Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Stelling: Racefietsers een plaag in het verkeer

moustache
Forum-lid

moustache 16 aug 2010 17:53

Scepticus schreef: ...pica...

+1

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 16 aug 2010 17:55

Wie is dat ↑

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 16 aug 2010 19:10

Stelling: De telegraaf is al 60 jaar de krant van fout nederland.

Nu hard wegrennen....

PS. Slotje?

tati
Forum-lid

tati 16 aug 2010 20:26

Aapje schreef:Stelling: De telegraaf is al 60 jaar de krant van fout nederland.

Nu hard wegrennen....

PS. Slotje?

Is het een krant dan?

Meende eigenlijk dat het een roddelblad was.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

simen
Forum-lid

simen 16 aug 2010 22:51

Heb deze er ook nog even bijgezocht.
Was gisteren nog als item te zien op het vrt journaal

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=DD2RC57F

In bed televisie kijken dat is pas veilig!
Zij is ook tegen

nagtie
Forum-lid

nagtie 17 aug 2010 18:36

Hahah misschien een goed idee deze meneer te bannen?

Maar euhm k herken de irritatie wel, en merk dat wielrenners weinig sociaal op de weg zijn.

Terug denkend aan het zwaai topic merk je dat wielrenners gewoon niet zwaaien, terwijl dit bij recreanten heel ander ligt.

Wanneer ik inhaal komt er altijd een dank je wel als ik langs rijdt dat helpt een hoop.
Ik denk dat als je als wielrenner alles wil geven de weg daarvoor niet de geschikte plaats is, je kunt in een race auto ook niet echt lekker door de stad heen scheuren.
Wanneer ik alleen maar snel wil dan overweeg ik de wielerbaan in Nieuwegein. Op de weg is meer lekker koersen, met een leuke snelheid die idd hoger licht dan die van de recreanten, maar mijn remmen zijn goedgenoeg om even af te remmen als het druk is.

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 17 aug 2010 21:27

Grote groepen zijn inderdaad een plaag voor het overige verkeer. Dit ligt simpelweg aan de omvang van de groep (nemen groot deel van de weg in beslag) in combinatie met een trage volgauto (verplicht in Belgie) die het inhalen van de groep ook niet gemakkelijker maakt voor sneller verkeer. Trager verkeer (lees fietsers) wordt ingehaald door een twee aan twee fietsend peloton en krijgen een bijna claustrofobische reactie van de voorbij zoevende renners die als een zoemende zwerm wespen voorbij komen.

Zoals met alles begint en eindigt het met begrip voor elkaar in het verkeer. Begrijpen dat er mensen zijn die graag met al hun vrienden op zondagochtend fietsen, het liefst sneller dan jij op je e-tronic fiets. Deze zelfde wielertoeristen moeten ook begrijpen dat je moeilijk een gezin met twee fietsende kinderen in kunt halen met 30+. Als je dit niet begrijpt, heb je geen kinderen die fietsen.

Geef elkaar op de weg de ruimte zonder te (ver)oordelen. Besef dat er niet om touretappes gestreden wordt en besef dat het eigenlijk geen enkel verschil maakt of je met 32 of 32,1 thuis komt. Ook voor ons gelden de verkeersregels, evenals voor opa op zijn electrofiets.

Vorige week nog had ik het genoegen om in het buitenland te mogen fietsen. Geweldig hoe de automobilisten daar reageren op fietsers in het verkeer. Op een aantal beklimmingen meegemaakt dat men wacht op mijn signaal dat men in kan halen en bedankt c.q. vriendelijk groet bij het inhalen.

Ik heb het genoegen in een deel van ons land te wonen waar er nog veel relatief lege wegen zijn. De wegen die ik uitkies om te gaan fietsen zijn lang en op zondagochtend bovenal rustig. Ik zal de dorpen niet opzoeken (als ik erom heen kan) die bekend staan om hun wens voor zondagsrust. Een klein belsignaal (bel niet op de fiets maar op de toolbox) bij het inhalen, beetje inhouden en rustig voorbij gaan als er een hond of kind betrokken is in de situatie kost niets en levert zeker geen ergernis op.

