Vind het maar raar : Schefbar vraagt gewoon een voor hem relevante vraag op een fiets forum ( en daarmee een legitieme vraag), maar ipv op de kern in te gaan wordt hij door een aantal a la spaanse inquisitie ondervraagd of het wel gemiddeld is, en na het tonen van een strava rit wordt er vraagtekens gezet bij de gebruikte methode ....
Dus nogmaals de vraag als gesteld door schefbar :
schefbar schreef:Hi,
Nu de bikemotion aanstaande is zit ik voor mezelf te beargumenteren waarom ik een nieuwe fiets noodzakelijk acht. (
)
Momenteel heb ik een sensa umbria tiagra (2011 of 2012) waarmee ik me prima vermaak.
50 km kan ik wegtrappen met een gemiddelde van 32+ km/h.
Wat zou een carbon frame, lichter materiaal en betere wielen bijdragen aan mijn fietskwaliteiten? (Afgezien van de emotionele waarde uiteraard)
Ga ik dezelfde afstand makkelijker wegtrappen, stap ik minder vermoeid van mijn fiets af..?
Is er een relatie tussen techniek, conditie en materiaal? Of kan je met een bepaalde conditie en een bepaalde techniek dezelfde prestatie leveren ongeacht het materiaal..?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast dank!
in mijn ogen : betere wielen/ betere banden kunnen wel iets bijdragen aan IETS hogere snelheid, gok dat op een tiagra sensa niet een redelijke of hogere kwaliteit wielset zit, maar verder moet je erg je best doen om een betaalbare fiets met zelfde comfort te vinden waarop je lekker rijdt en het gemiddelde met meer dan 1 km te laten stijgen bij zelfde conditie. Meer / langere duurtrainingen op lagere inspanningen wordt veel meer aangeraden, zeg maar het "kweken van zitvlees".
Veel zit tussen de oren en/of rijdt gewoon lekkerder ( dus niet perse sneller). Ook is het natuurlijk voor sommigen ook belangrijk om met duurdere groep te rijden ( ben ik ook schuldig aan : als ik iemand met dura-ace zie rijden denk ik al : die zal vast hard rijden, en ook andersom : koop zelf ook altijd ultegra en XT, maar echte onderbouwing daarvoor heb ik niet )
Minder vermoeid afstappen is gewoon meer / anders trainen of juist minder hard fietsen