HIT training in de winter
Als amclassic er niet bij kan, wil ik het wel doen. Laat maar weten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In de betreffende studie deed de HIT groep één HIT training per 10 dagen, dus de tijdwinst kan nooit heel groot zijn geweest.
Voor de time chunched cyclist is dit dus niet zo'n interessante studie, die wil liever weten wat het doet als je bv iedere week 2 lange duurtrainingen vervangt door korte HIT trainingen.
Voor de time chunched cyclist is dit dus niet zo'n interessante studie, die wil liever weten wat het doet als je bv iedere week 2 lange duurtrainingen vervangt door korte HIT trainingen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Contact
Er wordt alleen naar vermogen gekeken
Hit pre 3,7Watt/kg gemiddeld vermogen over 40 min tt. 3,9Watt/kg na 8 weken en 4.0Watt/kg na 16 weken.
Duur 3,7 Watt/kg 3,5Watt/kg en 3,8Watt/kg.
Er wordt overigens gebruik gemaakt van een hele andere statistiek. Dit zal in de sport steeds vaker gebruikt worden
Hit pre 3,7Watt/kg gemiddeld vermogen over 40 min tt. 3,9Watt/kg na 8 weken en 4.0Watt/kg na 16 weken.
Duur 3,7 Watt/kg 3,5Watt/kg en 3,8Watt/kg.
Er wordt overigens gebruik gemaakt van een hele andere statistiek. Dit zal in de sport steeds vaker gebruikt worden
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Hij is onderweg.Livio Livius schreef:Alan/amclassicfan kan 1 van jullie beide mij het hele artikel mailen rpmeier.ned[at]gmail.com?Alan Smeets schreef:@amclassicfan dankjewel voor de link. Ik had deze er niet bijgezet omdat de meesten op dit forum alleen toegang hebben tot het abstract. Je moet het hele artikel lezen om er kritisch naar te kunnen kijken.
Many thks
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Het doel van het onderzoek was niet om te zien hoe je met zo min mogelijk uren zo goed mogelijk uit de winter kunt komen. Maar of er voordeel te behalen is door in de rust periode naast rustige duurtrainingen ook nog HIT intervallen te doen.Dennis. schreef:Kan ook alleen het abstract lezen maar om hoeveel 'tijdwinst' qua trainingsuren gaat het dan? Staat dat ergens?
Uiteindelijk bouwen de meeste renners al intensieve (misschien wel te intensief?) moment in tijdens de winter periode in de vorm van bijv veldtoertochten of een cross wedstrijdje op z'n tijd.
-
- Forum-lid
Het is toch logisch dat - wanneer je een 40km tijdrit neemt als vergelijkende test - de groep die intensieve trainingsmomenten had er als beste uitkomt.
Een tijdrit, zelfs een van 40 km, zal nog altijd voor een behoorlijk gedeelte in het rood gereden worden. Dan is het toch normaal dat diegenen die af en toe nog eens op die hoge intensiteit reden er beter uitkomen dan wie enkel maar wat rondbolt in D1.
Een tijdrit, zelfs een van 40 km, zal nog altijd voor een behoorlijk gedeelte in het rood gereden worden. Dan is het toch normaal dat diegenen die af en toe nog eens op die hoge intensiteit reden er beter uitkomen dan wie enkel maar wat rondbolt in D1.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Na 8 weken is die conclusie inderdaad vrij logisch. Wat daarna echter volgde was een periode van 16 weken waarin de renners hun eigen (standaard) voorbereiding op het seizoen deden. In die 16 weken zat dus veel meer intensieve training, maar toch presteerde de renners die in de 8 weken daarvoor de HIT training gedaan hadden aanzienlijk beter.
Dit artikel suggereert dus dat je al direct na het einde van je seizoen al snel weer intensieve prikkels in je trainingen in moet bouwen en niet wekenlang alleen maar extensieve duurtrainingen af moet werken.
Dit artikel suggereert dus dat je al direct na het einde van je seizoen al snel weer intensieve prikkels in je trainingen in moet bouwen en niet wekenlang alleen maar extensieve duurtrainingen af moet werken.
-
- Forum-lid
Ik veronderstel dat de groep met de HIT training na 8 weken gewoon een voorsprong heeft opgebouwd qua hoog intensieve trainingen en die lijn heeft kunnen doortrekken na nog eens 16 weken.
De groep met enkel duurtraining in de winter zal volgens mij zijn beste vormpeil gewoon wat later op het seizoen bereiken. Zij moeten van verder terugkomen. Maar zolang heeft men dit onderzoek niet verder laten lopen.
Ik denk niet dat je echt harde conclusies kunt trekken.
PS ; Ik dacht dat HIT training vooral om korte echt hoge intervallen ging, maar in de eerste post van dit topic is enkel sprake van 8 keer 2 tot 5 minuten rond omslagpunt ?
