 2014 15:32

Dan ga ik het in de gaten houden.... Bedankt voor het aanbod in ieder geval. :)

MichelK21
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2014 10:45
Locatie: Schoonoord

MichelK21 18 aug 2014 19:56

Ik wil 'm ook wel voor je halen hoor, geen probleem... Ik rij regelmatig het land door voor m'n werk dus je hebt kans dat ik binnen afzienbare tijd wel ergens bij je in de buurt ben (al weet ik natuurlijk niet waar dat is :lol: )

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 11 nov 2014 19:36

Even een praktische vraag over deze standaard.
Kan ik de fiets het beste aan de zadelbuis of aan de zadelpen klemmen?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 12 nov 2014 13:50

Zadelpen, bij bevestiging aan het frame loop je het risico het frame te beschadigen bij te hard klemmen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 nov 2014 14:21

Bij klemming aan de zadelpen komt er een flink moment* op de pen te staan, op een manier waar de pen niet voor ontworpen is. Ik zou een "momentneutraal" punt op het frame kiezen om te klemmen (het geval als het zwaartepunt van de fiets zich recht onder de klemming bevindt), bijvoorbeeld ergens halverwege de bovenbuis.
Uiteraard de klem met beleid aandraaien (net als je derailleurklemband en zadelpenstrop, die klemmen immers ook gewoon om het carbon heen). De meeste zadelpennen zijn ook van carbon trouwens, en net zo kwetsbaar als het frame (maar uiteraard wel minder duur om te vervangen, mocht je de boel slopen..)

*Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het eigenlijk ook wel weer meevalt met dat moment. Zo groot is de arm niet, en het gewicht van de fiets is ook niet zo hoog. Voordeel van toch een momentneutraal punt kiezen is dat je minder stevig hoeft te klemmen om te voorkomen dat de fiets gaat schuiven in de klem.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 12 nov 2014 17:48

Oke. Ik begreep altijd (ten onrechte dus) dat de bovenbuis niet geschikt was voor een klem. Overigens klem ik altijd de zadelbuis. Fiets zit dan stevig vast zonder dat ik het idee heb dat het moment te groot is, maar ik kan het mis hebben.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 12 nov 2014 20:11

53x11 schreef:Bij klemming aan de zadelpen komt er een flink moment* op de pen te staan, op een manier waar de pen niet voor ontworpen is. Ik zou een "momentneutraal" punt op het frame kiezen om te klemmen (het geval als het zwaartepunt van de fiets zich recht onder de klemming bevindt), bijvoorbeeld ergens halverwege de bovenbuis.
Uiteraard de klem met beleid aandraaien (net als je derailleurklemband en zadelpenstrop, die klemmen immers ook gewoon om het carbon heen). De meeste zadelpennen zijn ook van carbon trouwens, en net zo kwetsbaar als het frame (maar uiteraard wel minder duur om te vervangen, mocht je de boel slopen..)

*Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het eigenlijk ook wel weer meevalt met dat moment. Zo groot is de arm niet, en het gewicht van de fiets is ook niet zo hoog. Voordeel van toch een momentneutraal punt kiezen is dat je minder stevig hoeft te klemmen om te voorkomen dat de fiets gaat schuiven in de klem.
Het frame is evenmin voor een dergelijke belasting ontworpen. Framebuizen zijn opgesloten in een driehoek en hoeven dus niet zo zwaar te worden gedimensioneerd als een zadelpen, waar op de top je eigen gewicht drukt met bijbehorende arm en dus moment.
Ben niet zo gecharmeerd van deze standaarden en gebruik hem alleen om de fiets schoon te maken en dan ophangen aan de zadelpunt waarbij de zwaartekracht in de lengterichting van de buis valt. Volgens mij wat jij ook schetst. Reparaties, waarbij je ook kracht gaat zetten, doe ik liever op een standaard waarbij de voorvork of achtervork vastgeklemd zit.

Plaats reactie