Volgens hun ligt het aan de derailleurhanger en/of de snelspanner.
Het eerste zou kunnen, 2e verwacht ik niet, strakker dan de snelspanner nu staat, kan echt niet.
Vorige week vrijdag zou men een nieuwe hanger en snelspanner opsturen, top, alleen we zijn ruim een week verder, heb nog niets mogen ontvangen. Morgen een nieuwe week, nieuwe kansen!
Afgelopen weekend natuurlijk gefietst, wiel uiteraard weer scheef na afloop!
achterwiel blijf scheef trekken!
Volgens mij is het de pat. Heb je die gecontroleerd ? Ik was ooit met een stalen frame waarvan het achterwiel scheef trok en waarvan de FM zei dat het niet gerepareerd kon worden bij een TdF mecanicien in Frankrijk. Hij had mij al over de telefoon gezegd dat het de pat was en toen ik in zijn winkel kwam zette hij de fiets met het voorwiel tegen de muur en stapte op een van de de pedalen en zette goed kracht. Direct trok het achterwiel scheef. Daarna heeft hij de pat gericht en het probleem is NOOIT meer opgetreden. Ik weet niet wat jij voor frame hebt en of je deze methode kan gebruiken, maar meten kan je het in ieder geval wel met het juiste gereedschap..
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ik heb geen idee. Het lijkt erop dat de pat rechts ruimer is dan links. Volgens de FM ligt het aan de pad en/of snelspanner en ligt het niet aan het frame, daarvoor, zegt men, is het verschil te klein.
Ik hoop deze week het nieuwe hangertje binnen te krijgen en te kunnen monteren. Keep you posted!
Ik hoop deze week het nieuwe hangertje binnen te krijgen en te kunnen monteren. Keep you posted!
Niets is wat het lijkt..
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Klopt!
Vanmiddag de nieuwe hanger en snelspanner gekregen en geïnstalleerd. Padje is opnieuw gericht en achterrem is opnieuw afgesteld. Even in de straat op en neer gereden en hoppa: scheef!
Minder dan eerst maar de snelspanner stond ook enorm strak. Wanneer ik de snelspanner normaal vastgezet had, trok het wiel opnieuw scheef, maakte de ketting meer herrie en liep het wiel weer aan op de achterrem.
Het wiel losgemaakt, even heen en weer bewogen en toen opnieuw vastgezet.
Morgenavond een rondje rijden met de club (één van de laatste dit seizoen) en daarna weten we meer.
Het lijkt er in elk geval op dat het niets uitmaakt. Helaas.....
Baal er wel van, het plezier van een nieuwe fiets was al snel verdwenen. Heb nog nooit zo vaak alles opnieuw moeten afstellen....
Vanmiddag de nieuwe hanger en snelspanner gekregen en geïnstalleerd. Padje is opnieuw gericht en achterrem is opnieuw afgesteld. Even in de straat op en neer gereden en hoppa: scheef!
Minder dan eerst maar de snelspanner stond ook enorm strak. Wanneer ik de snelspanner normaal vastgezet had, trok het wiel opnieuw scheef, maakte de ketting meer herrie en liep het wiel weer aan op de achterrem.
Het wiel losgemaakt, even heen en weer bewogen en toen opnieuw vastgezet.
Morgenavond een rondje rijden met de club (één van de laatste dit seizoen) en daarna weten we meer.
Het lijkt er in elk geval op dat het niets uitmaakt. Helaas.....
Baal er wel van, het plezier van een nieuwe fiets was al snel verdwenen. Heb nog nooit zo vaak alles opnieuw moeten afstellen....
Niets is wat het lijkt..
Het gaat niet om de verwisselbare achterpat(/pad), maar om de uitlijning van de "dropouts". De verwisselbare achterpat heeft invloed op het schakelen, maar als de achterpatten niet uitgelijnd zijn, trekt je wiel scheef.
