Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wanneer een inspanningstest doen?

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 06 okt 2014 12:52

Alan Smeets schreef:
Vaste percentages zijn niet altijd de oplossing. In tekstboeken is te vinden dat sporters vaak een lage rusthartslag hebben. Alleen kom ik keer op keer sporters tegen met hoge rusthartslagen, hoge maximale hartslagen en enorm hoge trainingszones. Worden die hoge rusthartslagen niet veroorzaakt door altijd te hard trainen???
Wat wil je hiermee precies zeggen? Zegt een rusthartslag iets over de getraindheid van een renner? Ik heb een rusthartslag van 38 wat zegt dat dan over mij?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 13:01

Herman, dat is prima. Links kun je op mijn website klikken en onderaan vind je een e-mail adres.

@Friso Jan Waling Huisman in Harlingen www.sporbeter.nu Hij heeft ook veel ervaring in het wielrennen. Ook stuurt hij je alle gegevens op. Een trainer kan dan alles zelf ook nog eens eruit halen. Ik kan hem zeer zeker aanraden!

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 06 okt 2014 13:07

Alan Smeets schreef:Ik heb hele goede testen gezien bij Energy Lab, al vind ik die met 175 euro nog steeds erg duur. Zij hebben wel echt verstand van wielrennen en hardlopen. Je krijgt een heel gedetailleerd document en ook nog eens een "standaard" trainingsschema voor drie maanden. Je vind hen in Eindhoven en over heel België.

In de buurt van Antwerpen zit ook de Bakala academy (Omega Pharma Quickstep), volgens mij zijn zij ook best prijzig, maar leveren ook goede kwaliteit.

In België bij Antwerpen zit ook Dr. Peter Vervoort zijn testen zijn ook zeer goed.

De universiteit van Diepenbeek (België) biedt testen aan voor 105 euro, je hebt dan wel een medische keuring nodig. Die kunnen zij eventueel ook doen.

In Amersfoort zit Guido Vroemen waar ik goede testen van gezien heb.

In Limbricht Dr Chris Jansen test vanuit zijn huisartsen praktijk. Voert deze wel op een Tacx uit, maar is wel nog kwalitatief goed.

Ik ga geen lijst geven met af te raden centra, maar die is velen malen groter!
Bedankt voor het antwoord, denk dat de laatste 2 afvallen want 2 uur of meer in de auto heen en terug is me wat te gek om een paar euro te besparen.
Zover ik eruit kwam is Energy lab nog iets goedkoper dan de Bakala academy voor een inspanningstest.
Nog een vraagje heb je voor de anderen ook een medische keuring nodig?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 okt 2014 13:59

Friso schreef:
Alan Smeets schreef:
Vaste percentages zijn niet altijd de oplossing. In tekstboeken is te vinden dat sporters vaak een lage rusthartslag hebben. Alleen kom ik keer op keer sporters tegen met hoge rusthartslagen, hoge maximale hartslagen en enorm hoge trainingszones. Worden die hoge rusthartslagen niet veroorzaakt door altijd te hard trainen???
Wat wil je hiermee precies zeggen? Zegt een rusthartslag iets over de getraindheid van een renner? Ik heb een rusthartslag van 38 wat zegt dat dan over mij?
De hoogte van je rusthartslag is grotendeels genetisch bepaald. Iemand met een groot en sterk hart KAN een lagere rusthartslag hebben. Als je dagelijks je rusthartslag meet, kan je checken in hoeverre je hersteld bent. Of dat je ziek aan het worden bent.
Ga je goed trainen, zul je zien dat je sneller hersteld. Bijv. rust (echt helemaal rust) is je hf 38. Heb je avond ervoor een zware training gedraaid. Is je hf de volgende ochtend misschien wel 48. --> Lichaam is nog aan het herstellen.
Na goed trainen, betere conditie, en beter herstelvermogen. Zul je zien dat de ochtend na diezelfde intensieve training, je hartslag bijv op 42 staat. aka. je bent beter geworden want in 1 nacht tijd is je herstel veel verder (of de inspanning heeft minder van je lijf gevraagd).

Train je te vaak te hard, zul je nooit meer richting je echte rust hartslag komen. Dat is nooit goed.

Overigens, 38 is al vrij laag. mochten er meelezers zijn en rond de 60 zitten.., kan ook prima jouw rustpols zijn dan!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 17:50

De rusthartslag is niet helemaal genetisch bepaald. Sporters hebben vaker een veel lagere rusthartslag dan niet sporters.

