Haperen campa body
Hoi,
Vanavond nog eens alles grondig overlopen.
De body van een Neutron genomen, oud model maar past wel, en ook die grijpt te diep in naaf om vlot te draaien.
Op zich niet zo'n probleem daar dit enkel invloed heeft op de vrijloop zelf.
De as draait wel vlot rond dus mijn conclusie is dat het probleem dus idd bij de lagers van de andere body ligt.
Ik vermoed dus dat de lagers van de Bora body een afwijkende breedte hebben waardoor de voorbelasting niet correct kan worden ingesteld.
Voor zover ik weet gebruikt(e?) Campa hiervoor altijd SKF lagers (61803 in dit geval) en de tussenhuls is daarop bemeten.
Varieert de breedte van lagers, en dat moet echt niet veel zijn, dan kan je die nooit de juiste voorbelasting meegeven omdat je buitenring van je lager niet dieper kan om dit te ondervangen.
Gevolg is dan dat wanneer de borgmoer van de body wordt aangeschroefd (zelfs gewoon even handvast zetten volstaat al) de kogeltjes van de lagers uit hun baan worden gedrukt waardoor het loopvlak wordt beschadigd en het lager "korrelig" loopt.
Na heel wat "hit and miss" gedoe heb ik het vanavond toch nog enigszins rijklaar gekregen.
Ik ga een volledig nieuwe Record achteras bestellen (dat is wellicht minder duur dan alle losse onderdeeltjes en je hebt er nog een mooie snelspanner aan over ook) en dan doe ik die body wel in de winter tussen de tube herstellingen door.
Die clip uit die body murwen is trouwens pas echt "ontspanning"...
@JSparie: Als ik echt zekerheid heb dan meld ik me wel. Vermoedelijk hebben je Protons een gelijkaardig probleem en brengen nieuwe lagers de oplossing.
Ciao,
P.S. Meedenkers zijn welkom.
Vanavond nog eens alles grondig overlopen.
De body van een Neutron genomen, oud model maar past wel, en ook die grijpt te diep in naaf om vlot te draaien.
Op zich niet zo'n probleem daar dit enkel invloed heeft op de vrijloop zelf.
De as draait wel vlot rond dus mijn conclusie is dat het probleem dus idd bij de lagers van de andere body ligt.
Ik vermoed dus dat de lagers van de Bora body een afwijkende breedte hebben waardoor de voorbelasting niet correct kan worden ingesteld.
Voor zover ik weet gebruikt(e?) Campa hiervoor altijd SKF lagers (61803 in dit geval) en de tussenhuls is daarop bemeten.
Varieert de breedte van lagers, en dat moet echt niet veel zijn, dan kan je die nooit de juiste voorbelasting meegeven omdat je buitenring van je lager niet dieper kan om dit te ondervangen.
Gevolg is dan dat wanneer de borgmoer van de body wordt aangeschroefd (zelfs gewoon even handvast zetten volstaat al) de kogeltjes van de lagers uit hun baan worden gedrukt waardoor het loopvlak wordt beschadigd en het lager "korrelig" loopt.
Na heel wat "hit and miss" gedoe heb ik het vanavond toch nog enigszins rijklaar gekregen.
Ik ga een volledig nieuwe Record achteras bestellen (dat is wellicht minder duur dan alle losse onderdeeltjes en je hebt er nog een mooie snelspanner aan over ook) en dan doe ik die body wel in de winter tussen de tube herstellingen door.
Die clip uit die body murwen is trouwens pas echt "ontspanning"...
@JSparie: Als ik echt zekerheid heb dan meld ik me wel. Vermoedelijk hebben je Protons een gelijkaardig probleem en brengen nieuwe lagers de oplossing.
Ciao,
P.S. Meedenkers zijn welkom.
Snobisme is een dure hobby...
ik heb net een setje eurus 2 way fits uit 2009 binnen gekregen. Nu loopt mijn body (voor shimano) ook niet soepel, als je het wiel laat draaien en de body vasthoud, hoor je niks van de bekende ratel, en ook voel je hem regelmatig tegensputteren.