De verwisselbare pat controleer je hier mee:
http://bit.ly/1rCANGF
..maar dat heeft niets te maken met de "dropouts".
De verwisselbare pat controleer je hier mee:
http://bit.ly/1rCANGF
..maar dat heeft niets te maken met de "dropouts".
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Even voor de duidelijkheid, dit heeft niks te maken met een slecht uitgelijnde derailleurpad o.i.d. Omdat het gaat om het oog waar het wiel in valt en niet om het stuk waar de derailleur aan hangt.
Ik heb dit probleem ook met mijn Focus Izalco uit 2011. Al meerdere wielen, snelspanners en derailleurhangers geprobeerd maar het wiel blijft krom trekken naar links. Ook bij mij heeft de as meer ruimte aan de kant van de derailleurhanger dan links. Mij lijkt dit echt gewoon een scheef uitgelijnd frame waarbij dus de padden niet precies recht tegenover elkaar zijn uitgelijnd.
Een oplossing die ik hiervoor heb bedacht is om deze overtollige ruimte in de derailleurhanger op te vullen met wat aluminium. Ik gebruik hiervoor het omhulsel van een waxinelichtje (ja je moet af en toe een beetje creatief zijn). Deze knip ik en vouw ik dan een paar keer dubbel en deze vult dan de overtollige ruimte tussen wiel-as en pad op. Dit werkt in mijn geval eigenlijk heel goed en het wiel staat dan gewoon weer gecentreerd. Een nadeel is wel dat het stukje aluminium er telkens uitvalt wanneer je het achterwiel er uit haalt voor onderhoud etc. Een andere mogelijkheid is uiteraard de pad links wat uitvijlen, iets waar ik liever niet aan begin met mijn carbon frame maar waar je FM je wellicht wel bij kan helpen.
Ik heb dit probleem ook met mijn Focus Izalco uit 2011. Al meerdere wielen, snelspanners en derailleurhangers geprobeerd maar het wiel blijft krom trekken naar links. Ook bij mij heeft de as meer ruimte aan de kant van de derailleurhanger dan links. Mij lijkt dit echt gewoon een scheef uitgelijnd frame waarbij dus de padden niet precies recht tegenover elkaar zijn uitgelijnd.
Een oplossing die ik hiervoor heb bedacht is om deze overtollige ruimte in de derailleurhanger op te vullen met wat aluminium. Ik gebruik hiervoor het omhulsel van een waxinelichtje (ja je moet af en toe een beetje creatief zijn). Deze knip ik en vouw ik dan een paar keer dubbel en deze vult dan de overtollige ruimte tussen wiel-as en pad op. Dit werkt in mijn geval eigenlijk heel goed en het wiel staat dan gewoon weer gecentreerd. Een nadeel is wel dat het stukje aluminium er telkens uitvalt wanneer je het achterwiel er uit haalt voor onderhoud etc. Een andere mogelijkheid is uiteraard de pad links wat uitvijlen, iets waar ik liever niet aan begin met mijn carbon frame maar waar je FM je wellicht wel bij kan helpen.
Vanavond een rondje gedaan en wanneer de snelspanner goed aangespannen staat, staat het wiel na een sprintje getrokken te hebben scheef. Wanneer ik de snelspanner extreem vastzet en je het bijna niet meer loskrijgt, wat me overigens niet goed lijkt, dan blijft het wiel gecentreerd staan.
Nog 3 weken fietsen, een laatste tocht met klanten en dan ga ik er mee terug naar de winkel waar het frame gekocht heb en laat hun er naar kijken. We zullen zien....
Dank allemaal voor jullie reacties, ik houd jullie op de hoogte!
Nog 3 weken fietsen, een laatste tocht met klanten en dan ga ik er mee terug naar de winkel waar het frame gekocht heb en laat hun er naar kijken. We zullen zien....
Dank allemaal voor jullie reacties, ik houd jullie op de hoogte!
Niets is wat het lijkt..