Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wintertraining

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16757
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2014 10:02

Om je helemaal te gaan omscholen naar een "saaie" kantoorbaan of een functie in ploegendienst, alleen omdat je een bepaalde hobby hebt is natuurlijk maar voor een bepaald aantal mensen interessant en/of mogelijk. Als iedereen die een buitensport doet of een andere goede reden heeft om nog een paar uurtjes daglicht mee te pakken in de winter zou de economie in die periode aardig tot stilstand komen.

Natuurlijk kan er in veel banen veel meer flexibel worden omgegaan met werktijden maar de economie draait nu eenmaal niet alleen op dat soort functies. Er zullen zullen toch altijd mensen moeten zijn die fysiek de handen uit de mouwen steken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6582
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 sep 2014 12:46

Ernie C. schreef:Om je helemaal te gaan omscholen naar een "saaie" kantoorbaan of een functie in ploegendienst, alleen omdat je een bepaalde hobby hebt is natuurlijk maar voor een bepaald aantal mensen interessant en/of mogelijk.
Zoals ik eerder melde zijn er legio mensen met hobby's die veel minder flexibiliteit eisen. Iemand die postzegels verzameld, modelspoor, schilderen zal wellicht wat makkelijker met een ma-vr 9 to 5 baan genoegen nemen.

Ik blijf erbij dat het in veel gevallen in het hoofd zit.

Heb twee kennissen zijn uit de bouw gestapt en (los van elkaar) een klusbedrijfje begonnen. Meer onzekerheid, hoger rendement per uur wat gewerkt wordt, flexibelere invulling tijd.

Ook een maatje die is "ontsnapt" uit de aanwezigheidscultuur die bij veel bedrijven hangt en een iets heel anders gaan doen. Verdient iets minder maar heeft tijd voor de fiets en gezin op momenten dat dat uitkomt. Is iets heel anders gaan doen.

Ik ben zelf van baan gewisseld omdat mijn vorige werkgever parttime en flexibel niet toestond in de mate waarin ik dat wilde. Zo jong (bijna 50) was ik niet toen ik die switch maakte.

Ja er zijn een bepaald aantal functies waar het NIET kan maar ze nemen razendsnel af (scankassa supermarkt, inchecken vliegveld, webshops zorgt minder winkelpersoneel etc). Maar niet alle Nederlanders vinden hun hobby zo belangrijk dat ze bijzondere eisen stellen ten aanzien van hun baan.

Onderzoeken die we gedaan hebben tonen aan de WERKGEVERS over de hele breedte MEER flexibiliteit willen dan medewerkers! Vooral de zeer grote groep boven de 40 zit echt vastgeroest in dat denken. Ze willen wel extra ouwe lullen dagen (wat leeftijdsdiscriminatie is) maar verder niet te spannend doen.
Goed opgeleide jongeren zien dat gelukkig wel en hopelijk kunnen we een tendens inzetten dat ook lager opgeleiden dat gaan zien. Dan kan je als laagopgeleide je echt gaan onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 sep 2014 14:55

Uiteraard willen werkgevers meer flexibiliteit. Je moet komen opdraven als er werk is en je mag op je eigen kosten thuis zitten als ze je niet nodig hebben. Ik weet ook van iemand die flexibel met zo'n drie baantjes werkt en daar tevreden over is. Dat is postbezorgen en horeca. Dat is gedeeltelijk seizoenswerk en zo werkt hij zijn kostje bij elkaar. Het is echter geen vetpot.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 27 sep 2014 15:05

Op dit moment zijn er gewoon praktisch 0 mogelijkheden, het is verschrikkelijk ( weet ik uit ervaring ). Ikzelf heb 3 kinderen en een prima inkomen. Dan ben je anno 2014 wel een enorme ezel (en vooral egoist) als je voor een baan probeert te gaan met meer flexibiliteit zodat je kan fietsen smiddags. Een goede lampenset voor een avondrit of een Tacx aanschaffen lijkt mij eerder raadzaam..