Is dit ook een kwestie van teveel vet, of moeten er nieuwe palletjes in.
Is dit ook een kwestie van teveel vet, of moeten er nieuwe palletjes in.
koga kimera road 1k
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Frank, zou je niet 1e alleen het buitenste lager vervangen? Dat is maar een paar minuutjes werk en misschien werkt 't al. Eventueel kan je van die tussen huls misschien een heel klein beetje afschuren, dan kan 't buitenste lager iets naar binnen.
Hoi,
Ik zal het eens bekijken maar als je de huls opschuurt bestaat het risico dat de borgmoer niet meer voldoende spanning kan uitvoeren waardoor er speling op de body ontstaat.
Ik heb trouwens de indruk dat het probleem bij de binnenste lager zit.
Maar goed, dat weet je pas zeker als je er bij kan....
Alvast bedankt,
Ik zal het eens bekijken maar als je de huls opschuurt bestaat het risico dat de borgmoer niet meer voldoende spanning kan uitvoeren waardoor er speling op de body ontstaat.
Ik heb trouwens de indruk dat het probleem bij de binnenste lager zit.
Maar goed, dat weet je pas zeker als je er bij kan....
Alvast bedankt,
Snobisme is een dure hobby...
Hey,
Heb dit weekend mijn Bora One's met Neutron-body getest.
Op 180 km is dit gevoel/lawaai maar 5 keer voorgekomen, de Neutron-body doet het dus beter. Ook was het geluid en gevoel tot in de trappers veel minder. Als de palletjes bleven hangen en dan ingrepen, bleven ze ook zitten. Met de Bora-body voelde je dat die soms 2 tot 3 kansen nodig had.
Ik vind wel dat de kroon waar de palletjes moeten ingrijpen van de Bora-wielen veel scherper zijn afgewerkt dan van mijn Neutrons (ze zijn natuurlijk ook jonger). Ik denk dat dit vast zit op de as en dat je dit er niet apart kan afhalen ( volgens een tekening die ik gevonden heb op het net).
Ik ga er dit weekend de Criquielion nog mee rijden en dan terug naar FM voor garantie.
Heb geen zin om eens tegen 40km/h op mijn bek te gaan.
Mijn FM spreekt ook van een typisch campa-geluid, maar dat zal dan toch iets anders zijn, want de body moet gewoon perfect werken, alleen al voor de veiligheid.
Kent er nog iemand dat typisch campa-geluid???
Heb dit weekend mijn Bora One's met Neutron-body getest.
Op 180 km is dit gevoel/lawaai maar 5 keer voorgekomen, de Neutron-body doet het dus beter. Ook was het geluid en gevoel tot in de trappers veel minder. Als de palletjes bleven hangen en dan ingrepen, bleven ze ook zitten. Met de Bora-body voelde je dat die soms 2 tot 3 kansen nodig had.
Ik vind wel dat de kroon waar de palletjes moeten ingrijpen van de Bora-wielen veel scherper zijn afgewerkt dan van mijn Neutrons (ze zijn natuurlijk ook jonger). Ik denk dat dit vast zit op de as en dat je dit er niet apart kan afhalen ( volgens een tekening die ik gevonden heb op het net).
Ik ga er dit weekend de Criquielion nog mee rijden en dan terug naar FM voor garantie.
Heb geen zin om eens tegen 40km/h op mijn bek te gaan.
Mijn FM spreekt ook van een typisch campa-geluid, maar dat zal dan toch iets anders zijn, want de body moet gewoon perfect werken, alleen al voor de veiligheid.
Kent er nog iemand dat typisch campa-geluid???
Hoi,
Het zou sterk zijn mochten de palletjes al versleten zijn na nog geen jaar gebruik.
Vermoedelijk is er teveel vet ingestopt.
Sommige FMs lijken hun vet wel gratis te krijgen.....
Ciao,
van tuyl schreef:ik heb net een setje eurus 2 way fits uit 2009 binnen gekregen. Nu loopt mijn body (voor shimano) ook niet soepel, als je het wiel laat draaien en de body vasthoud, hoor je niks van de bekende ratel, en ook voel je hem regelmatig tegensputteren.