Je rusthartslag wordt lager als je aerobe conditie verbeterd. Ik heb even niet gekeken of er recentelijk onderzoek is dat dit tegenspreekt. Bij een betere basis conditie hebben er allemaal fysiologische veranderingen plaatsgevonden die het rondpompen van je bloed efficiënter maken.

We gaan er nu even vanuit dat er geen medische condities zijn die ervoor zorgen dat je hartslag in rust erg laag is.

Ik zit nu op een stoel te typen en mijn hartslag is op het moment 36 slagen per min. Veel mensen halen dit niet, dat is wat er genetisch is vastgelegd.

Tegenwoordig wordt er vaak gebruik gemaakt het verschil tussen de maximale hartslag en de rusthartslag. Aan de hand daarvan zou je door middel van percentages ook je trainingszones kunnen vaststellen. Het idee hierachter is dat als je een hogere rust hartslag en hogere maximaal hartslag hebt je een zelfde hartslag breedte kunt hebben als dat je een lage rusthartslag en een lage maximale hartslag hebt.

Als je aerobe conditie, je basis, niet goed ontwikkeld is, kun je heel sportief zijn maar je hartslag blijft dan hoog. Als je dan een test doet en je gaat aan de hand van je hartslag op omslagpunt met vaste percentages terug tellen komt je D1 weer relatief hoog te liggen. Als dit voor jouw lichaam toch te hoog is kun je uren Rustige duur doen, je hartslag blijft dan hoog en je basis wordt er niet beter van.

Wat ik wil zeggen is dat een hoge rust en maximaal hartslag niet altijd genetisch hoeft te zijn. Het kan ook veroorzaakt worden door te hard trainen. Je VO2max kan dan best goed zijn, maar je bent dan tot meer in staat.

Ik ben geen fan van de D1-D3 zones omdat ze niet specifiek genoeg zijn en de kans dat je de duurtrainingen te hard doet is groot.

Je moet dus goed naar de inspanningstest kijken en niet direct en alleen uit een VO2 max conclusies trekken. Ook het terugrekenen met vaste percentages vanaf je omslagpunt werkt met de hartslag niet altijd. Lactaat waarden zijn dan wel afhankelijk van een aantal factoren, maar uit zo'n test kun je ook belangrijke zaken halen. Zeker in combinatie met VO2max.

@yannickwkp bij Energy Lab vragen ze er wel voor, maar je volgens mij wordt dat ook bekeken per sporter, anders wordt het een submaximale test. Bakakla ken ik niet zo goed. Vervoort is ook arts en geeft je ook de sportkeuring (verplicht bij een KNWU licentie geloof ik)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5253
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 okt 2014 19:23

Alan Smeets schreef: In Amsterdam zou je Robic een keer kunnen proberen, daar heb ik nog geen resultaat van gezien. Adri van Diemen is een andere bekende naam in Amsterdam
Robic heeft voorbeeld rapport op hun site staan:
http://robic.nl/wp-content/uploads/2013 ... rbeeld.pdf

Google op Adri van Diemen kom ik op http://www.webtrainer.com/ en die zit in Den Haag ?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 okt 2014 19:41

DDX schreef:
Alan Smeets schreef: In Amsterdam zou je Robic een keer kunnen proberen, daar heb ik nog geen resultaat van gezien. Adri van Diemen is een andere bekende naam in Amsterdam
Robic heeft voorbeeld rapport op hun site staan:
http://robic.nl/wp-content/uploads/2013 ... rbeeld.pdf

Google op Adri van Diemen kom ik op http://www.webtrainer.com/ en die zit in Den Haag ?
Overigens heeft Alan Contest in Amsterdam afgeraden. Ik blijf bij mijn positieve mening. Bovendien nemen ze al jarenlang de inspanningstesten af van de Belkin/Rabo ploeg en de Rabo jeugdselectie. De resultaten van de toprenners hangen aan de muur. Het lijkt me dat je dan niet met de eerste de beste prutser te maken hebt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 20:00

Klopt Adri van Diemen heeft de website web-trainer. Ik dacht dat hij in Amsterdam zat, kan ook zijn dat hij verhuisd is;)

Robic heeft een vergelijkbare rapportage als bij EnergieLab erg uitgebreid en ziet er ook goed uit. Zij maken ook gebruik van de cyclus2 ergometers waar je jouw eigen fiets in kunt zetten.