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 sep 2014 15:53

Gastheerg schreef:Ook een maatje die is "ontsnapt" uit de aanwezigheidscultuur die bij veel bedrijven hangt en een iets heel anders gaan doen. Verdient iets minder maar heeft tijd voor de fiets en gezin op momenten dat dat uitkomt. Is iets heel anders gaan doen.
Ik zit in een iets andere situatie. Het is precies die aanwezigheidscultuur die maakt dat ik heel veel banen gewoon niet kan doen. Terwijl ik veel productiever ben dan andere collega's die hun uurtjes maar wat zitten te vullen. Vroeger op school had ik mijn opgaven altijd razend snel af in de hoop dat ik dan alvast naar huis mocht. (bijvoorbeeld om op mijn blauwe fietsje rond te scheuren :mrgreen: ) Nee, zo werkt het systeem niet; je krijgt gewoon meer werk. :shock:
Ik kan wel werken, maar dat 40-50 of nog meer uren aanwezig zijn op zo'n locatie nekt mij.
Ik ben zelf van baan gewisseld omdat mijn vorige werkgever parttime en flexibel niet toestond in de mate waarin ik dat wilde. Zo jong (bijna 50) was ik niet toen ik die switch maakte.
Ja maar je realiseert je toch wel dat jij door je ervaring veel hogere eisen kan stellen aan de arbeidsmarkt dat bijvoorbeeld een laag opgeleide die al blij is als ie achter een kassa kan zitten?
Goed opgeleide jongeren zien dat gelukkig wel en hopelijk kunnen we een tendens inzetten dat ook lager opgeleiden dat gaan zien. Dan kan je als laagopgeleide je echt gaan onderscheiden op de arbeidsmarkt.
Ik snap je punt wel maar ik zie het in de praktijk gewoon niet werken. Voor iedere laag opgeleide-met-babbels (of anderszins moeilijk doen omdat'ie wil fietseh) zijn er 10 anderen. 40+? Oude-lullen moeten weg toch?
Je werk om je hobbies heenvouwen...het is een groot goed als je het voor elkaar krijgt maar het is echt niet iedereen gegeven. Wil ik niet mee zeggen dat het niet kan...maar hoe lager je op de ladder van de arbeidsmarkt staat hoe moeilijker het is.

En zoals EmPeHa ook al zegt; flexibiliteit is vanuit werkgeversperspectief meestal heel iets anders. Namelijk 24/7 beschikbaar en oproep zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 27 sep 2014 18:41

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn werkgever het "nieuwe werken" (flexibiliteit, eigen verantwoordelijkheid) stimuleert. Mijn functie leent zich er uitstekend voor, ik krijg een opdracht, een team en een deadline. Vergaderingen zijn noodzakelijk, maar die kun je plannen. En of ik nu 's avonds, 's nachts of keurig tussen negen en vijf werk, het maakt weinig uit. Zolang de opdracht maar a+ voor deadline af is.

Dat geeft ruimte, rust en veel tijd. Er staat natuurlijk wel tegenover dat als ik 's middags ga fietsen, het inhoudt dat ik 's avonds werk. Maar dat is een keuze die ik dan maak. (En afstem met het thuisfront)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 sep 2014 20:55

Ik kan de fiets meestal meenemen en in mijn vrije tijd fietsen.
Afbeelding
Ben wel 10 dagen van huis meestal.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 16 okt 2014 13:56

Ik zat met dezelfde situatie.... fanatieke fietser, vader van twee kleine kinderen, loeidrukke baan (manager sales en bus. development)met veel autotijd en een stugge werkgever (m.b.t. flexibilisering).
In september 2012 de stoute schoenen aangetrokken en binnen het bedrijf een AD6 team samengesteld met allemaal niet-fietsers. (nu was ik ineens niet meer de enige die wilde trainen :lol: )
De spirit die van deze club uitging, was zo besmettelijk, dat de werkgever zelf ging nadenken over mogelijkheden om trainingstijd te faciliteren.
Met aanvullende argumenten als bijv. dat sportende werknemers productiever en gezonder zijn, zijn we inmiddels zo ver dat als we naar een klant gaan, hij aanbiedt om te rijden zodat ik mijn fiets bij hem in de auto kan gooien en terug naar huis kan fietsen. Dit heeft alleen afgelopen maand al geresulteerd in een ritje: Groningen-Arnhem en een "geschonken vrije middag" om na een klantbezoek in Maastricht een middagje AGR te rijden. ("als je op vrijdagmiddag om 15 uur thuiskomt, doe je toch geen donder meer, als ik jou was zou ik m'n fiets meenemen, 't is echt mooi daar").
Zo zie je maar....