Ik denk niet dat het kwaad kan om 's winters af en toe eens wat intensiever te trainen ; het brengt wat variatie, je zakt niet te ver terug...., maar wel met mate zodat je geen vermoeidheid hebt opgebouwd tegen dat de echte specifieke voorbereiding moet beginnen.
Meer bewijst dit onderzoek eigenlijk niet.
De groep met enkel duurtraining in de winter zal volgens mij zijn beste vormpeil gewoon wat later op het seizoen bereiken. Zij moeten van verder terugkomen. Maar zolang heeft men dit onderzoek niet verder laten lopen.
Ik denk niet dat je echt harde conclusies kunt trekken.
PS ; Ik dacht dat HIT training vooral om korte echt hoge intervallen ging, maar in de eerste post van dit topic is enkel sprake van 8 keer 2 tot 5 minuten rond omslagpunt ?
Ik denk niet dat het kwaad kan om 's winters af en toe eens wat intensiever te trainen ; het brengt wat variatie, je zakt niet te ver terug...., maar wel met mate zodat je geen vermoeidheid hebt opgebouwd tegen dat de echte specifieke voorbereiding moet beginnen.
Meer bewijst dit onderzoek eigenlijk niet.
-
- Forum-lid
- Contact
Eerder onderzoek toont aan dat de groep die meer terugvalt in de winter zo goed als nooit boven het niveau van het afgelopen jaar uitkomt.dwangarbeider schreef:De groep met enkel duurtraining in de winter zal volgens mij zijn beste vormpeil gewoon wat later op het seizoen bereiken.
Naar intensief trainen is al veel onderzoek gedaan, HIT trainingen zijn echter nog relatief nieuw. Onderzoek heeft uitgewezen dat het effectief is, maar in welke situatie, met welke intensiteit en welke omvang is nog vrij onduidelijk.
Te intensief trainen gaat ten koste van je basis, waardoor je minder progressie aan Wattage op je omslagpunt kunt boeken, oftewel niet beter wordt. Er worden steeds meer onderzoeken gedaan naar HIT trainingen, dit onderzoek richt zich op de effecten van één HIT training in de 7-10 dagen in de overgangsperiode. Het resultaat is dat je met 1 HIT training in de 10 dagen je Wattage rond je omslagpunt in stand kunt houden evenals je VO2max, waardoor je in het volgende seizoen een nieuwe stap kunt maken. De renners in de duurgroep zullen langer nodig hebben om op het niveau van het afgelopen jaar te komen en waarschijnlijk geen progressie boeken. In het onderzoek zijn namelijk goed getrainde wielrenners gebruikt.
Als dit onderzoek goed uitgevoerd is heeft dit wel degelijk iets te zeggen;)
Wat is vorm? Dat jij je goed voelt tijdens wedstrijden, of dat jij je Wattage verbeterd zodat je echt goed bent?
- Tracing_NL
- Forum-lid
Potverdorie Jongens, Goede opbouwende discussie van mensen die er verstand van hebben. Dikke pluim! Ik lift even mee als jullie het niet erg vinden . Ben mijn winterseizoen aan het plannen, dus is erg interessante kost.
Ga zo door!
Nu ben ik misschien geen deskundige, maar wat is het verschil tussen een HIT training en een normale intervaltraining met blokken van 2 tot 5 min in D3 ?
Ga zo door!
Nu ben ik misschien geen deskundige, maar wat is het verschil tussen een HIT training en een normale intervaltraining met blokken van 2 tot 5 min in D3 ?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
-
- Forum-lid
- Contact
Er worden overal andere zones gebruikt. In dit onderzoek worden de HIT trainingen uitgevoerd op 88-100% van de maximale hartslag gedurende blokken van 5 min. Bij de meeste mensen valt de 88% van de max rondom het omslagpunt. Aangezien de blokken 5 min duren is het onwaarschijnlijk dat er sporters meerdere blokken op 100% hebben gedaan.Tracing_NL schreef:Nu ben ik misschien geen deskundige, maar wat is het verschil tussen een HIT training en een normale intervaltraining met blokken van 2 tot 5 min in D3 ?
Dit is overigens één van de limitaties van de studie. Dat is waarom ik ook steeds zeg dat je kritisch moet blijven, maar ook niet alles moet afkraken;)
85% van de trainingen zijn op 60%-82% van de maximale hartslag uitgevoerd.
D3 wordt door de meeste mensen aangegeven als de zone tegen omslagpunt aan, maar ook hier heb ik variaties op gezien.
Nogmaals, het zijn goed getrainde wielrenners. Dit betekend niet dat iedereen blokken van 5 min moet gaan doen;) Als je basis niet goed is bereik je door de verminderde omvang en hogere intensiteit het omgekeerde