Ze starten hun test op 120 Watt. Ik ben van oorsprong een zwemmer en fiets erbij om aan mijn duurconditie te werken. Dit jaar heb ik tot vandaag 2450Km erop zitten. Bij 120 Watt zal ik al aardig richting mijn aerobe drempel gaan. Als ik bij een Wattage van 120 Watt moet beginnen wordt mijn aerobe drempel 100% zeker weten overschat. Mijn hartslag bij 120 Watt zal 125 of hoger zijn. Mijn omslagpunt is 165. De persoon in het voorbeeld heeft een lactaat waarde van 0,8mmol/l boven de 200 Watt (weegt wel 85 Kg) ik zou bij 120 Watt al veel hoger zitten qua lactaat (ik weeg 75Kg).

Als je op een lager Wattage zou kunnen starten is dit absoluut geen probleem. De profs waar ik mee werk starten hun test bij EnergyLab (daar doet Lotto-Belisol zijn testen) op 100 Watt, amateurs starten daar op 60 Watt.

Stappen van 30 Watt kunnen, iedere 6 min zou ik niet doen, maar daar is ook niets mis mee.

Je ziet in het verslag ook dat ze de trainingszones voor Wattages heel specifiek maken. Waarschijnlijk ook de TrainingPeaks Wattages en de hartslagen toch in D1-D3. Ik gebruik daar ook de TrainingPeaks hartslagen. Of eigenlijk zijn deze van Hunter Allen;)

Dit is wat je van een inspanningstest mag verwachten. En minimaal moet verwachten. Als er de mogelijkheid is om op een lager Wattage te kunnen starten - zij moeten dat inschatten- dan kan ik dit centra zeker aanbevelen. Begint iedereen op 120 Watt, dan mis je een belangrijk deel van de test.

Overigens heeft de renner van de test zo goed als geen progressie geboekt;) Jammer van al die trainingsuren haha. Het zal wel een voorbeeld zijn haha.

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 06 okt 2014 20:36

Ik ben enkele jaren terug dus bij adrie van diemen geweest en was over de test heel tevreden. Hij deed destijds ook de profs van rabo en later garmin. Overigens zat ie toen ook al in den haag..... zijn protocol startte met 0 watt en en daar kwam elk minuut 15 watt bij. Ik weet niet hoe Alan hierover denkt maar mijns inziens geeft dit je lijf ruimschoots de kans om rustig op te bouwen. De uitslag toen gaf ook een hele gelijkmatige stijging in mijn hartslag te zien en hoewel ik destijds nog niet goed getraind was zat ik toch zo'n 25 min.op de fiets. Volgens van diemen een goede test omdat, zei hij, je als je korter dan 10-15 min op de fiets zit je een vertekend beeld krijgt van het vermogen wat je vol kunt houden.... ovrrigens was hij destijds helemaal niet zo duur en kreeg je een duidelijke uitleg over alle cijfers en een kort advies over hoe je zou kunnen verbeteren.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 20:42

gunnarius.maximus schreef:zijn protocol startte met 0 watt en en daar kwam elk minuut 15 watt bij. Ik weet niet hoe Alan hierover denkt maar mijns inziens geeft dit je lijf ruimschoots de kans om rustig op te bouwen.
Super! Ik denk dat je daar ook wat mee kunt!

Daarom kan ik hem ook aanbevelen ;)

Ik had laatst een jonge jongen die meer dan 240 euro betaald heeft voor een test in de buurt van Amsterdag en alleen zijn hartslag aan omslagpunt en maximale hartslag mee naar huis kreeg. Na vele mail wisselingen van zijn vader met die sportarts kreeg hij uiteindelijk ook zijn VO2max. meer dan 240 euro weggegooid :oops:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 okt 2014 21:10

@Alan,mijn waardes van dec 2012 heb je ingezien max 179 nu bijna 2 jaar later max in het veld 193.
Ben wel 5kg lichter en 10.000km verder.
Die 193 haal ik wanneer ik dus flink warm gedraaid heb bv na 2 uurtjes fietsen pas.
De 179 na 20min binnen bij de sma.
Is dit grote verschil verklaarbaar?
Gevolg is dat de betreffende zone waardes compleet verschillend zijn neem ik aan.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 21:43

Inderdaad, aan die test bij het SMA heb je waarschijnlijk helemaal niets. Ik weet evenniet of ik daar de vorige keer ook al antwoord op gegeven heb.

Dat je niets aan die test hebt zal ik niet aan het SMA wijten. Het is waarschijnlijker dat dat een andere reden voor de lagere max hartslag en dus ook omslagpunt is.

Het kan zijn dat je niet fit was, vermoeid of ziek. Misschien was de batterij van de band tijdens de test leeg. Ik kan er verder niets over zeggen. Een nieuwe test zal uitsluitsel geven ;)

Plaats reactie