Ik begrijp goed dat dit lang niet in alle functies kan, maar als je laat zien wat je voor ogen hebt, helpt dat om de ruimte te krijgen.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 16 okt 2014 17:06

dickygiovanni schreef:Op dit moment zijn er gewoon praktisch 0 mogelijkheden, het is verschrikkelijk ( weet ik uit ervaring ). Ikzelf heb 3 kinderen en een prima inkomen. Dan ben je anno 2014 wel een enorme ezel (en vooral egoist) als je voor een baan probeert te gaan met meer flexibiliteit zodat je kan fietsen smiddags. Een goede lampenset voor een avondrit of een Tacx aanschaffen lijkt mij eerder raadzaam..

+1

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 16 okt 2014 18:39

Ik zit bijna elke cohtend op de tacx doordeweeks, ook met goed weer, want ik moet vroeg naar mijn werk en ben laat weer terug, dus dan is dat praktischer dan buiten fietsen. Dit doe ik dan met een film, of serie, of inderdaad met een sufferfest video. Zelf ben ik van die laatste een groot fan, met een sufferfest video gaat de tijd vrij snel voorbij.

Tacx VR heb ik ook gehad, maar dat vond ik helemaal niks, die software is vrij beperkt, heb een hele waslijst aan verbeterpunten, maar het komt er op neer dat ik het weinig toe vond voegen.

Verder fiets ik in het weekend gewoon buiten met wat warmere kleren, neerslag vind ik niet zo'n probleem (behalve als het al regent wanneer je nog moet vertrekken, mentale drempel ;) ). En een pekelfiets zie ik altijd meer als een excuus om een extra fiets aan te schaffen (niks mis mee :) ), heb nog nooit gemerkt dat de winter meer slijtage veroorzaakt dan de zomer. Maar ik haal dan ook wel regelmatig een doekje over mijn fiets heen.

Mountainbike is ook een goede optie inderdaad, dan ben je mentaal niet alleen maar bezig met tegen de wind in trappen en grijze lucht bekijken.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 okt 2014 20:30

rico8 schreef: Ik begrijp goed dat dit lang niet in alle functies kan, maar als je laat zien wat je voor ogen hebt, helpt dat om de ruimte te krijgen.
Het lijkt mij echt geweldig leuk om in zo'n stimulerende omgeving te werken. Wat misschien ook helpt is dat jij denk ik bij een redelijk groot bedrijf werkt? Dan zijn er relatief meer sportievelingen die in zijn voor zoiets.

Bij mij op mijn werk ben ik geloof ik de enige die sportief is, de rest vindt het al heel wat als ze 6 km moeten fietsen ergens naar toe. Een AD6 groep zou bij ons never nooit niet van de grond komen of je moet met een scootmobielteam willen gaan...
Veni. Vidi. Fietsie.

hans905
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:39

hans905 17 okt 2014 16:52

Zit in de gelukkige omstandigheid dat ik zelfstandig ondernemer ben en dus tot op zekere hoogte mijn eigen tijd kan indelen. In de zomer is het altijd wat rustiger, dus vaak 's middags wat eerder gestopt om nog een rondje te fietsen. Voornemen voor dit jaar was om 1 middag per week vrij te zijn, dat is er de laatste maand niet echt van gekomen ivm erg druk, maar hopelijk gaat dit me snel wel weer lukken. Combinatie van "fietsen wanneer het kan", spinnen en fitness in de sportschool en badminton moet me de winter door helpen. Afgelopen winter voor het eerst begonnen met spinnen en fitnessen en hoewel ik vooral het laatste nog steeds als een verplicht nummertje beschouw merk ik wel dat ik er profijt van heb. Ik heb een hometrainer op zolder, maar dat is echt niks voor mij, Tacx of rollenbank moet ik dus ook niet aan beginnen...

Plaats reactie