Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettingbladset kiezen, 46-39 of 46-36

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 25 aug 2014 11:55

NickD schreef: Ik zal dus gaan voor een 46 (want een 48 bestaat niet).
Hoezo 48 bestaat niet? Beetje rond surfen en je hebt een 48 buitenblad.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 25 aug 2014 14:54

Niet voor een 6800 crankstel...

KNJ
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 aug 2011 12:29

KNJ 25 aug 2014 17:29

Interessant topic

Ik rij momenteel overal met 50-34 en achteraan 12-27,
Algemeen gemiddelde is ong 29 km/h. Ik trap op pure souplesse, ong 100 rpm gemiddeld. Ik haspel ook praktisch alles af op het binnenblad (meestal 14-15). Als ik bij snellere groep aansluit en naar de grote plateau overschakel, zit ik meestal op de 19 of 21.

Kettinglijn is echter niet optimaal op buitenblad en ik ben hoegenaamd geen stoemper die op een zwaar verzet kan blijven trappen. Daarom is het ook al door mijn gedachten gegaan om een kleiner buitenblad te steken om ook op het buitenblad meer op souplesse te kunnen rijden zonder dat de ketting heel scheef ligt

Des te mee omdat ik me bij een club wil aansluiten waar ze gemiddeld een 31 gemiddeld rijden, daar waar ik nu altijd alleen rij en ik dan vaker het buitenblad zal nodig hebben en ik niet aan souplesse wil inboeten ...
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 25 aug 2014 19:21

edwin01 schreef:Niet voor een 6800 crankstel...

Sorry, had ik gemist. Wacht de Bikemotion even af, en vraag daar bij de betreffende tandwielfebrikanten. Ik kan me niet voorstellen dat die 48 er niet komt.

Rijd op mijn koersfiets met normale combinatie. Op mijn woon/werk fiets heb ik 50 voor en 16-25 achter. Ik heb daar een nieuwelingen pignon en dat fiets ook heerlijk.

Gebruikersavatar
Jorio
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:24
Locatie: Zwolle

Gebruikersavatar Jorio 25 aug 2014 20:52

Ik heb vorige week, vanuit dezelfde overweging, een 46 buitenbad besteld (komt dus ipv mijn 50). Dan heb ik straks een 34-46 voor en een 12-25 achter (cadans van rond de 105) waarmee ik het grootste deel op t buitenblad kan draaien en daar ook wat mogelijkheden heb. Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt

Gebruikersavatar
LightPhoenix
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09

Gebruikersavatar LightPhoenix 26 aug 2014 00:16

Ik vind 46 persoonlijk erg klein. Ik rijd zelf op 50/34 voor en wil dit in een van deze dagen upgraden naar 53/39. Ik rijd meestal een cadans van 100-110.

Ik heb 11-28 achter. Stel je zou bijv 32km/u rijden, dan kan dat met een combo van 50 voor of met 34 voor. Persoonlijk fiets 50 dan fijner dan 34.

Over het algemeen kan ik prima af met mijn bladen, alleen in de sprint kom ik dan eigenlijk te kort.

Wellicht helpt dit in je overwegingen. Volgens mij bestaan er onderzoeken die bevestigen dat voor groter fijner rijd dan voor kleiner op de zelfde snelheid. Dit kan ook persoonlijk zijn, Tony Martin is het in elk geval met me eens haha

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2014 10:26

LightPhoenix schreef: Over het algemeen kan ik prima af met mijn bladen, alleen in de sprint kom ik dan eigenlijk te kort.

Wellicht helpt dit in je overwegingen. Volgens mij bestaan er onderzoeken die bevestigen dat voor groter fijner rijd dan voor kleiner op de zelfde snelheid. Dit kan ook persoonlijk zijn, Tony Martin is het in elk geval met me eens haha
Als je met 50-11 te kort komt in de sprint dan mis je gewoon souplesse. Met 110 omwentelingen (wat echt niet overdreven is in een sprint) rij je namelijk al 63 km/h

Groot-groot rijden is wel efficienter dan klein-klein. Maar dat verschil is echt niet heel groot, het is eerder theoretisch en treed met name op bij de kleinste tandwielen achter. Of je nu op de 34 of de 50 voor rijd maakt niet zoveel uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 26 aug 2014 12:04

Ik snap dat niet dat voorbladen gedoe. Dat zijn van die jeugdverzetten Koop een nieuwelingen- of juniorenpignon 16*25 of 15*25. Als je voor een koers zwaarder moet hebben wissel je pignon en ben je klaar. Hoef je het voorderailleur ook niet te verplaatsen.

Bij mijn zoon ook zo zitten klooien om die aanlas voor je voorderailleur eraf te krijgen omdat deze veel te hoog staat. Valt dat weg als je klemband hebt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2014 13:25

Ik weet vrij zeker dat de mensen die hier het idee hebben om een kleiner voorblad te monteren niet koersen en dat kleinere grote blad rustig op z'n plek laten zitten.

De cassettes die jij voorstelt zijn slecht verkrijgbaar in 11 speed en de kwaliteit is vaak ook wat minder. Uiteindelijk zijn het gewoon flut cassettes qua verloop, omdat ze maar met 1 tandje per keer oplopen wordt het verschil steeds kleiner bij de grotere kransen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2523
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 26 aug 2014 14:14

bartg schreef:Ook in Vlaanderen lijkt mij een 46 nogal klein. Dit is eigenlijk een crossverzet. Afgelopen weekend nog in de polders gereden (er stond behoorlijk wat wind) en ook met een 50 voorblad kon ik de 13 en 14 goed gebruiken. Mijn gemiddelde snelheid ligt zo rond de 27 à 28 km/u als ik alleen rijd.Ben dus geen prof....
De 39 als binnenblad (te wisselen tegen een 34 voor het klimwerk) lijkt me wel een goeie keuze. Persoonlijk zou ik dus eerder voor een 50-39(34) gaan met een 12-25 cassette (of 11-28 voor het klimmen).
50 - 13 met een gemiddelde van 27 per uur. :?
Dat is nog geen 60/rpm :o

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 26 aug 2014 14:22

kiekeboeboe schreef:
bartg schreef:Ook in Vlaanderen lijkt mij een 46 nogal klein. Dit is eigenlijk een crossverzet. Afgelopen weekend nog in de polders gereden (er stond behoorlijk wat wind) en ook met een 50 voorblad kon ik de 13 en 14 goed gebruiken. Mijn gemiddelde snelheid ligt zo rond de 27 à 28 km/u als ik alleen rijd.Ben dus geen prof....
De 39 als binnenblad (te wisselen tegen een 34 voor het klimwerk) lijkt me wel een goeie keuze. Persoonlijk zou ik dus eerder voor een 50-39(34) gaan met een 12-25 cassette (of 11-28 voor het klimmen).
50 - 13 met een gemiddelde van 27 per uur. :?
Dat is nog geen 60/rpm :o
Tja, dikke kans dat die 50/13 dan met wind mee gebruikt werd...
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 26 aug 2014 20:19

46/39 is een schitterend polderverzet. Je hebt er als wielertoerist meer dan genoeg aan (ook in 95% van Vlaanderen).
Meest veelzijdig lijkt mij een 46/36 verzet met 12/25 achter (gebruik het zelf ook het meest in de vlaamse heuvels).
Je hebt inderdaad geen vervelende overgang tussen je voorbladen zoals bij 50/34.
Ik kom pas boven de 60km/h in de problemen (op het kantje) met een 46/11 verhouding.
Op de cyclo/Ardennen fiets zit wel 50/34 met 28/11 om wat reserve te hebben naar boven en beneden.

Plaats reactie