Pagina 2 van 10

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 20:23
door Hanz Bé
havana schreef:Pacenti's voegen volgens mij niks toe t.o.v. Son's, terwijl ze wel veel duurder zijn.
Dat was dus ook mijn idee. Ik denk daarbij dat in mijn fiets zwarte velgen mooier zullen staan dan de grijs geanodiseerde velgen.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 20:27
door apexrider
Dat is toch wel een andere velg; hoger, breder, lichter en meer een U-profiel. Tevens tubeless geschikt.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 21:33
door Hanz Bé
Even terug komend op de kleur voorkeur van Havana, de grijs geanodiseerde versie van de H plus son velg. Als ik de foto's op internet zie lijkt hij tamelijk donkergrijs. Misschien toch wel fraai en chique. Combineert dit mooi met de zwarte Record naven en zwarte spaken?
(Nb kleuren ben ik nl. niet zo goed in, een beetje kleurenblind....)

Algemene info mbt afmontage van mijn fiets: zadelpen, stuurpen en stuur: zwart. Zo ook stuurlint en zadel. Crankstel is carbon. Voorvork idem.
Remmen en shifters zijn alu.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 22:56
door materialist
Is het perse nodig om alle 32 gaten van een record naaf te gebruiken of kan je ook gaten overslaan?

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 23 sep 2014 08:32
door amclassic-fan
Je kan best gaten overslaan aan de NDS kant door 2:1 te spaken, dan heb een 24 gaats velg nodig die recht geboord is.

@Hanz, een optie qua velgen zou dan de Kinlin 279 kunnen zijn. Die zijn ook breed, gefreesd remoppervlak, gewicht is prima en goedkoop. Open Pro's zou ik zelf niet meer aan beginnen. De Kinlin's zijn bijv hier verkijgbaar: http://www.racotec.de/Rims Staan onderaan de pagina nog 2 andere mooie velgen, die zijn alleen wel weer duurder. En de Ryde velg is misschien te licht voor jouw, zou dat denk ik niet aanraden.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 23 sep 2014 12:40
door Hanz Bé
Die kinlin velgen lijken ook een goede optie. Komen er nog even bij op de "shortlist".

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 23 sep 2014 19:02
door Hanz Bé
Bij "Handgespaakt" onderstaande foto gevonden van de grijs geanodiseerde velg (H plus Son Archetype). Havana heeft wel smaak.... Toch wel een erg fraaie/ sexy velg!
Ik had hem aanmerkelijk lichter grijs verwacht....
De "shortlist" zou wel eens wat korter kunnen worden ;)


Afbeelding

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 23 sep 2014 21:28
door amclassic-fan
Grote probleem van deze velgen is alleen dat ze er na 1 rit in de regen niet meer zo uit zien, maar dat er dan een lelijke zilver kleurige streep over de zijkant getrokken is. Die streep die je dan hebt ziet er een stuk minder uit dan een remvlak wat gefreesd is na het anodiseren. Voor mij persoonlijk zijn deze velgen daarom geen optie zolang ik met velgremmen rij.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 24 sep 2014 07:33
door Hanz Bé
Dat klopt natuurlijk, maar het zou bij de grijs geanodiseerde versie wat minder opvallend kunnen zijn. Ik hoop voor de definitieve aanschaf vooral deze velgen nog eens in gebruikte versie te zien, om te beoordelen hoe die rand er dan uit ziet.
Als iemand ze heeft, grijs of zwart, en even een goede foto met een duidelijk zichtbare remrand wil maken, zou ik ook erg waarderen.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 24 sep 2014 07:53
door Erik
Je keuze voor naven en velgen lijkt me uitsteken. Ik heb zelf laatst met de Archetype gewerkt (ben niet echt ervaren) en dat ging prima. Ik zou alleen wel starten met gewoon 3 kruis en niet bij een eerste set al met afwijkende patronen aan de gang gaan.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 24 sep 2014 07:59
door materialist
amclassic-fan schreef:Je kan best gaten overslaan aan de NDS kant door 2:1 te spaken, dan heb een 24 gaats velg nodig die recht geboord is.
.
Heb je hier een tekening van?

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 24 sep 2014 09:31
door amclassic-fan
Het spaken is heel eenvoudig. Meestal doe ik de DS 3 over kruis, dat spaak je dus gewoon net als een compleet wiel 3 over kruis in. Behalve dat ik 1e alle spaken aan de DS er in steek en goed vlecht. Net als bij een 'standaard' wiel even opletten dat je begint rondom het ventiel, zodat de spaken daar uit elkaar lopen. Als dat gedaan is steek je de 8 spaken aan de NDS kant erin (wel heads-in doen). Je moet even goed opletten dat je daarvoor het goede gat kiest, anders staan de spaken scheef. Technisch gezien niet zo'n probleem, maar het ziet er vreemd uit en je spaaklengte klopt dan niet precies meer.