Is dit ook een kwestie van teveel vet, of moeten er nieuwe palletjes in.
Het zou sterk zijn mochten de palletjes al versleten zijn na nog geen jaar gebruik.
Vermoedelijk is er teveel vet ingestopt.
Sommige FMs lijken hun vet wel gratis te krijgen.....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Dat gekartelde onderdeel kan er wel af maar dit laat je best door Campa zelf doen, evenals de lagerhuizen trouwens.
Die dingen zitten namelijk en geperst en verlijmd op de carbonnen huls, vandaar.
Ciao,
Dat is inderdaad ook wel zo. Voeg daar de grotere shell (naafhuls of hoe je dat ook noemen wil) aan toe en je hebt een ratel die de meeste fietsbellen niet evenaren...Ik vind wel dat de kroon waar de palletjes moeten ingrijpen van de Bora-wielen veel scherper zijn afgewerkt dan van mijn Neutrons (ze zijn natuurlijk ook jonger). Ik denk dat dit vast zit op de as en dat je dit er niet apart kan afhalen ( volgens een tekening die ik gevonden heb op het net).
Dat gekartelde onderdeel kan er wel af maar dit laat je best door Campa zelf doen, evenals de lagerhuizen trouwens.
Die dingen zitten namelijk en geperst en verlijmd op de carbonnen huls, vandaar.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Wat ik al vermoedde is vanavond bevestigd.
Het lager wat aan de buitenzijde zit heb ik vervangen maar dat heeft weinig of niks verholpen.
Naar mijn idee zit het lager aan de binnenzijde fout gemonteerd en is het beschadigd.
In afwachting van de lange wintermaanden heb ik een body van een van mijn Neutron setjes geleend. Echt een wereld van verschil.
Die "One Piece Body" hadden ze wat mij betreft alvast niet moeten uitvinden. De oude bodys zijn een pak makkelijker om vlot te laten lopen.
Thanks,
Amclassic-fan schreef:@Frank, zou je niet 1e alleen het buitenste lager vervangen? Dat is maar een paar minuutjes werk en misschien werkt 't al. Eventueel kan je van die tussen huls misschien een heel klein beetje afschuren, dan kan 't buitenste lager iets naar binnen.
Wat ik al vermoedde is vanavond bevestigd.
Het lager wat aan de buitenzijde zit heb ik vervangen maar dat heeft weinig of niks verholpen.
Naar mijn idee zit het lager aan de binnenzijde fout gemonteerd en is het beschadigd.
In afwachting van de lange wintermaanden heb ik een body van een van mijn Neutron setjes geleend. Echt een wereld van verschil.
Die "One Piece Body" hadden ze wat mij betreft alvast niet moeten uitvinden. De oude bodys zijn een pak makkelijker om vlot te laten lopen.
Thanks,
Snobisme is een dure hobby...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De Campa body's zijn idd niet meer wat het geweest is helaas.
Mijn Shamal 2010 wielen hadden het probleem met de "grote knallen" en daar bleef idd 1 van de palletjes hangen. Was wel degelijk een nieuwe veer nodig.
De Zonda 2010 van Eline heeft hetzelfde probleem; al in de garantie terug geweest naar Campa, maar hij doet het nog steeds. Zwaar irritant!
Mijn Shamal 2010 wielen hadden het probleem met de "grote knallen" en daar bleef idd 1 van de palletjes hangen. Was wel degelijk een nieuwe veer nodig.
De Zonda 2010 van Eline heeft hetzelfde probleem; al in de garantie terug geweest naar Campa, maar hij doet het nog steeds. Zwaar irritant!
Less is bore
Ik heb nog geen 500 km met mijn fulcrum zero wielen op mijn campa 11 speed groep.Deze heeft dit ook.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de body met de palletjes het beste kan open doen en smeren?
Kan iemand mij vertellen hoe ik de body met de palletjes het beste kan open doen en smeren?