Dat iets van 72% van de reacties in de krant van angstig Nederland negatief waren zegt iets over de lezers van die krant, het korte lontje van nederlanders of het gedrag van een aantal wielertoeristen. Aan een aantal zaken kan ik niets doen, aan het laatste wel door zelf in ieder geval me normaal in het verkeer te gedragen en niet te denken dat ik aan het koersen ben.
Twitter: @rbruijns

distortion
Forum-lid

Gebruikersavatar distortion 17 aug 2010 22:32

Ik wil ook graag mijn frustratie even luchten. Ik weet ook wel dat er groot aantal klootzakken rondrijden op een racefiets en die het mogelijk voor de andere verpesten. Alleen een groot deel van de ergernissen zijn ook te wijten aan het onvermogen van mede fietsers. Inderdaad colonnes van fossielen die kamerbreed fietsen, maar ook fietsers die denken alleen op de wereld te fietsen. Sommige zijn zo verbaasd dat ze ingehaald worden met hun slakkengangetje, en dan boos worden dat ze schrikken.

Eigenlijk hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Als iedereen rechts aanhoudt en er voor zorgt dat links een gat blijft voor tegenliggers en snelle fietsers om in te halen is er niks aan de hand. Op de autoweg hoef je toch ook niet te toeteren als je wilt inhalen? Als iedereen zijn plek op de weg kent dan hoef je elkaar niet eens tegen te komen op het fietspad.
Simpelweg omdat het zo is!

fctjuh
Forum-lid

fctjuh 17 aug 2010 22:46

Distortion schreef:Ik wil ook graag mijn frustratie even luchten. Ik weet ook wel dat er groot aantal klootzakken rondrijden op een racefiets en die het mogelijk voor de andere verpesten. Alleen een groot deel van de ergernissen zijn ook te wijten aan het onvermogen van mede fietsers. Inderdaad colonnes van fossielen die kamerbreed fietsen, maar ook fietsers die denken alleen op de wereld te fietsen. Sommige zijn zo verbaasd dat ze ingehaald worden met hun slakkengangetje, en dan boos worden dat ze schrikken.

Eigenlijk hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Als iedereen rechts aanhoudt en er voor zorgt dat links een gat blijft voor tegenliggers en snelle fietsers om in te halen is er niks aan de hand. Op de autoweg hoef je toch ook niet te toeteren als je wilt inhalen? Als iedereen zijn plek op de weg kent dan hoef je elkaar niet eens tegen te komen op het fietspad.

Ben ik het mee eens!
inhalen moet gewoon kunnen, zonder dat de normale fietsers aan de kant moeten gaan, ze horen gewoon rechts te rijden. En als er een tegenligger aan komt, mogen wij niet inhalen.
net zo logisch als met de auto

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 17 aug 2010 22:58

Op het fietspad is het de omgekeerde wereld.
Daar wordt je verrot gescholden als je de wat oudere medemens inhaalt en op de snelweg schelden wij de langzame bejaarde in zijn autootje uit.:):d:D;)

jre
Forum-lid

Gebruikersavatar jre 17 aug 2010 23:09

Ik denk dat het goed is als we even een bedankje geven wanneer fietser op zij gaan wanneer je een belsignaal hebt gegeven gewoon een vorm van beleefdheid denk ik.
Wat mij wel op valt is dat er nog steeds mensen zijn die geen bel op de fiets hebben en dus maar wat roepen ik denk dat dit voor velen als agressief overkomt
Dus: morgen naar je fm en ff een belletje halen:D

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 aug 2010 23:18

Hoi,

Hoe het ook is. Er zijn diverse mensen die het verkeer in gevaar brengen en dat ZEKER niet altijd door in een groep te fietsen.

Ach, als ik alleen al wandel door Almere/Amsterdam/Amstelveen dan bump ik al tegen mensen aan die plots naar links of rechts wijken zonder ook maar 1 keer te kijken!!!

Ja, ik loop volgens menigeen redelijk vlot maar als men niet uitkijkt......

Met NIET KIJKEN voordat men stuurt/handelt gaat het mis. Ook als ik loop en een fietspad oversteek dan kijk ik ALTIJD even over mijn schouder of er iets aankomt.

Gezien het feit dat emailen/twitteren e.d. altijd schijnt te moeten gebeuren als men op de fiets zit, kan dat wel voor de nodige problemen zorgen.

Wielrenners in het algemeen de schuld geven is simpel TE gemakkelijk. Vaak is het zo dat Wielrenners MOETEN reageren op anderen die niet opletten/uitkijken.

We zouden eens een algemene fietsdag moeten moeten organiseren waarbij Fietsers en andere weggebruikers kunnen wisselen van ervaring. Zet een niet fietser maar eens op een racer en laat die een kruising opkomen waarbij hij/zij voorang heeft en waarbij een auto aankomt.

Tot nu zou ik zeggen om ALTIJD je ogen open te houden en uitgaan van het feit dat ze je niet zien of willen zien. Wel zo veilig.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie